Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Teorispørsmål! Hold avstand!


The Euphor

Anbefalte innlegg

Hei karer!

Kom plutselig borti noe uventet her i dag. Noe som jeg ikke har tenkt over, men som jeg har et godt svar på. Likevel vil jeg lufte spørsmålet og høre om andre har andre synspunkt på saken (som forøvrig er meget viktig!)

Det handler om mollsekst akkorder...

I sluttlinjen til "Vi tenner våre lykter" [F dur] kommer følgende akkordrekke.

|| Gm/E - A7 - | Dm7 - Bbm6 - | F Dm7 Gm7 C7 | F - - - ||

I denne Bbm6, som jeg av vane voicer slik;

E|-3-|

B|-2-|

G|-3-|

D|-3-|

A|---|

e|---|

er seksten en G (første streng, tredje bånd). Men en sekst i en mollskala er jo vitterligen en Gb. Jeg antar at dette er det samme fenomenet som vi har med septimakkorder i dur. Den store seksten er mer brukt og fortegn blir derfor sløyfet.

Er det noen som har eksempler på det motsatte? Ikke at en moll med tillagt liten sekst er spesielt vakker, men det kan jo hende... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, man går vel alltid utfra durskala, at en mollakkord er 1, b3 og 5? Hvis ikke måtte man jo skrevet "1,3,5 i moll." Som du sier sløyfer man jo b7 f.eks, men man bygger jo uansett opp en akkord etter durskalaen, gjør man ikke? ellers, hva med dim-akkorder, f.eks? man kan jo gå ut fra liten/stor ters, men trodde det var vanlig å gå utifra durskalaen uansett akkord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er riktig som Hallvardo sier.

I Jazzboka mi står det at oppbygningen til en min6 akkord er 1, b3, 5, 6

Altså utgangspunktet går i en durskala som Hallvardo sa.

Når det kommer til 7er akkorder(C7 osv), heter det egentlig dominant 7, og oppbyggninga er 1, 3, 5, b7. I motsetning til maj7 der du har 1, 3, 5, 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det egentlig ganske greit.

Men... Og dette er ikke noe stort poeng, men likefullt interessant i mine øyne. Hvis vi har en A+ akkord med 5/kvint i bass, så spiller vi jo en +5 i bass, og ikke en kvint i forhold til durskalaen (det vil jo ofte stå A+/E#, men ikke alltid). Hvor går grensene for når man bruker durskalaen som referanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har eksempler på det motsatte? Ikke at en moll med tillagt liten sekst er spesielt vakker, men det kan jo hende...

Vet faktisk om en sang som slutter med denne akkorden. En veldig fin en som sådan.

Caravan - Winter Wine...

Prog sang fra 70 tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.