Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Svak lyd i forsterker


Ashaggy

Anbefalte innlegg

Heisann..

For ikke lenge sien kjøpte jeg meg en ny engl invader 150w, og hadde muligheten til å spille så høyt at vi nesten ikke hørte trommene.. Så på øving i dag så var lyden plutselig blitt svakere og mildere.. ikke noe futt i det hele tatt.. Har bare spilt mellom 20 - 30 timer på den.

Det er to ting jeg kan tenke meg kan være årsaken:

Jeg hadde spilt en times tid, og ventet noen minutter etter jeg var ferdig så rørene fikk kjøle seg ned litt før jeg flyttet forsterkeren. Så når jeg skulle sette fra meg forsterkeren, så satt jeg den litt hardt ned, men det var langt i fra noe å reagere på, men lurer på om røra kan bli dårligere av så lite?

Også den andre tingen var at jeg hadde glemt å sette i kabel mellom topp og kabinett, og tok opp volumet og prøvde å spille. Har hørt at dette ikke er så bra, men hva kan egentlig skje om man gjør dette?

Er det noen andre som har opplevd at lyden i forsterkeren rett og slett blir svak og "kjedelig"? Takker for alle svar.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også den andre tingen var at jeg hadde glemt å sette i kabel mellom topp og kabinett, og tok opp volumet og prøvde å spille. Har hørt at dette ikke er så bra, men hva kan egentlig skje om man gjør dette?

Det er ikke bra nei. Det som kan skje er at utgangsrørene fyker - men det som det er størst sjans for at kan skje er at utgangstransistorene ryker - noe som desverre er dyrere å fikse en å skifte rør som har gått.

what is happening is that the tubes are conducting on the primary side of the output transformer. The current through the primary winding creates a magnet field around the output transformer. When the tubes stop conducting, the energy in this magnetic field has to go somewhere. Normally it would be dissipated by the load, but with no load the only path it has to discharge is through the output tubes or by arcing across the windings of the transformer. Since the output tubes are turning off, their resistance become quite high, so in order for this magnetic flux energy to discharge out of the output transformer, the voltage has to become extremely high to overcome all of the high resistance paths available for discharge. With all of this high flyback voltage generated, it’s simply a matter of what breaks down first, the output tubes, or the insulation on the windings of the transformer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra nei. Det som kan skje er at utgangsrørene fyker - men det som det er størst sjans for at kan skje er at utgangstransistorene ryker - noe som desverre er dyrere å fikse en å skifte rør som har gått.

Åj.. Må sende den inn til rep da. Men skal ikke all lyd forsvinne da dersom utgangsrørene eller transistorene ryker? For jeg hadde lyd, var bare at jeg fikk ikke lyden opp til det volumet jeg ville. hmm.. rart at det skal være så skummelt å spille uten kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytte utgangsrørene. Amper fra Engl har dioder som beskytter utgangstrafoen mot situasjonen som rocktrond beskriver, så det er tvilsomt at denne har tatt kveld.

Takker:).. Jeg skal prøve det.. Synes bare det var rart de skulle ryke når forsterkeren er så ny.. Men den har vel lagt noen år på et kaldt lager, og blitt sendt fra tyskland og greier.. Den tålte nok ikke det.. Håper det bare er det som er feilen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til disse diodene, så er der en ekstra lastmotstand i forsterkeren. Den vil ikke forhindre skader, men ihvertfall redusere dem i kortere perioder.

Men anyways.. Diode eller motstand, så er det likevel ikke bra å koble forsterkeren uten last/kabinett. :)

Kjøpte du nytt eller brukt?

Hvis du handlet nytt, så har du jo garanti. Ihvertfall verdt å prøve.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.