Web Analytics
Jump to content

Hjelp til prosjektgitar

Norstorm

Recommended Posts

Jeg vil kjøpe en billig type Ibanez RG, da jeg skal ha ett lite prosjekt med den..

Det er to krav:

Det må være RG serien

og..

Den må helst ha åpen routing dekket av plekterbrett.

Hvilke modeller kan skrives på listen.. Jeg fant mange med plekter brett, men usikker på om alle har åpen routing under det brettet. Jeg skrev hvertfall ned RG550 da..

Anyone??

Lånte meg en e-bow og lekte meg litt med sustain, og det var ganske snasent, men jeg fant ut jeg trengte begge henda mine i mange tilfeller, så tenkte kjøpe en billig gitar å sette inn ett sustainer kit..

Greit med god plass under plekterbrettet, så slipper jeg å betale cash for å få en tech til å route ut treverket..

Ellers er jeg mest komfortabel med RG serien når jeg spiller, så :)

Blir morro..

Jeg har sett at gode RG 550- er fra originalårgangen begynner å nærme seg 1000 USD. Bare så det er sagt. Det kan tenkes at prisen på disse gitarene stiger, noe de begynte med da Ibanez ga ut reissuen for en tid tilbake.

Får du tak i en original RG 550 som ikke er slitt for 3-4 tusen, gjør du et røverkjøp.

Jeg har en gitar med sustainer, og du kommer trolig til å trenge mer plass enn det du finner under plekterbrettet uansett. Når det er sagt, så er en sustainer så dyr, og så morsom, at jeg hadde ikke giddet å sette den inn i en "billig gitar". Her snakker vi om ting som koster litt penger, og da er det kurant å koste på litt på gitaren, også. Og morsomt er det. Veldig morsomt.

Ikke vær så redd for en overfres. I "gamle dager" var det fryktelig kostbart med overfres, man måtte glatt ut med en månedslønn for en fres og et par fresehoder. Nå får man en helt kurant fres til hobbybruk og 10 fresehoder for 400 kroner. La gå at det ikke tåler å bli brukt daglig i flere år, men det er da heller ikke behovet for oss gitarister. Ta tiden til hjelp, øv gjerne litt i noen plankerester på forhånd, og kliss på med gaffatape eller tape og papir i flere lag for å beskytte lakken. Ikke press fresen, dette tar tid å så hardt treverk som gitarer som regel er laget av, så går det så bra så.

Det spiller ingen rolle om du bruker 20 minutter på å frese ut hulrommet, selv om en "proff" med en bra fres og et fresehode til en tusenlapp hadde gjort jobben på tre minutter. Resultatet blir det samme.