Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkelt lite og billig hjemme"studio"..


Anbefalte innlegg

har LITT erfaring med det, og oppfatningen var at det var veldig klumsete og tungvindt å bruke i forhold til RACK lydkort og vanlige USB miksere. "Alt på en dings" maskiner pleier ofte å være sånn.

Ok... Jeg hadde egentlig ikke forventet noe annet. Men dette skal jo være en "avansert" minneblokk. Ikke stort mer.

tror du den vil virke enkelere og kanskje ikke så tungvindt etterhvert som man blir kjent med funksjonene?... Eller er det så galt at man rett og slett kaster bort pengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En PC/mac er vel stort sett så mye enklere å rediger på at man skal ha en ganske stor skrekk for datamaskiner før man opplever dette som enklere. Hovedgrunnen er jo ganske enkelt grensesnittet man har inn til det man skal gjøre. Uansett skjermstørrelse og antall "knotter" man har til rådighet, så banker datamaskiner slike enheter grundig. Dessuten er de enklere å oppgradere.

Ønsker man en dedikert enhet av en spesiell grunn, er den sikkert grei, men ut over det kan jeg ikke se annet enn at slike bokser er utdatert teknoligi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilte inn all gitar på br900 som ble brukt på plate. Funker hest hvis du gjør det veldig enkelt. Eneste som er litt kukent er når du skal mixe det ned så fant jeg ut att data var tingen. men for å spille inn gitar funker den hest. :) Seff enklere med data,men også dyrere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en BR1600 (storebroren til denne) som jeg har brukt en del. Den funker fint til å spille inn ideer til låter og slikt, men mulighetene for å gjøre en miks er heller begrenset. Det er mange effekter innebygget, men kvaliteten på disse kan ikke måle seg med hardware effekter eller effekt-plugins i for eksempel Cubase. Har brukt den endel til tracking (altså kun innspilling) for så å eksportere lydfilene og gjøre miksen på pc etterpå. Til dette fungerer den fint, men det er litt tidkrevende å eksportere filene. Nå skal jeg ikke si at DAW's som Cubase er enkle å lære seg, men jeg opplever at slike opptakere er litt knotete å bruke, fordi de har stappet alle funksjoner inn i en og samme boks med et lite display oppe i hjørnet. For å spare plass har mange av knappene flere funksjoner i forhold til hva du skal gjøre, noe som ofte gjør det litt mer forvirrende og lite intuitivt.

Nå har jeg heller et oppsett med laptop med Cubase og eksternt lydkort. Får fint plass i sekken sammen med et headset og kabler :) Jeg ville vurdert dette istedenfor...du får et finfint 1-2 kanalers lydkort nytt i butikken til 1000-1500kr, og software følger som regel med. Som regel er denne softwaren i light-utgave, men det er oftest mer enn nok til å gjøre greie opptak og miks av gitar, vokal, bass, keyboard o.l. Skal du ta opp et fullt oppmikket trommesett trenger du fler kanaler uansett. Det finnes også masse gratis effekt-plugins på nettet, mange av dem er av god kvalitet :)

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en BR1600 (storebroren til denne) som jeg har brukt en del. Den funker fint til å spille inn ideer til låter og slikt, men mulighetene for å gjøre en miks er heller begrenset. Det er mange effekter innebygget, men kvaliteten på disse kan ikke måle seg med hardware effekter eller effekt-plugins i for eksempel Cubase. Har brukt den endel til tracking (altså kun innspilling) for så å eksportere lydfilene og gjøre miksen på pc etterpå. Til dette fungerer den fint, men det er litt tidkrevende å eksportere filene. Nå skal jeg ikke si at DAW's som Cubase er enkle å lære seg, men jeg opplever at slike opptakere er litt knotete å bruke, fordi de har stappet alle funksjoner inn i en og samme boks med et lite display oppe i hjørnet. For å spare plass har mange av knappene flere funksjoner i forhold til hva du skal gjøre, noe som ofte gjør det litt mer forvirrende og lite intuitivt.

Nå har jeg heller et oppsett med laptop med Cubase og eksternt lydkort. Får fint plass i sekken sammen med et headset og kabler :) Jeg ville vurdert dette istedenfor...du får et finfint 1-2 kanalers lydkort nytt i butikken til 1000-1500kr, og software følger som regel med. Som regel er denne softwaren i light-utgave, men det er oftest mer enn nok til å gjøre greie opptak og miks av gitar, vokal, bass, keyboard o.l. Skal du ta opp et fullt oppmikket trommesett trenger du fler kanaler uansett. Det finnes også masse gratis effekt-plugins på nettet, mange av dem er av god kvalitet :)

Takk for svar :D Nice!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

np :)

Har utvidet oppsettet mitt nå med en 4 kanalers hodetelefonforsterker, helt genialt. Nå kan vi sitte flere sammen og lytte/gjøre opptak/mikse/fikle/krangle (velg selv), med hvert vårt headsett hvor som helst og det får fortsatt plass i en vanlig skolesekk. Mobilt og greit :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Her er min BR-1600 samme som nevnt av basstom. Den såkalte storeboren.

Jeg har lagd sanger på denne, og det er kjempelett. Det er såklart ikke som å ha en skikkelig interface på en mac/pc med en god DAW, og en daw controller av et slag, men i oppstartsfasen er det perfekt å starte med en kompakt digital recorder. Og det er jo også en stor pris forskjell på de to alternativene.

Om du er ute etter en recorder, og ser på br 900, selger jeg min 1600 til en billig penge. Anbefalt 1600 over 900, da den rett og slett er bedre. =)

Jeg startet med denne, og på grunn av denne gikk jeg over til DAW. Skal oppgradere videre nå og investere i protools, og da må jeg selge unna noe. Denne blir dessverre ikke brukt lenger. En fantastisk recorder!

BR1600 Sjekk ut lenken om du er interessert!

br1600.jpg

Endret av Andreas Nore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.