Web Analytics
Jump to content

Hjelp! Preging av skinnreim

martinkasa
 Share

Recommended Posts

Hei!

Er det mulig å kjøpe en skinn reim, legge den i vann og derretter prege den ved åtrykke ned mønster i den for hånd? Eller blir dette utvidet når det tørker?

Har gjort noe lignende ved laging av slire på ungdomsskolen, men vil ikke gjøre noe dumt før jeg er sikker

Vil lage en litt personelig gave til kjæresten min som har bursdag om ikke mange dager så trenger svar fort

På forhånd takk for respons :)

-MartinKasa

Ja, det er mulig. Det avhenger selvsagt av skinnkvaliteten av hvor vellykket dette blir, til vanlig bruker man vanlig såkalt "råskinn" i norsk husflid når man driver med dette. Det betyr altså at det ikke nødvendigvis fungerer med hvilken som helst skinnreim.

Da du laget sliren på ungdomsskolen, laget du trolig den av litt tykt råskinn, ufarget. Det fungerer utmerket. Det fungerer ikke like bra på andre skinnkvaliteter. Uten at jeg har peiling, vil jeg anta at de fleste skinnreimer er laget av tynnere og mykere skinn enn det du har prøvd.

Jeg aner ikke om det fungerer på samme måte, for å være ærlig. Du må bare prøve. Husk å sette inn skinnet med noe fett etter at det har tørket, da. Det blir ganske stivt og ekkelt etter en slik prosess.