Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lukket til åpent kabinett...


Anbefalte innlegg

Jeg har et lukket Marshall 2x12 kabinett med g12t elementer.

Dette er originalt et lukket kabinett, men har funnet ut etter å testet det ved å skru av bakveggen at det låter litt bedre åpent. tenkte alikevel å få litt hint her om noen har ideer om det kan være lurt med f.eks halveis lukket siden jeg har sett noen comboer og kabinett har denne løsningen.

Hadde vært fint med innspill her slik at jeg kan gjøre det riktig første gangen og slippe en del unødvendig eksperimentering frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du får noen fasitsvar på dette, det må du nok finne ut selv, hva DU liker best.

Da jeg bygde mine 1x12 kabinetter prøvde jeg åpent, lukket og halvåpent... Det jeg likte best var lukket, med V30 element i da...

Det eneste som er sikkert er at du får forskjell i lyd på de tre måtene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel egentlig funnet ut at jeg vil ha det åpent. Blir vel strengt tatt om det kan være lurest å lage en bakplate som dekker opp mot kanskje halvparten av kabinettet, eller kanskje en som såvidt er stor nok til å montere plata med jack kontaktene...

Kommer uansett til å lage en ny istedet for å ødelegge originalplata.

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukkede høyttalerkabinetter må være temmelig tette for å "oppføre" seg lukket. Den mest grunnleggende egenskapen til alle lukkede kabinetter, uansett størrelse er at man stenger inne lyden fra baksiden av kabinettet. I bassen betyr det, på grunn av bassens rundstrålende spredning og lange bølgelengde, at lyden fra fronten og baksiden av høyttalerelementet er i motfase og utslokker hverandre (akustisk kortslutning). For gitarkabinetter er ikke dette så essensielt, siden gitar hovedsaklig er et mellomtoneinstrument.

I diskant og mellomtone vil man derimot kunne oppleve at det totale lydtrykket synker når man lukker kabinettet, spesielt i små rom uten demping. Dette fordi man ikke får samme utfasning her som i bassen.

I alle tilfeller vil lukking av kabinettet vri klangbalansen mot det mørkere. I små rom vil man også kunne oppleve at lyden blir ryddigere og tydeligere fordi man ikke får med den forsinkede lyden fra baksiden av høyttalerelementet, men noen ganger blir det en dårlig match med gitar og forsterker og man kan oppleve at bassen dominerer såpass at det hele blir ullent og tannløst.

Her handler det både om preferanser og match med romakustikk og utstyr.

Prøv deg fram og lykke til. Dersom ingen av delene blir 100% ville jeg forsøkt halvt åpent med en tykk skumgummiplate bak elementet. Det gjør at bassen blir mindre dominerende ift. lukket kasse, men at øvre mellomtone og diskant bakover dempes, noe som kan rydde opp i lydbildet i små rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.