Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vokalkompressor / feedback


Tommern

Anbefalte innlegg

En gjentagende problemstilling når vi spiller i lokaler som rommer 200 eller flere, er nivået på vokal i forhold til resten av lydbildet.

Vi gjør en del låter med vokal på lave toneleier, feks Madrugada, Chris Rea osv. Da må jeg ned på så lave toner at vokalen lett kan drukne litt i instrumenter og trommer. Og når jeg ikke har mer å gå på på stripa før det feeder, da sliter jeg big-time.... :mellow:

Så har jeg fått tips om at jeg må ha kompressor på vokalen, må vite. Det løfter de lave tonene, og jevner ut i toppen. Fint. Lånte en Promeec og prøvde. Da var det ikke nødvendig å bruke mer enn ca 40% på stripa, men jeg var like langt, for over det nivået ble det bare feedback deluxe. Om jeg snur monitorene litt vekk så er jeg like langt, for hovedproblemet mitt er at jeg ikke hører egen vokal pga trommer og backline.

Noen som kjenner igjen problemstillinga og har forslag til løsninger ? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gate på vokalen? Ganske hissig threshold, kort hold, rask decay og 3-4ms på attack bør gjøre susen. Må inn i kjeden før kompressor da

Ok. Skal snakke med en lydmann i kveld, så da noterer jeg dette, selv om jeg ikke skjønte greia.. :) Men takk for tips .. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Dette er ikke helt mitt felt, men jeg har hørt at en hovedregelel er å kjøre kompressor ETTER at du tapper ut til monitor. På den måten får du kompressor på vokalen som går til publikum, men unngår kompressor i din egen monitor (som typsik resulterer i feedback). Om du i tillegg har parametrisk EQ på monitormiksen, så burde du klare å luke ut feedback rimelig greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jo.. er vanlig å splitte leadvokalen slik at du kun komprimerer linjen som går ut - men jeg har ikke noen problemer med å komprimere de andre mikkene selv om de går tilbake i monitor

Det handler bare om å ha godt utstyr som er riktig tunet

og rutinerte musikere som har kontroll på backline - volumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.