Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Koble av høytaler på AC30


mark

Anbefalte innlegg

Har en Vox AC30 CC2. Mye skurr og støy i ene høytaler, finner ikke helt ut hvorfor. Trenger ampen i morgen. Lurte på om det var mulig å koble av/lodde fri den høytaleren som skurrer, og bare bruker 1? Noen som vet noe om dette? Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal gå helt fint, men da må du passe på å koble om på den ene høyttaleren siden lasten blir forandret.

Er de loddet på eller plugget via jack?

Det du ikke må gjøre, er å lodde av det ene sånn uten videre.

Som sagt, man må tilpasse lasten ift forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver høyttaler har sin impedals/motstand/lastverdi.. Vanligvis 4, 8 eller 16ohm.

Når du har to stykke, så er de enten kobla i parallell eller serie, og forsterkeren din er innstilt til denne lasten/motstanden/impedansen som de begge utgjør tilsammen. Fjerner du den ene, blir lasten forandret noe som fører til at du kan skade forsterkeren din med mindre du lodder om den andre høyttaleren også. Ville ikke gjort det siden det virker som du ikke helt vet hva du gjlør :)

Kanskje derfor det er greit å sjekke opp i sånt litt før dagen før man trenger utstyret :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener bestemt at AC30 har to høyttalere parallellkoplet.

Fjern ledningen fra den ene høyttaleren som låter feil,

og mikk opp den andre. Dette skal spelle som gull.

Dersom ampen ryker kan du sende regninga til meg!

Det er alt for mange som "vet" noe her om impedanser og er overforsiktige

men dette har jeg herjet med i over 30 år.

Hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener bestemt at AC30 har to høyttalere parallellkoplet.

Fjern ledningen fra den ene høyttaleren som låter feil,

og mikk opp den andre. Dette skal spelle som gull.

Dersom ampen ryker kan du sende regninga til meg!

Det er alt for mange som "vet" noe her om impedanser og er overforsiktige

men dette har jeg herjet med i over 30 år.

Hilsen Dag

Dæven, jeg tenkte ikke på hvor hart du skal kjøre den, men ved moderat volum skal det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er parallellkoblet og du fjerner den ene, så vil jo lastimpedansen dobbles.. Og da vil jo etter min teoretiske forståelse stømmen bli redusert i lasten, og resten av strømmen blir nødt til å brenne av enten i utgangsrørene eller transformatoren..?

Ser ikke hvordan det kan være bra for forsterkeren, men jeg skal ikke krangle om det med noen som har drevet med det lengre enn jeg har levd.. :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er parallellkoblet og du fjerner den ene, så vil jo lastimpedansen dobbles.. Og da vil jo etter min teoretiske forståelse stømmen bli redusert i lasten, og resten av strømmen blir nødt til å brenne av enten i utgangsrørene eller transformatoren..?

Dette ville ikke vært bra, men det er heldigvis ikke sånn rørforsterkeren virker.

Når du har en høyttalerlast vil du ha en tilsvarende, transformert anodelast på rørsiden av utgangstrafoen. Rørene vil finne sitt arbeidspunkt på en lastlinje, der hvor anodespenning, biasspenning og anodelast møtes.

el84platecurves2.png

Hvis du endrer lasten, for eksempel ved å ta bort en høyttaler, vil den nye anodelasten også endres, og rørene vil finne et nytt arbeidspunkt. Så lenge dette punktet er nær den stiplede svarte linjen hvor det står Wa = 12W så er alt ok, og Dag slipper å ta regningen ;)

Hvis det virket spennende med lastlinjer vil jeg anbefale noen lenker:

http://www.veiset.net/tech/ror0010.html

http://www.freewebs.com/valvewizard1/pp.html

http://www.ampbooks.com/home/classic-circuits/vox-ac30-power-amp/

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanskelig å gi råd over nett uten å se ampen. det kan gå bra (0,-), du kan ryke et rør (300,-?), du kan ryke en høytaler (1000 - 1500,-), ryke utgangstrafo ( 1500 - 2500,-)

be noen som har peiling gjøre det for deg. evt post litt bilder så kan vi forsøke forklare deg fremgangsmåte.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er stor forskjell på amerikanske og engelske amper i forhold til hvor forsiktig man bør være med å matche impedansen.

Gamle Marshall og Vox amper blir også vanligvis kjørt mye hardere enn Fender amper og engelske utgangstrafoer ser ut til å tåle mindre.

Noen Fender amper som gamle Super Reverber blir levert med 2ohm på fire parallell koblede 8 ohms høytalere, selv om utgangen på ampen er på 4 ohm.

Det ser jo ut til å gå helt fint i mange tiår. Mesa oppfordrer kundene til å eksperimentere med forskjellig impedanse på sine forsterkere.

Så selv om dette går bra på amerikanske amper syns jeg det er risikabelt å generaliserere det til også å gjelde engelske amper.

Jeg hadde aldri tatt sjansen på det med mine gamle Marshall eller Vox amper hvis jeg skal kjøre dem hard, og det er jo da de låter bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er stor forskjell på amerikanske og engelske amper i forhold til hvor forsiktig man bør være med å matche impedansen.

