Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Koble av høytaler på AC30


mark

Anbefalte innlegg

Neida Gunnar, jeg vil bare vite grunnen.

For det jeg vet er at det aldri tidligre har vært farlig å kjøre er røramp uten last. I en kort periode.

Det samme gjelder transistoramper både gitar og HiFi.

Det hjelper ikke hvor mange gruruer man kommer med så må jeg en god grunn for at dette er farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du scroller opp til post #8 i denne tråden finner du grunnen til at dette er feil.

Kort oppsummering: Rørforsterkere virker ikke sånn.

Jeg er 100% på lag med "mythbustingen" til Hank Annice, men har to små presiseringer.

Impedanse-mismatch vil som nevnt flytte lastlinjen, og også frekvensresponsen i sluttrinnet. Dermed kan man se på impedanse-mismatch som en slags ekstra tonekontroll på ampen. Dette kan også gjøre lydkvaliteten til en relativt viktig faktor, siden det kan låte annerledes. Om resultatet blir bedre eller dårligere får stå på den enkelte lytter.

Og lyden som kom fra den stakkars Bassman-en uten kabinett var nok fra utgangstrafoen som "sang", og ikke fra rørene.

;)

Da er jo iallefall vi enige, men det var fra røra lyded kom, faktisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du scroller opp til post #8 i denne tråden finner du grunnen til at dette er feil.

Kort oppsummering: Rørforsterkere virker ikke sånn.

Jeg er 100% på lag med "mythbustingen" til Hank Annice, men har to små presiseringer.

Impedanse-mismatch vil som nevnt flytte lastlinjen, og også frekvensresponsen i sluttrinnet. Dermed kan man se på impedanse-mismatch som en slags ekstra tonekontroll på ampen. Dette kan også gjøre lydkvaliteten til en relativt viktig faktor, siden det kan låte annerledes. Om resultatet blir bedre eller dårligere får stå på den enkelte lytter.

Og lyden som kom fra den stakkars Bassman-en uten kabinett var nok fra utgangstrafoen som "sang", og ikke fra rørene.

;)

så du kjører også rørtopper uten kabinett og mener dette ikke er farlig for trafo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida Gunnar, jeg vil bare vite grunnen.

For det jeg vet er at det aldri tidligre har vært farlig å kjøre er røramp uten last. I en kort periode.Det samme gjelder transistoramper både gitar og HiFi.

Det hjelper ikke hvor mange gruruer man kommer med så må jeg en god grunn for at dette er farlig!

hva er en kort periode? Som tekniker, har du aldri byttet en utgangstrafo som er røket fordi amp er kjørt uten last?

nysgjerrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påstår ikke at det å kjøre helt ubelastet er sunt, men ta en titt her på impedansekurven for dette 8-ohms elementet (tilfeldig valgt):

http://www.eminence.com/pdf/Wizard.pdf

Som dere ser, så varierer impedansen mellom 7 og 250 ohm. Elementet er kun nær den nominelle impedansen på 8 ohm mellom ca 180 og 750Hz. Så jeg ser ikke helt hvordan man skulle klare å ødelegge en forsterker ved å hekte på en nominell last på det doble av det ideelle. Om det låter perfekt er en annen sak som jeg ikke skal uttale meg om.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du kjører også rørtopper uten kabinett og mener dette ikke er farlig for trafo?

strawmanlight.jpg

Jeg har sagt hva jeg mener om å koble fra den ene høyttaleren på AC30, og jeg har gitt utdypende faglige begrunnelser hvorfor. Hvis du sitter på kunnskap som kan tilbakevise begrunnelsene må du gjerne presentere dette, og så kan vi diskutere saken videre.

Hvis du vil sette opp stråmannsargumenter og tillegge meg vilkårlige meninger så er dette noe som står på deg, og ikke på meg. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta litt tak i hva jeg mener er problemstillingen her.

Jeg er ikke uenig i at det er overdrevent at all mismatch er farlig for amper.

Det med å tune inn sluttrinnet ved å bruke mismatch, står beskrevet i manualene til Mesa amper fra tidlig 80-tall.

Mesa oppfordrer kundene å teste ut mismatch i manualen. At Super Reverb kjører 2ohms last på en 4ohm utgang,

er også eksempler jeg ga i den første posten jeg skrev.

At Hank, som vet litt mer om hva han holder på med enn de fleste, kan kjører amper uten last i korte perioder

er jeg ikke bekymret over. Jeg tror bare det er skummelt å generalisere det på et nettforum,

slik at andre med mindre peil tror at det er helt OK å kjøre uten last, eller med stor mismatch.

Jeg har også bytta høytalere med ampen på, slik at ampen i en kort periode har vært uten last.

Det har gått helt greit, men jeg har passet på å ikke sende signal i ampen mens den er uten last.

Når det gjelder Vox ampen vil jeg tippe at den tåler et trinn opp eller ned på mismatch,

og det tror jeg at de fleste amper gjør.

Antakelig ville den største faren i dette tilfelle være å sprenge den ene høytaleren.

Isolert sett oppfatter jeg en utgangstrafo akkurat som andre trafoer, og den kan sikkert tas ut av ampen

og settes med primærsiden i stikkontakten uten last på sekundærsiden uten at det skader den det minste.

Det er vel heller problemer knytta opp mot utgangsrøra som er på trafoens primærside,

som gjør at skade kan oppstå på rør og trafo.

Ytterpunktene for mismatch vil være ingen last, eller kortslutning på trafoens sekundærside.

I min enfold har jeg trodd at trafoens konstruksjon og hvordan ampen den jobber i er konstruert,

har innvirkning på hvor langt mot ytterpunktene man kan bevege seg før forsterkeren tar skade av det.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% på lag med "mythbustingen" til Hank Annice, men har to små presiseringer.

;)

Det blir litt vanskelig å se at du bare har gitt et faglig råd angående Vox AC30 når du sier dette.

En logisk slutning er jo da at du mener det samme som Hank.

Syns at gitarzans spørsmål er godt begrunnet ut i fra det.

Skjønner ikke hvor stråmannsargumentene dine kommer fra i den sammenhengen?

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

strawmanlight.jpg

Jeg har sagt hva jeg mener om å koble fra den ene høyttaleren på AC30, og jeg har gitt utdypende faglige begrunnelser hvorfor. Hvis du sitter på kunnskap som kan tilbakevise begrunnelsene må du gjerne presentere dette, og så kan vi diskutere saken videre.

Hvis du vil sette opp stråmannsargumenter og tillegge meg vilkårlige meninger så er dette noe som står på deg, og ikke på meg. :huh:

se gunnarpå mos svar over. du sa deg 100% enig i hank h s svar. ikke noe stråmannargumentasjon fra meg.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.