Gå til innhold
Loztboy

True Bypass Looper

Anbefalte innlegg

Jeg har laget (prøver å lage) meg en true bypass looper.

Jeg er litt usikker på resistor verdiene.

Når jeg koblet opp med gitar og en effekt i loopen, switchet den fint, men det hørtes ut som om tonekontrolleren på gitaren var skrudd på.

Jeg klippet da av 1.5 K resistoren som står på output jacken, da ble lyden normal igjen. (hva er poenget med resistoren som går fra tip til sleve på output?

Jeg har også klart å lodde på leden feil vei :) men når jeg testet med en senter + strømforsyning fikk jeg lys men meget svakt.. (bruker en grøn 5mm led.)

hva har jeg gjort galt :) Jeg har koblet den slik: dette er et modifisert musikding layout.

looper.gif

Slik ser den ut inni:

looper2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1M motstanden skal være på utgangen. (starter med sort-brun i ringsekvensen på motstanden = 10...) Den er der for å hindre brumming og støy når du har koblet til noe på utgangen men ikke på noen av inngangene.

1.5k og batteri er der KUN for å gi lys i LED.

Du har altså byttet om på motstandsverdiene.

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe :) tenkte meg det ja.

Resistoren mellom led og strøm er der for å senke volten ikke sant? hvor mye takler disse standard 5mm ledene?

Jeg har ikke noe 1M liggende hva skjer om jeg bruker 910 kohm eller 1.2 M i stedet? hva er best av de to?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt avhengig av farge/type, så tåler ledsa 25-30 mA. 910k eller 1M2 er heilt fint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok.

Når jeg hadde feilkoblet og satt 1.5K på output var lyden helt "borte" som om tonekontrollen på gitaren var helt på minimum.

Vil en resistor på ca- 1M være 100% transparent?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, med 1.5k resistoren hadde du hørt forskjell selv med kraftig industri hørselsvern.

Jeg får prøve meg frem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok.

Når jeg hadde feilkoblet og satt 1.5K på output var lyden helt "borte" som om tonekontrollen på gitaren var helt på minimum.

Vil en resistor på ca- 1M være 100% transparent?

Dette er helt ukritiske verdier. Tipper 1M er valgt fordi det er en vanlig "veldig stor motstand". Helt uten motstand på utgangen kan du risikere at kabelen som er tilknyttet denne fungerer som en støyantenne om du ikke har noe på inngangen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Amper stort sett 1M. Gitaren på 10 er 500k eller 250k. Med en 1M til imellom er du nede i? Hvis du så hiver på en volumpedal osv..... Well alle monner drar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppsummering:1M motstanden er vel for å ta "poppingen"/støy (?) og 1,5k er strømbegrenser til LED...rolleyes.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gluke beskriver hvordan motstander i parallell påvirker den samlede lastimpedansen som gitarmikkene ser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

endte opp med 1.2 M ettersom jeg ikke har noe1M her.

Ble litt usikker på hva jeg skal med en true bypass looper når den bare lager mere føkk med signalet blush.gif "true" bypass blir det vel da?

loop.jpgloop_guts.jpg

Bildene ble ute av fokus :) på tide å få guttungen i seng, så det ble litt stressfoto :(

Endret av Loztboy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For all del: Det er minimalt med risiko forbundet med å utelate den 1M motstanden så lenge man kobler til alle kabler mens ampen er av.

Lodd den gjerne av og se hvordan det funker. Får du veldig tydelige "knepp" når du switcher, så er det jo ikke noe problem å koble den på igjen.

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gluke beskriver hvordan motstander i parallell påvirker den samlede lastimpedansen som gitarmikkene ser.

Ser at dersom man får mange nok, så kan det bli en utfordring, men igjen er spørsmålet: hører man forskjellen? For puristen er det vel helt greit å fjerne 1M motstanden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.