Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tvillinger med aldersforskjell


GunnarpåMo

Anbefalte innlegg

Begge hadde gamle stygge refinisher, og har fått nye Oympic White nitro finisher hos Husmoen Gitarmakeri.

Den eldste er en tidlig '63 før skruen på plekterbrettet mellom de to fremste pickup'ene ble flyttet, og før L-serien startet.

Den andre er en tidlig '82 Fullerton '62 RI som originalt kom med hvitt plekterbrett, som jeg har bytta til mintgrønt.

Disse 11 hulls trelags plekterbretta kom mid '59 og plasseringen av den ene skruen ble forandra i '63.

En annen forskjell på disse er at Fullerton gitaren har "slab 'board" gripebrett slik originalene hadde fram til august '62,

mens '63 Stratten har "veneer" gripebrett. Forskjellen på det er at "veneer" gripebrettet er like tykt hele veien og følger halsradiusen.

Et "slab 'board" er tykkere på midten og er festet på halsen med rett bakside.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olympic White ble valgt fordi jeg syns det er den kuleste Strat fargen.

Begge hadde også dårlige hvite finisher fra før av.

Originalt var '63 Fiesta Red og Fullerton RI Sunburst.

"Slab board" sies å være mest ettertraktet av samlere og er med på å drive prisen opp på gamle Stratter.

Likevel er det mange som mener at "veneer" er best å spille på, og da særlig de tidligste "veneer" halsene

før Fender tok ned tykkelsen på Braz gripebretta mid '63.

Noen egen mening har jeg ikke gjort meg opp enda, men skal bli spennende å teste ut forskjeller på de to.

Kjenner en som nettopp bytta fra "slab board til "veneer" på sin CS Strat, og han ble mye mer førnøyd både med lyd og spillefeel etter byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Kunne vært artig å oppleve hva det er som utgjør forskjellen. Mindre/mer vibrasjon, endrede frekvenser etc... Spennende i hvert fall, og flotte gitarer. I denne nordiske luften vil det sikkert ikke ta så altfor lang tid før nitroen begynner å få kjørt seg.

Fullerton-gitaren er vel enkel å ta med seg ut på spillejobb, men hva med '63en? Player eller en for samlingen?

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at nitroen begynner å gulne ganske fort, og med litt ut og inn av bil i kulda neste vinter

så kommer nok krakkereringer også fort. Dessuten krymper jo nitroen og fortsetter med det ganske lenge.

Hvis '63 Stratten har noe helt eget å by på, så tar jeg også den med ut på jobb.

Den er ingen 100% mint gitar uansett, så den må tåle å være med jobber.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Booring! To kjedelige gitarer etter min mening. Sorry, men det er hva jeg syns..

Det er godt at smaken er forskjellig. Olympic White stratter med rosewood gripebrett blir helt riktig visuelt for meg, selv om jeg ikke eier en strat selv. Det er helt glimrende at medlemmer som sitter på slike unike gitarer som dette deler bildene med resten av forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heldigvis lov å ha forskjellig smak! At noen likevel velger å forsure en tråd der vi får se bilder av to gitarer som er ganske spesielle på sin måte, og ikke akkurat hverdagskost her på forumet, skjønner jeg dog ikke. Hadde GPM bedt om vår mening om gitarene, hadde saken vært litt annerledes, men så vidt jeg kan se, gjør han ikke det, men viser oss to gitarer han har rimelig god grunn til å være stolt over. (Og det har i grunnen ingenting med finish å gjøre...)

Det bli selvfølgelig litt kjedelig hvis man skal ha halleluja-stemning i hver gitarpresentasjonstråd her på forumet, men som jeg allerede har nevnt; dette er faktisk ikke hverdagskost, så noen ganger er det bedre å holde munn enn å buse ut med det man mener... (eller evt. ikke skjønner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle har Brazilian Rosewood på gripebrettet.

Og det er egentlig lett å se.

Vel, braz rosewood har som all annen palisander veldig varierende farge så for min del synes jeg det er en tullete ting å si. Flotte gitarer uansett!

Helt ærlig, er 63'en verdt det rent lyd- og spillemessig? Jeg beundrer historien og mystikken bak årgangsinstrumenter, men jeg har personlig ikke prøvd en som i mine øyne er verdt prisen rent praktisk. Jeg har dog forståelse for at man knytter sterkere bånd til, og blir mer inspirert av en slik gitar. Jeg har selv endt opp med å selge de fleste vintage gitarene mine.

Skulle ønske du hadde lakket den Fiesta Red igjen. Vil du røpe hvor mye du måtte ut med for refinishen?

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påstå at jeg har stålpeil på hele fargespekteret som er å finne på Braz gripebrett,

men de jeg har sett har vært tydelig mørkere i fargen enn andre rosewood gripebrett.

Mørk rosewood på gripebrettet brukes også som noe positivt i omtaler fordi det skal likne mest på Braz.

Men hva vet jeg? Kanskje bare det er gammal møkk som gjør de gamle Braz gripebretta mørke?

Jeg har to fra '62 med Braz og denne fra '63, og det er uten tvil de mørkeste gripebretta jeg har i rosewood.

Husmoen Gitarmakeri oppgir 5000 kr. som pris for en refinish.

Jeg fikk en pakkepris for to refinish'er båndbytte og reparasjon av gammel HB routing.

En gitar i prisklassen som denne '63 Statten forsvarer selvfølgelig ikke prisen på noen målbar spillemessig eller lydmessig måte.

Men det syns jeg egentlig ingen gitarer med bruktpris over 15k gjør.

Det man betaler for da er helt marginale forskjeller som gjør det mer morsomt og inspirerende å spille gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.