Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp/tips til mixing av vokal


Anbefalte innlegg

Halla. Har seg sånn at jeg prøver å mixe litt vokal til en demo for et prosjekt/band jeg holder på å starte sammen med noen andre, og lurer på om noen har noen tips til hvordan å få vokalen til å "sitte"/passe inn så godt som mulig i mixen og ikke bare ligge oppå toppen, hvis dere skjønner. Har fått det til å "sitte" ganske greit i mixen, men er ikke heelt fornøyd.. Har aldri mixa vokal før, så et sted må man begynne.

Dette:

http://soundcloud.com/affee-1/rapture-ny-mix-r-ff-vokal-take

er det jeg har fått til så langt. Noen som har noen tips til eqing, hvordan jeg skal legge på kompressor, klang, delay osv? Eventuelle forbedringer som kan gjøres?

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt på mye kompressor, skal prøve litt til. :P

Forøvrig ingen dårlig idé greovhan! Gjerne det, hvis du har tid/lyst :)

send meg låta på glennremyoh@gmail.com, helst i wav.

Kan også sende alle spora om det ikke blir alt for mye jobb

Endret av greovhan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompressor-idéen kan funke. For min del høres det ut som om sporet er litt langt fremme i miksen, og ganske tørt?

En tanke som slår meg:

Legg en referanse-låt inn i DAW-en du bruker. Når jeg gjør det i Logic, kan jeg markere det sporet som "skjult", slik at jeg kan trykke på en knapp og få det frem når jeg vil. Veldig greit når man skal mikse i en sjanger man ikke har vært borti før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hkh sier...legg på en kompressor på master kanalen, det sveiser låta sammen. Evnt gjør det samme med en reverb, men ikke mye. Dra opp reverben til du hører hører den, og så litt ned igjen. Du kan også gjøre samma trikset med kun noen av sporene, f.eks. gitarene, hvis du føler at ett av gitarsporene stikker seg ut litt mye og ikke sitter helt i miksen. Sett opp en kompressor eller reverb og send så mye du ønsker av de sporene du vil til den effektkanalen.

I alle tilfeller så er det gunstig å legge opp en kompressor av god kvalitet på master-kanalen, det gjør underverker for hele miksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har lagt inn Logic sin multipressor(eller hva den heter) på master-kanalen, men vet ikke helt hvordan jeg skal stille den.. Har skjønt at kompressor er the shiznit for å lime ting ordentlig sammen, men er ikke så flink med det enda. Tips til hvordan det er lurt å stille inn kompressoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp

men poenget her er å legge på kompressoren før du starter miksen, ikke etter den er ferdig.

Hm. Skjønte ikke helt her, men jeg så for meg at man hadde to stereospor tilgjengelig, en miks på et ferdig komp, og et vokalspor som skal "smeltes" inn i "karaokesporet". Har hørt en del mislykkede forsøk på slikt. En av de siste skrekkeksemplene er Jørn Landes bidrag på Pushkings The world as we know it. 8. Heroin ("Keepers of the Nature and Art") - Jorn Lande

Ut over det, kjøp den platen. Gjestelisten er ikke annet enn vanvittig, og Glenn Hughes' bidrag er noe av det sykeste jeg har har hørt på lenge fra en gammel gubbe. Ren balsam for sjelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Skjønte ikke helt her, men jeg så for meg at man hadde to stereospor tilgjengelig, en miks på et ferdig komp, og et vokalspor som skal "smeltes" inn i "karaokesporet". Har hørt en del mislykkede forsøk på slikt. En av de siste skrekkeksemplene er Jørn Landes bidrag på Pushkings The world as we know it. 8. Heroin ("Keepers of the Nature and Art") - Jorn Lande

Ut over det, kjøp den platen. Gjestelisten er ikke annet enn vanvittig, og Glenn Hughes' bidrag er noe av det sykeste jeg har har hørt på lenge fra en gammel gubbe. Ren balsam for sjelen.

Det han mener er vel at du skal ha på kompressoren på master stereosporet mens du mikser, ikke legge den på etterpå. Miksen av hvert spor kan fort bli litt annerledes når det ligger en kompressor på master output'en hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et greit utgangspunkt (merk UTGANGSPUNKT) er en attack på 10ms, auto-release, ratio på 4:1, og threshold stilt slikt at kompressoren kun reduserer 2-3 db når låta er på sitt høyeste/mest bråkete som f.eks refreng.

Synes selv dette er et godt sted å begynne, så justerer jeg litt ettersom jeg hører hva som behøves.

Som sagt, dette gjøres før du begynner å mikse, slik at alt du gjør med miksen går igjennom kompressoren. Legger du den på etterpå kan den kødde med alle nivåjusteringene du har gjort og ødelegge miksen.

Endret av Cerpin Taxt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.