Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

True Bypass Looper


Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Bare gjør som keeley så blir det en keeley.. laugh.gif

Ser at du helst vil ha minst mulig "tap", men er dette så sinnsykt merkbart med den motstanden? ser ikke for meg at 1-2M ohm kan gjøre "the big difference"..

Så skal det også sies at det muligens har en placebo effekt tongue.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Keeley-varianten er motstandene koblet helt ut av kretsen når den er i bypass, og den er dermed en true bypass loop, noe Musikding-varianten ikke er i mine øyne.

Når loopen er inne er den ene motstanden over Send, noe som neppe merkes. De fleste putter nok vanlige gitarpedaler i loopen, og de har gjerne inngangsimpedanse rundt 470kΩ. Da blir ikke 2MΩ signifikant. Den andre motstanden ligger mellom Sleeve+Switch og Tip på Return, for å unngå popping hvis man plugger inn og ut ting i Return med loopen inne.

Om motstanden i Musikding-varianten er sinnsykt merkbar kommer an på riggen, men hvis vi antar at man bruker 2x 6 meter sinnsykt fine kabler inn og ut av looperen med kapasitans på 10pF/meter fra gitar med 250kΩ pot inn i en røramp med 1MΩ inngangsimpedans ender man med hjørnefrekvens på ca 8kHz. Hvis man bruker en middels kabel med 30pF/meter ender man på ca 2,7kHz. Dette er hørbart, men om endringen er bra eller dårlig får være opp til den enkelte.

Personlig synes jeg buffere er bra saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om motstanden i Musikding-varianten er sinnsykt merkbar kommer an på riggen, men hvis vi antar at man bruker 2x 6 meter sinnsykt fine kabler inn og ut av looperen med kapasitans på 10pF/meter fra gitar med 250kΩ pot inn i en røramp med 1MΩ inngangsimpedans ender man med hjørnefrekvens på ca 8kHz. Hvis man bruker en middels kabel med 30pF/meter ender man på ca 2,7kHz. Dette er hørbart, men om endringen er bra eller dårlig får være opp til den enkelte.

Personlig synes jeg buffere er bra saker.

Og så hiver du inn en looper til eller to. Og så begynner du å lure på hvorfor det låter så mye bedre å plugge rett inn i ampen enn gjennom pedalbrettet osv osv.....

Jeg er ikke overbegeistret for buffere, men jeg har en true bypass switcher. Flere jeg kjenner sverger til en buffer "first in chain".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Keeley-varianten er motstandene koblet helt ut av kretsen når den er i bypass, og den er dermed en true bypass loop, noe Musikding-varianten ikke er i mine øyne.

Når loopen er inne er den ene motstanden over Send, noe som neppe merkes. De fleste putter nok vanlige gitarpedaler i loopen, og de har gjerne inngangsimpedanse rundt 470kΩ. Da blir ikke 2MΩ signifikant. Den andre motstanden ligger mellom Sleeve+Switch og Tip på Return, for å unngå popping hvis man plugger inn og ut ting i Return med loopen inne.

Om motstanden i Musikding-varianten er sinnsykt merkbar kommer an på riggen, men hvis vi antar at man bruker 2x 6 meter sinnsykt fine kabler inn og ut av looperen med kapasitans på 10pF/meter fra gitar med 250kΩ pot inn i en røramp med 1MΩ inngangsimpedans ender man med hjørnefrekvens på ca 8kHz. Hvis man bruker en middels kabel med 30pF/meter ender man på ca 2,7kHz. Dette er hørbart, men om endringen er bra eller dårlig får være opp til den enkelte.

Personlig synes jeg buffere er bra saker.

Om det faktisk dreide seg om 1. ordens filtre med knekkfrekvens i området 1-10kHz, så ville dette selvsagt vært MEGET hørbart. Derfor mener jeg du har beregnet på feil grunnlag.

Hvilken ekvivalent filterkrets sammenligner du med her for disse filterne? Jeg vil poengtere at BÅDE motstandene OG kabelkapasitansen du refererer til er parallellverdier og ikke serieverdier.

Et lavpassfilter ser typisk slik ut:

lpf.gif

Motstanden er altså en serieverdi, ikke en parallellverdi, slik verdien du refererer til her er.

Her er det ikke parallellverdiene som gjelder for R, men kabelens motstand (seriell impedans).

Du kan evt. beregne knekkfrekvens for en LR-krets dersom du har kabelens serielle induktans, men jeg tror du vil finne at også en slik betraktning gir knekkfrekvens langt utenfor det hørbare området.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det faktisk dreide seg om 1. ordens filtre med knekkfrekvens i området 1-10kHz, så ville dette selvsagt vært MEGET hørbart. Derfor mener jeg du har beregnet på feil grunnlag.

Det har du helt rett i, det gikk nok litt for fort i svingene i regnestykket mitt :blush:

Hvis man bruker en vanlig forsterker vil kabelens kapasitans sammen med inngangstrinnets Miller-kapasitans lage et enkelt filter sammen med "grid-stopperen", noe som er verdt å tenke på hvis man bruker lange kabelstrekk i true bypass, men regnestykket må tas på ny.

Derimot må man se på pickupenes egen impedanse, induktans og kapasitans. Regnestykket blir dermed mye mer komplisert, og ikke noe man kaster sammen på fem minutt like før midnatt.. :lol:

Hvis man ikke vil ta regnestykket kan man bruke empirien, og denne viser at mange gitarister reagerer på "tone sucking" når pickupene lastes ned av en impedanse rundt 500kΩ.

Når det gjelder looperen denne tråden handler om er det nok uansett greit å bygge etter mønster fra Keeley, siden den faktisk er true bypass slik folk flest definerer true bypass. Det er ingen kartlagt gevinst ved å bruke skjemaet fra Musikding, og nedsiden er "tone sucking" med enkelte gitarer mot enkelte amper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Graver opp denne igjen.

Jeg har ikke fått brukt looperen noe særlig, men når jeg testa den litt i dag la jeg merke til at den støyer mye når

jeg kobler til strøm(for å få lys i led)

Det skal vel ikke være slik?

Jeg gav den strøm fra en PedalPower2+ ingen andre pedaler koblet til.

Har også testet med en vanlig(clas) 9v adapter. samme resultat.

Se første post for å se hvordan jeg har koblet.

Resistor-verdiene er omvendt av det som er på bildet :)

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, den har ikke batteri-snap, kan prøve å koble til et med noen ledningsstumper.

Den støyer forøvrig like mye i bypass som når loopen er på.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støyer det like mye viss du tar på boksen, eller tar på jordingspunktet(ene) på jack'ene...

Kunne kanskje tenke det eller at du hadde en slags "ringjord"?

Bare noen av mine ymse forslag, men er verdt et forsøk. :)

EDIT: ser på tegninga at det er forbindelse med ledning mellom alle jackene på jordsiden.. hva med å klippe disse og bruke heller chassiset/boksen som leder til dette...

Endret av Andr3as
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.