Gamle Marshall og Vox amper blir også vanligvis kjørt mye hardere enn Fender amper og engelske utgangstrafoer ser ut til å tåle mindre.

Noen Fender amper som gamle Super Reverber blir levert med 2ohm på fire parallell koblede 8 ohms høytalere, selv om utgangen på ampen er på 4 ohm.

Det ser jo ut til å gå helt fint i mange tiår. Mesa oppfordrer kundene til å eksperimentere med forskjellig impedanse på sine forsterkere.

Så selv om dette går bra på amerikanske amper syns jeg det er risikabelt å generaliserere det til også å gjelde engelske amper.

Jeg hadde aldri tatt sjansen på det med mine gamle Marshall eller Vox amper hvis jeg skal kjøre dem hard, og det er jo da de låter bra.

Forstår ikke hva som skal være så veldig stor forsjell på engelske og amerikanske amper! Jeg holdt på med dette på 80-tallet og ga full spiker både på

Marshall, Vox, Fender og Mesa u nameit! uten last bare for test. Jeg ødela aldri noen av disse, og jeg jobbet som servicetekniker i Musikanten!

Dette påpeket du den gang også, men jeg har utdanningen. Kom med en god begrunnelse for dine påstander!

Jeg syntes det var veldig moro som guttunge å la min Fender Bassman spille aleine, uten kabinett, og høre lyden fra bare rørene. Denne har ikke tatt skade av det!!!!!

Jada, jeg vet om teorien for hvordan en utgangstrafo kan ryke uten last, men kanskje ikke den samme som dere andre. Den samme trusselen er satt fram for alle brukere av transistorforsterkere.

Jeg har selv konstruert en meget god Mosfet-amp (Hi-Fi) og vet at dette også er feil. Denne tåler full guff og mer enn det uten at den ryker.

Kom med en velbegrunnet forklaring på at impedansen må være så utrolig nøyaktig! Ikke begrunn med lydkvalitet. Det er en subjektiv vurdering. Begrunn hvorfor det er farlig!

Hilsen Dag

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hva som skal være så veldig stor forsjell på engelske og amerikanske amper! Jeg holdt på med dette på 80-tallet og ga full spiker både på

Marshall, Vox, Fender og Mesa u nameit! uten last bare for test. Jeg ødela aldri noen av disse, og jeg jobbet som servicetekniker i Musikanten!

Dette påpeket du den gang også, men jeg har utdanningen. Kom med en god begrunnelse for dine påstander!

Jeg syntes det var veldig moro som guttunge å la min Fender Bassman spille aleine, uten kabinett, og høre lyden fra bare rørene. Denne har ikke tatt skade av det!!!!!

Jada, jeg vet om teorien for hvordan en utgangstrafo kan ryke uten last, men kanskje ikke den samme som dere andre. Den samme trusselen er satt fram for alle brukere av transistorforsterkere.

Jeg har selv konstruert en meget god Mosfet-amp (Hi-Fi) og vet at dette også er feil. Denne tåler full guff og mer enn det uten at den ryker.

Kom med en velbegrunnet forklaring på at impedansen må være så utrolig nøyaktig! Ikke begrunn med lydkvalitet. Det er en subjektiv vurdering. Begrunn hvorfor det er farlig!

Hilsen Dag

Skal ikke begynne å diskutere noe jeg ikke har peiling på med deg her på forumet, men selv om jeg ikke har utdanninga di så har jeg snakka med de fleste reparatører

her i landet, og jeg har danna meg et bilde ut i fra den praktiske erfaringa de har og hva de har opplevd med Marshall amper.

En av de mest erfarne Marshall reparatørene i Norge anbefalte meg sterkt å ikke kjøre noen mismatch på en gammal Marshall jeg hadde.

Skal heller ikke legge skul på at jeg har lest noen meter tråder om emnet på diverse nettfora.

Her er en forklaring på forskjellen på gamle Fender trafoer og gamle Marshall trafoer.

Hvis det er helt feil får du si i fra.

........

those OPT's designed by Shuamucker for Fender had wire gauges ratted at 1250CM/per amper, thus allowing good headroom for excess current when the load is halved... BUT the Marshall OPT's had wire in the 700 CM/ ampere ratting and do not like it when the load is halved..<BR>One exception....the JTM-45 OPT that had 8K plate load.....the wire is VERY small in this OPT since it was NOT designed for this application...so Playing with changing the tap on this OPT will spell disaster either way up or down.....since the primary impedance is huge and the wire is thin....

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du scroller opp til post #8 i denne tråden finner du grunnen til at dette er feil.

Kort oppsummering: Rørforsterkere virker ikke sånn.

Jeg er 100% på lag med "mythbustingen" til Hank Annice, men har to små presiseringer.

Impedanse-mismatch vil som nevnt flytte lastlinjen, og også frekvensresponsen i sluttrinnet. Dermed kan man se på impedanse-mismatch som en slags ekstra tonekontroll på ampen. Dette kan også gjøre lydkvaliteten til en relativt viktig faktor, siden det kan låte annerledes. Om resultatet blir bedre eller dårligere får stå på den enkelte lytter.

Og lyden som kom fra den stakkars Bassman-en uten kabinett var nok fra utgangstrafoen som "sang", og ikke fra rørene.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.