Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fy og feite...


Truckstop Chuckie

Anbefalte innlegg

Inn i dag ramlet det en Allparts SMNF-FAT. Strathals i hel lønn, 9.5" radius, medium jumbo bånd og med en heftig feit profil som overgår 'det meste'. Specsene sier 1" fra første til en-og-tyvende bånd, nitrolakkert. Har tatt en lett runde med 1500-kornet stålull for å fjerne noe av 'glossynessen' slik at den noenlunde matcher stratkroppen den skal på, som begynner å bli naturlig relic.

Her ved siden av Musikraft-halsen på partsotelecastern min. Denne har 'Nocaster'-profil, 0.9" fra første bånd og helt til enden... Ved siden av at Allpartsen er jevnt over tykkere har jeg også en anelse om profilen også er litt bredere enn Nocaster-halsen. Mer feit "D" (hvis de finnes) enn tykk "U".

31bd6777-1.jpg?t=1302639762

Jeg er en 'sucker' etter feite halser så det blir moro å prøve den (med strenger).

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som det rene vanvidd å lefle med halsprofiler som står så langt fra hverandre som Fenders U-profil og Ibanez sine Wizard-halser..., men de passer meg bra, hver på sin måte (som selvfølgelig er tett knyttet opp mot musikkstil).

Skyvelær har jeg ikke, men er absolutt noe jeg burde skaffe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett! :P

Jeg har merket at jeg liker feitere halser bedre og bedre, og har en tendens til å foretrekke det. Men i motsetning til mange andre, synes jeg ikke det er noe stort problem å alternere mellom feit og slank profil. Det jeg synes er mer utfordrende derimot, er radius og bredde på gripebrett, og til en hvis grad tykkelse/høyde på bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror min fascinasjon og dragning mot feite gitarhalser, også på elgitarer, bunner i det at jeg har spilt klassisk gitar i en årrekke og hånda mi har da rett og slett blitt vant med tykke halser. En nylonstrengsgitar har jo som kjent ikke akkurat "wizard"-profil. Jeg syns heller ikke det er noe problem å bytte mellom slanke og feite halser, men som Audun sier, så oppstår det heller 'problemer' når det kommer til bredde på gripebrettet. For en del år siden hadde jeg en Dean V (en av de tsjekkiske korina-modellene) som hadde relativt bredt gripebrett. Den ble jeg aldri helt venn med, så jeg solgte den. Når det kommer til radius så trives jeg ekstremt godt med 7.25", men konverterer sakte men sikkert oppover 'skalaen'. Det er synd det er så få som tilbyr 'compound radius' som går fra 7.25" til f.eks 9", uten at det koster skjorta. Så langt er det vel bare USAcg som tilbyr dette uten ekstra kostnader?

Evergud: jeg tipper det ikke er så stor forskjell mellom denne og DG-335en din hvis jeg ikke husker helt feil. DG-335en er vel i R7-land? Uten noe å gjøre en A/B-sammenligning med, så skal jeg se om jeg ikke får gjort meg opp noen tanker når halsen er montert og gitaren strenget opp. Uansett blir det feil å sammenligne, en feit hals på en bolt-on-Fender blir aldri det samme som en feit set-neck hals på en Gibson, uansett om målene er aldri så like.

En sånn liten en på tampen; kvalitetsmessig virker Allpartsen å være gode saker. Båndene er fine og jevne, ingen antydninger til skarpe kanter ved endene av gripebrettet. Hvis jeg skal sette fingern på noe som trekker det hele litt ned, blir det det at nesten samtlige bånd er smågule etter nitrolakken (på avstand ser det ut som gitaren har messingbånd), noe som tyder på at de ansatte ved Fender Japan (for det er vel der de er produsert, eller?) ikke gidder ta seg den tiden det tar å fjerne lakken fra båndene etter at halsen er ferdiglakkert. Pirk fra min side, men men...

5404ff86.jpg?t=1302691324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg regner med at allparts regner med at alle tar en fretdress på slike halser uansett. Jeg har kjøpt Nitrolakka halser fra flere produsenter og det er ikke uvanlig at de kommer slik. Ellers har jeg hatt erfaring med en slik selv men da min var feitere enn R7/R8 ble det for mye for meg ;-)

Allparts er ikke laget hos Fender Japan da Fender Japan ikke er en produsent. Fender får produsert gitarene sine hos Fujigen gakki som også produserer Allparts-halser, Ibanez og hvis jeg ikke husker feil, Orville, Greco og Gretsch.

Allparts får også produsert (eller produserer selv..) i California, fortrinnsvis kropper

Endret av germaniumkid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.