Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mayones Setius 6, halsprofil..?


Neros

Anbefalte innlegg

Jeg har selv bestilt en Regius av Trond, og prøver å få lurt min sønn som skal komfimeres nå i Mai til å vurdere en Setius 6. Han er lang mer kresen på halsprofiler enn gammer`n, så det store spørsmålet er hva kan halsprofilen til Setius sammenlignes med. Kjekt å vite, så vi kan ta en runde i butikker å prøve ut div gitarer med tilsvarende halser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DETTE kaller jeg årets konfgave: ;)

david_gilmour_stratocaster_nos.jpg

Sorry, Fender er ut. Blir for mainstream, gutten er like stor individualist som sin far :)

Hmm, sammeligningen LP kan jo sjekkes ut, men her er det vel en forskjell i skalalengde som også spiller inn vil jeg tro..

Noe i nærheten av noen Ibanez modeller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, Fender er ut. Blir for mainstream, gutten er like stor individualist som sin far :)

Hmm, sammeligningen LP kan jo sjekkes ut, men her er det vel en forskjell i skalalengde som også spiller inn vil jeg tro..

Noe i nærheten av noen Ibanez modeller..?

Smart gutt, hehehe, men har han nevnt noe om hvilke halser han faktisk liker?

Tror det blir lettere å tipse ved å ha noe mer spesifikt å gå etter enn å prøve å gjette halsprofiler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart gutt, hehehe, men har han nevnt noe om hvilke halser han faktisk liker?

Tror det blir lettere å tipse ved å ha noe mer spesifikt å gå etter enn å prøve å gjette halsprofiler ;)

Han er ikke hypersær, men blir det for mye flatbrød står han over.. Han bruker pr. i dag en Dean ML 30th Anniversary, og han er primært en riff-mester ikke en shredder.. Han har store hender og typiske gitarfingre, lucky bastard... :lol:

Vil påpeke at dette ikke er en tråd alà: "Anbefal en 15 åring en gitar" så å komme med alterntiver til Mayo er ikke nødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsen er stivere enn halser flest, om du forstår, noe som gjør strengedraget lett og svært behagelig å spille på.

Nei, dette skjønte jeg ikke. Hvis det er strengespenningen (i Newton) du mener, så bestemmes den av strengens lengde, tykkelse og pitch (frekvens).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bestemmes i minst like stor grad av skalalengde og vinkel ift kroppen/halsen.

Frekvensen er antall svinginge i sekundet, og bestemms da av alle disse faktorene. Jo strammere strengene er jo flere svinginger vil de utføre pga draget som gjør at banen strengene svinger i er mye kortere, dermed vil de ha mer energi bli omgjort til svinginger som igjen resulterer i kortere svinginger og høyere frekvens!

Litt fysikk og matte er sunt for alle..

En Mayo må jo være en av de feteste konfegavene en kan få. Om ikke det er helt hans stil, så vil han nok ganske sikkert tilpasse seg den etterhvert da?

Husker ihvertfall at jeg kke hadde så store preferanser på hals og endte opp med å venne meg til den halsen jeg spilte på, som igjen endte opp med at det er en av de halsene jeg foretrekker.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette skjønte jeg ikke. Hvis det er strengespenningen (i Newton) du mener, så bestemmes den av strengens lengde, tykkelse og pitch (frekvens).

Nå bestemmes vel strengens pitch av newton og ikke motsatt. Strengetykkelse på gitar er ikke nødvendigvis synonymt med økt strengedrag (les: ZOG strings).

Om du ikke har merket at gitarer med samme strengetykkelse og skala har forskjellig strengedrag i samme stemming, vel... Det har jeg.

Nok om det, start en ny tråd om du vil flisespikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bestemmes vel strengens pitch av newton og ikke motsatt. Strengetykkelse på gitar er ikke nødvendigvis synonymt med økt strengedrag (les: ZOG strings).

Om du ikke har merket at gitarer med samme strengetykkelse og skala har forskjellig strengedrag i samme stemming, vel... Det har jeg.

Nok om det, start en ny tråd om du vil flisespikke

Hvis du synes dette er flisespikking, så bør du i fremtiden la være å presentere tekniske argumenter du ikke kan forklare.

ZOrG-strenger er forøvrig ikke annerledes enn andre strenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at Mayo-halsen minner mye om Viper-halsen til Ibanez, som etter min mening er verdens beste hals. Halsen til Mayones er ihvertfall sykt digg. Tynn, men ikke flat. Syns den er enda mer behagelig enn Gibson 60's, selv om den også er god.

Hvilke Ibanez modeller har så denne Viper halsen? Eller er det en spesiell ibby modell..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.