Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD


davidsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Grattis:-)

angående 2 eller 6 punkts..

Hipshot tremsetter og floydupgrades har tremolo arm adjuster,,, er jo ett must å ha på fender tremolos. hjelper den på plass og hindrer at flere strenger går ut av pitch da man bender en streng. Har bestilt selv :-)

Vel, jeg vet om et par som klarte seg utmerket uten. :) (ref : Hendrix, Gilmour, Clapton, Johnson, Knopfler, Williams, etc. etc.) Jeg ser ikke poenget da dette aldri har vært noe problem.

Denne videoen viser deg hvordan du setter opp vintage floating tremolo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du jo mene, men da synker resten av strengene i pitch ved bending. Så fremt du ikke har ekstra stramme fjører?

Dette problemet kan du mer eller mindre eliminere ved å smøre oversadelen, pluss evt lage strengespora litt større (spesielt om du kjører tjukkere enn 09). Cluet er å få minst mulig friksjon der.

Jeg strammer tremoloen/kloa ørlite grann også, men det er fordi jeg kjører 09,5-strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XOXOX på festene bak og OXXXO på festene foran slik at de to ytterste fjørene spriker og bli litt strammere.

Holder i massevis og skaper ikke nevneverdige problemer med løft opp til to bånd sammen med uløfted tone.

Det har det vært i utgangspunktet på de Stratene jag har og har hatt. Jeg har blitt nødt til å sette i minst ei ekstra fjær på alle for å bli kvitt problemet. Nå bruker jeg 0.10 strenger, så det kan være der det ligger, eller at standard fjører er for slappe.

@davidsen: Jeg kan ikke forstå at å smøre oversadel, og mindre friksjon, gjør noe med at tremoloen gir litt etter ved bending, eller løfting av tone, som GPM sier? Ville heller trodd at det blir motsatt? Jeg er med på den så lenge det er snakk om at gitaren holder seg stemt ved bruk av tremoloen, men...

Uansett har jeg løst problemet med å bruke 4 eller 5 fjører (avh. av type trem antagelig) og synes da det funker bra og at tremoloen blir stiv nok til at uløftet tone (bra uttrykk det der GPM!) ikke synker i pitch ved løfting av tone på annen streng mens uløftet tone fortsatt klinger (merker at jeg ble veldig glad i det uttrykket der! :P ), og det må da vel være hovedsaken! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friksjon er fiende #1 vedrørende flytende tremoloer. Når du bender så trekker du strengen gjennom sporet i sadelen, og når du slipper opp, så er det viktig at strengen får gli tilbake der hvor den starta. Man påfører jo selvsagt akkurat de samme kreftene på andre siden, så det er viktig at alt er smurt og ingenting gnikker der også. Jeg strammer også opp kloa slik at den gir mer press på de tre tjukkeste strengene for å utligne det faktum at de trekker hardere enn de 3 tynneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.