Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til første rør amp


Anbefalte innlegg

hei :) jeg har fått tilbud på en Krank Revolution Series One med kabinett for 12000. siste rør skifte for ca 2 mnd side. forsterkeren har ikke vert brukt live og er 1 år gammel.. likte forsterkeren veldig godt da jeg var å prøvde den i dag . er dette en god rør amp som første ?

spiller black - melodic metal.

veil pris på forsterkeren er 26000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kjøpte min først rør amp for en uke siden. Mesa Boogie F-30 Combo. Er MEGET fornøyd, spiller for det meste metallica låter jeg da, men den fungerer kurrant til alt.

Så da vil jeg anbefale deg Mesa Boogie.

Jeg er egentlig bare en nybegynner så du får vente til du får noen svar fra pro folka her, hehe.

Lykke til med å finne din første rør amp!

PS: Skal du ha den til hjemmebruk?

Mvh Lykkjen

Endret av Lykkjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten noen tips til hvordan man skal behandle en rørforsterker, hvis du ikke har vært bort i rør før:

Ikke skru den på uten å ha koblet til høyttaler (Gjelder ikke kombo).

Pass på at forsterkeren er stilt inn på så mange ohm som høyttaleren du bruker.

La den kjøle seg etter du har spilt på den før du begynner å flytte på den.

Ikke bruk gitar-kabel til høyttaler kabel.

Ikke rist på den for å få reverben til å klage.

Ikke skru på standby samtidig som power. Power først, så vent noen sekunder, så standby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte du den å alt fungerer er det vel bare å handle?

Om du vil bruke såpass på utstyr...

Aldri prøvd Krank selv men tviler på at den ville vært fremst i køen i nevnte prissjikt ved første gangs kjøp for min del.

Prøv andre typer og om du har mulighet. Om du prøver en bra røramp for første gang vil du sikkert bli imponert uannsett, men fortsetter du å prøve vil du nok oppdage flere som kanskje er enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...tror krank sine greier låter fett, til sitt bruk :)

Men både mesa, engl, hughes & kettner og endel andre merker har amper i den prisklassen som er mer allsidige? Både pose og sekk osv

Gjerne arrester meg om jeg tar feil :)

og som lykkjen sier, er det til hjemmebruk? 100W rørforsterker på soverommet er omtrent som å bruke hjullaster til å rydde i klesskapet. På øvingsrom og live fungerer det fint :)

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, kommer veldig an på ampen..

Men hvis det er en ren stueamp, så er det meningsløst å gå for så kraftig amp..

Jeg kjøpte en JVM til stuebruk, mest pga jeg har sikklet dritlenge etter ampen og fordi jeg vet a jeg får bruk for den en dag.. Og fordi jeg hadde råd til en lavvattstopp i tillegg.

Skulle jeg bare hatt en amp nå, ville jeg valgt noe ala 15w.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger en ENGL Powerball II til salgs her på forumet (om den ikke er solgt). 11-12 tusen var det vel..? Isåfall, veldig god amp. Og for guds skyld ikke hør på dem som mener powerballen ikke har mellomtone (den har fått litt pes for det). Dem kan overhodet ikke skru lyd ;)

Jeg kan også anbefale Peavey 6505+ (og de andre). Er vel noe av det rimeligste man får av de annerkjente ampene. Passer utmerket til din stil.

Den Krank'n du nevner vet jeg ikke noe om , men om du likte den så virker det som et veldig godt tilbud hvis veil er 26000,- bare for toppen.

Endret av greovhan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for guds skyld ikke hør på dem som mener powerballen ikke har mellomtone (den har fått litt pes for det). Dem kan overhodet ikke skru lyd ;)

:lol:

Du kan jo forøvrig også få min Fireball med cab til 11k. Låter fett det og :>

Endret av Mortenolb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

greovhan: Vel. Har du prøvd en Powerball i bandsammenheng? Andre gitaristen i bandet mitt spiller på en slik, og den skjærer ALDRI gjennom. Det høres fint og flott ut når man spiller alene på den, men så fort det er fullt band drukner den totalt. Selv om man cranker mids og setter bass temmelig lavt. Jeg har skrudd gitarlyd lenger enn størsteparten av forumets medlemmer har levd, så jeg vil tro jeg kjenner de fleste triksene. :rolleyes:

Nuhvel, skal ikke ødelegge tråden mer enn nødvendig. Men jeg ville tenkt meg om mer enn to ganger før jeg gikk for en Powerball, hvis den skal brukes i band :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greovhan: Vel. Har du prøvd en Powerball i bandsammenheng? Andre gitaristen i bandet mitt spiller på en slik, og den skjærer ALDRI gjennom. Det høres fint og flott ut når man spiller alene på den, men så fort det er fullt band drukner den totalt. Selv om man cranker mids og setter bass temmelig lavt. Jeg har skrudd gitarlyd lenger enn størsteparten av forumets medlemmer har levd, så jeg vil tro jeg kjenner de fleste triksene. :rolleyes:

Nuhvel, skal ikke ødelegge tråden mer enn nødvendig. Men jeg ville tenkt meg om mer enn to ganger før jeg gikk for en Powerball, hvis den skal brukes i band :)

Ja jeg bruker den i bandsammenheng, og har ingen problemer med å skjære igjennom. Andre gitaristen bruker forøvrig Engl Savage. Jeg tviler ikke på at du har skrudd mye gitarlyd, men den påstanden din om at powerballen ikke skjærer igjennom er jeg helt uenig i. Det kan ha noe med åssen kabinett han bruker og. Hva bruker han foresten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vel greit å skjære gjennom når den andre ampen også er en amp uten mids... :lol: Men nei, fra spøk til revolver. Han bruker et Marshall ModeFour for tida, men vi har prøvd med mitt Framus med V30, og det hjalp ikke nevneverdig det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vel greit å skjære gjennom når den andre ampen også er en amp uten mids... :lol: Men nei, fra spøk til revolver. Han bruker et Marshall ModeFour for tida, men vi har prøvd med mitt Framus med V30, og det hjalp ikke nevneverdig det heller.

Nå er det sånn at 5150'n din skjærer enda mer igjennom enn Powerball såklart, men da må man ta hensyn til hva slags amp den andre gitaristen bruker i bandet. Det virker som folk tror powerballen er helt ubrukelig i bandsammenheng pga "low mids". Er helt enig at powerball og 5150 ikke kommer så godt overens. Det har jeg erfart. Men comon.... Engl...! Er jo fantastisk lyd :)

Men det er litt smak og behag. Jeg foretrekker Engl ovenfor Peavey, noen mener det motsatte.

Endret av greovhan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vel greit å skjære gjennom når den andre ampen også er en amp uten mids... :lol: Men nei, fra spøk til revolver. Han bruker et Marshall ModeFour for tida, men vi har prøvd med mitt Framus med V30, og det hjalp ikke nevneverdig det heller.

Mode Four kabbet er vel laget for å gi mest mulig bunn og topp. V30 er også elementer som er relativt mid-scooped, synes jeg. Jeg kjenner dog ikke de nevnte ampene spesielt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.