Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Plassering av pedaler på brettet.


Errlnd

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har endelig invistert i et pedaltrainbrett. Jeg er derimot usikker på hvilken rekkefølge pedalene skal stå i for at jeg får best utbytte av de.

Slik de står nå er rekkefølgen fra venstre til høyre: Ibanez tubescreamer TS-9, MXR Micro amp(boost), RMC 1 Wahwah, MXR Carbon Copy(delay), Dunlop Uni-Vibe, Boss TU-2 (tuner). Koblet til en Fuel Tank.

Jeg ønsker tips til hva som er best, og helst en forklaring på hvorfor.

Takk = )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også tro at Overdrive-effektene burde sitte nær ampen, spesielt av Tubescreamer foran tube-amp, siden litt av vitsen er at den skal kunne overstyre tubene i ampen lit ekstra også? Man vil vel ikke risikere å få SS-vreng i effektboksene istedet?

(PS. Bare teoretiserer her, og det er mulig at dette er annerledes i praksis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fasit her, og som GreenMan sier, er det lurt å prøve forskjellig for å teste hva som funker best. Sånn generelt sier vel de fleste at wah låter best før vreng-pedaler da du vil ha wah-effekten inn i vrengen. og type delay/klang til slutt.

Her er min rekkefølge: Gitar > tuner > wah > OD1 > OD2 > cleanboost > delay/reverb > amp. Hvis jeg bruker f.eks. tremolo, setter jeg den inn foran delay/reverb. Den tida jeg brukte compressor, klarte jeg aldri å bestemme meg for om den skulle før eller etter od-pedalene, men det kommer jo litt an på hvordan du vil at den skal påvirke lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også tro at Overdrive-effektene burde sitte nær ampen, spesielt av Tubescreamer foran tube-amp, siden litt av vitsen er at den skal kunne overstyre tubene i ampen lit ekstra også? Man vil vel ikke risikere å få SS-vreng i effektboksene istedet?

(PS. Bare teoretiserer her, og det er mulig at dette er annerledes i praksis)

Alt her er jo snakk om før ampen, etter mitt skjønn, da effektsløyfe ikke er nevnt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel stort sett såpass med headroom på effektpedaler at overstyring ikke er noe tema... Selvfølgelig med unntak, blant annet vet jeg at den vanlige (ikke scriptlogoutgaven) Phase 90 har en tendens til å clippe f.eks. med aktive/hotte pickups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel stort sett såpass med headroom på effektpedaler at overstyring ikke er noe tema... Selvfølgelig med unntak, blant annet vet jeg at den vanlige (ikke scriptlogoutgaven) Phase 90 har en tendens til å clippe f.eks. med aktive/hotte pickups.

Godt mulig.

Jeg bygget nylig en DIY TS-9/TS-808 klone, og på meg virker det som det er en god del gain på den når man vrir opp Level-knappen. Om det er nok til å overstyre andre pedaler vet jeg ikke, men den virker ganske hot på maks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Måten jeg ville ha gjort det på er:

Gitar-->RMC 1 Wahwah-->Boss TU-2-->Tube screamer/MXR boost(kommer an på om du vil ha volumeboost eller gainboost ja)-->Dunlop Uni-vibe, MXR Carbon Copy-->amp

Wah pedaler har en tentens til å like førstesignalet fra gitaren, Tuner må komme tidlig i rekka, vreng og boost, Modulasjon og delay til slutt.

Det beste er egentlig og prøve seg fram selv, men dette er måten jeg har kommet til å gjort det på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også tro at Overdrive-effektene burde sitte nær ampen, spesielt av Tubescreamer foran tube-amp, siden litt av vitsen er at den skal kunne overstyre tubene i ampen lit ekstra også? Man vil vel ikke risikere å få SS-vreng i effektboksene istedet?

(PS. Bare teoretiserer her, og det er mulig at dette er annerledes i praksis)

Mener du at jeg skal ha tubescreameren til høyre for min micro amp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et problem til med dette brettet mitt. Jeg får ikke plassert t-rex chamelon strømforsyningen under brettet. Noen som vet hvordan jeg gjør det? Jeg skjønner at det mest sannsynlig har noe med disse skinnene som er med brettet:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.