Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Firewire spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp kjøpt meg et Focusrite Saffire pro 24 lydkort som jeg ikke har fått smakt på enda...

Problemet er nemmelig at jeg ikke har Firewire inngang i pcen, og jeg kan ikke få det heller (ingen FW kort som passer i moder kortet =Billig pc).

Så det jeg lurer på er om en slik sak: USB HUB

fikser mitt problem.

Og det jeg bryr meg mest om er om latencyen øker?

For vil det ikke ta lengre tid for lyden igjennom alle disse ledningene?

Og blir ikke styrken til Lydkortet svekket med tanke på at FW sender 400mbs og Usb sender 250, eller noe sånn?

Vær snill og rett meg vist jeg tar feil, men er desperat her som dere kanskje skjønner! :)

-Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men er her er det flere ting du ikke har skjønt.

La oss starte:

- Linken din funker ikke.

- Det går ikke "lyd" gjennom ledningene, men kun datasignaler. Glem greia med at lyden går fort eller ikke. Og nei, "styrken" forandrer seg ikke. Glem dette. Du er på bærtur. Dette er feil. Det som flytter seg via FW eller USB er data, ikke lyd.

- Det er ikke noen forskjell på Latency på et velfungerende USB/Firewiresystem, innenfor de begrensingene de er laget for å fungere under. Kort sagt kan man si at alt under 16 kanaler fungerer helt greit uansett system. Funker det ikke, er st stort sett en dårlig konfigurert PC som er grunnen.

Lydkortet ditt trenger en firewireport, og det kan kjøpes til både stasjonære og bærbare maskiner til en foruftig pris. På en stasjonær, koster det vel 150 kroner, og passer i hvilken som helst PCI- port. Så sant du ikke har en veldig sær PC, har du en slik ledig. Koster litt mer på en bærbr, men vi snakker fortsatt om rolige trsifrede beløp, etter det jeg kan huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den HUBen du har linket til (Akasa Interconnect) virker bare med FireWire hvis du kobler den til en FireWire-kontakt på hovedkortet. Høres ikke ut som om hovedkortet ditt har det.

Selv de billigste stasjonære PCer pleier å ha mulighet for et PCI-kort eller to. Hva slags PC/hovedkort har du?

FireWire og USB sender data på grunnleggende forskjellige måter (hhv. bitstream og pakkedata). Du kan ikke bruke de om hverandre og konvertering er ingen enkel affære. Driveren for lydkortet på PCen vil heller ikke støtte USB-overføring. Har du virkelig kjøpt deg lydkort uten å sjekke at det kan kobles til PCen din?

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har nettopp kjøpt meg et Focusrite Saffire pro 24 lydkort som jeg ikke har fått smakt på enda...

Problemet er nemmelig at jeg ikke har Firewire inngang i pcen, og jeg kan ikke få det heller (ingen FW kort som passer i moder kortet =Billig pc).

Så det jeg lurer på er om en slik sak: USB HUB

fikser mitt problem.

Og det jeg bryr meg mest om er om latencyen øker?

For vil det ikke ta lengre tid for lyden igjennom alle disse ledningene?

Og blir ikke styrken til Lydkortet svekket med tanke på at FW sender 400mbs og Usb sender 250, eller noe sånn?

Vær snill og rett meg vist jeg tar feil, men er desperat her som dere kanskje skjønner! :)

-Torbjørn

Kjøpte du lydkort uten å undersøke om det funket med pcen din? lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.