Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

12 strenger


thomasiver

Anbefalte innlegg

Hei

kjøpte meg en brukt tolv strenger for litt siden og idag her jeg fått byttet strenger på den å låter veldig fint, men en ting jeg lurer på er at de fire første strengene e,a,d,g har en tynn å en tykk streng , å de to øverste skal ha to like strenger med samme tone.. men til poenget mitt da er at den tynneste g strengen er lysere enn den lyseste e strengen... skal det være sånn? er det noe med at den tynne å tykke strengen skal ligge en oktav over hverandre eller noe? kansje noen kan forklare åssen det funker for meg siden det her kansje ble litt rotete forklart fra min side:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer. Dette har du fått med deg, bortsett fra at det er vanlig å snakke om den "første strengen" som den som er nederst mot gulvet, altså den tynneste. De to tynneste strengesettene klinger likt, resten er oktavert.

Hvorvidt strengeparene har den tynneste strengen til først eller sist, avhenger litt av merke på gitaren din. Sett fra "øyenvinkel" er det mest vanlig at den tynneste strengen er først, men noen lager gitarer som er omvendt, for eksempel Takamine og Rickenbacker. Uansett ser du dette på sadelen ganske enkelt, eller hvordan strengene allerede er montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer. Dette har du fått med deg, bortsett fra at det er vanlig å snakke om den "første strengen" som den som er nederst mot gulvet, altså den tynneste. De to tynneste strengesettene klinger likt, resten er oktavert.

Hvorvidt strengeparene har den tynneste strengen til først eller sist, avhenger litt av merke på gitaren din. Sett fra "øyenvinkel" er det mest vanlig at den tynneste strengen er først, men noen lager gitarer som er omvendt, for eksempel Takamine og Rickenbacker. Uansett ser du dette på sadelen ganske enkelt, eller hvordan strengene allerede er montert.

ok. når jeg ser fra øyvinkelen min når jeg har gitaren i fanget så er det den tynneste strengen som er øverst som du sier.. men stemmer det at den tynneste g strengen skal klinge lysere enn den tynneste e strengen? altså den første som du sier:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. når jeg ser fra øyvinkelen min når jeg har gitaren i fanget så er det den tynneste strengen som er øverst som du sier.. men stemmer det at den tynneste g strengen skal klinge lysere enn den tynneste e strengen? altså den første som du sier:)

ja. den tynneste G-strengen er den tynneste strengen på en 12-strenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.