fleskefinn Skrevet April 13, 2011 Share Skrevet April 13, 2011 (endret) Her er det vel snakk om bendnig, som gjør at de andre strengene synker i pitch. Det er vel samme hvor mye man smører nøtta si først.Hvis ikke har jeg missforstått. Endret April 13, 2011 av fleskefinn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Skrevet April 13, 2011 Share Skrevet April 13, 2011 Her er det vel snakk om bendnig, som gjør at de andre strengene synker i pitch. Det er vel samme hvor mye man smører nøtta si først.Hvis ikke har jeg misforstått.Er det jeg mener også ja. Mulig vi snakker litt forbi hverandre her, davidsen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
davidsen Skrevet April 13, 2011 Forfatter Share Skrevet April 13, 2011 Ja det gjør vi. Når de andre strengene synker i pitch når du bender, så hjelper det svært lite å smøre oversadelen ja Da må det strammes inn og smøres på bru/tremolodelen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Skrevet April 13, 2011 Share Skrevet April 13, 2011 Ja det gjør vi. Når de andre strengene synker i pitch når du bender, så hjelper det svært lite å smøre oversadelen ja Da må det strammes inn og smøres på bru/tremolodelen. Jeg skjønner ikke helt hvordan smøring av brua heller hjelper mot det. Og strammer man fjørene, vil tremoloen forandre stilling, så det seg i grunnen heller ikke som noen optimal løsning. Det aller beste er naturligvis å blokkere tremoloen, men da mister man jo tremolo-funksjonen, og da kan man jo like gjerne skaffe seg en hardtail. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
davidsen Skrevet April 13, 2011 Forfatter Share Skrevet April 13, 2011 Altså, jeg opplever at de strengene jeg bender kan synke i pitch (men da må det bendes ganske hardt), men det er ikke værre enn å dytte tremoloen ned en gang for å nullstille den. Rører aldri stemmeskruene. Men slipper du dette problemet helt ved å ha 4-5 fjærer sier du? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gluke Skrevet April 13, 2011 Share Skrevet April 13, 2011 Treveis switch på Strat tar jo bort to av de mest typiske Strat-lydene.Kanskje, men det var det som satt på alle de gamle, go figure. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Skrevet April 13, 2011 Share Skrevet April 13, 2011 Altså, jeg opplever at de strengene jeg bender kan synke i pitch (men da må det bendes ganske hardt), men det er ikke værre enn å dytte tremoloen ned en gang for å nullstille den. Rører aldri stemmeskruene. Men slipper du dette problemet helt ved å ha 4-5 fjærer sier du?Det jeg snakker om er når man spiller to toner samtidig. F.eks. g-streng, 4 posisjon (tonen H) og h-streng 5. posisjon (tonen E). Når man bender opp på g-strengen (til C#) samtidig som h-streng 5. posisjon (fortsatt tonen E) fortsatt klinger, synker h-strengen i pitch og de to tonene sammen blir sure. Jeg snakker ikke om at strengene har dalt i pitch etter at man har senket tonen etter bending. Det har jeg aldri hatt problemer med. Men med 4 eller 5 fjører. holder h-streng fortsatt tonen E rent ved bending fra H til C# på g-strengen. Litt kronglete forklart, men du skjønner sikkert tegninga. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aphelion Skrevet April 13, 2011 Share Skrevet April 13, 2011 Kanskje, men det var det som satt på alle de gamle, go figure. Men da brukte man fyrstikktrikset for å få «in between»-lydene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Skrevet April 13, 2011 Share Skrevet April 13, 2011 Kanskje, men det var det som satt på alle de gamle, go figure. Det er riktig, men etter at gitaristene brukte fyrstikker e.l. til å kile switchen fast i mellomposisjonene, skjønte Leo at her kunne man ved et enkelt grep utvide brukervennligheten på Stratocasteren. Man har vel ikke sett seg veldig mye tilbake etter det, selv om det fortsatt er mange gitarister som aldri bruker mellomposisjonene. Edit: Aphe litt raskere på labben der ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
davidsen Skrevet April 13, 2011 Forfatter Share Skrevet April 13, 2011 (endret) Det jeg snakker om er når man spiller to toner samtidig. F.eks. g-streng, 4 posisjon (tonen H) og h-streng 5. posisjon (tonen E). Når man bender opp på g-strengen (til C#) samtidig som h-streng 5. posisjon (fortsatt tonen E) fortsatt klinger, synker h-strengen i pitch og de to tonene sammen blir sure. Jeg snakker ikke om at strengene har dalt i pitch etter at man har senket tonen etter bending. Det har jeg aldri hatt problemer med. Men med 4 eller 5 fjører. holder h-streng fortsatt tonen E rent ved bending fra H til C# på g-strengen. Litt kronglete forklart, men du skjønner sikkert tegninga. Da er jeg med. Tok sin tid men.. (Jeg er ikke alltid like kjapp for å si det sånn.) Da skjønner jeg behovet for stivere tremolo, dog jeg syns dette kan være litt tøft, da det gjerne er i pentatoneblueshelvette man bruker det "grepet" du skisserte, og da er det bare kult med litt halvsure toner Endret April 13, 2011 av davidsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Skrevet April 13, 2011 Share Skrevet April 13, 2011 Da er jeg med. Tok sin tid men.. Jeg hadde en mistanke om at du ikke hang helt med ja.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå