Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En slags «wet/dry»-løsning - med én amp?


Anbefalte innlegg

Er det mulig å bruke f.eks.en ABY-boks eller en enkel jacksplitter for å splitte signalet fra gitaren - kjøre det ene signalet gjennom f.eks. en chorus, og det andre tørt - for så å føye dette sammen igjen med en annen splitter/Y-greie, og kjøre alt sammen inn i én input?

Sånn at man får chorus på «halve signalet», for å si det sånn... Hvis dere skjønner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde noe lignende en gang ved å plassere chorus mellom kanal 2 og 1 på en Super Lead. Fikk da chorus kun på bright-kanalen (kanal 1).

Ellers må du vel ha en ABY-boks for å splitte signalet (pga forskjellig motstand i chorus-boks og bypass) mens en enkel jack-splitter bør duge for å blande signalene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal gå ja.

Jeg gjorde noe lignende når jeg spilt bass i et band for noen år siden.

Splitta signalet med tuneren og kjørte det ene signalet gjennom diverse vrengbokser og det andre tørt. Brukte en Line 6 Verbzilla for å samle signalene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom akkurat på at det er jo to utganger på delayen min. Duger dette? Da kan jeg evt. bruke ABY-boksen til å føye ting sammen igjen, så slipper jeg å bruke noe penger på det. Har 120kr som skal holde til gud vet når... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på det samme for å kunne kjøre 2 forskjellige vrengbokser i paralell, da den ene boksen kutter for mye i bassen. Hadde vært fint å kunne "legge den ene vrengen oppå den andre", ikke kjøre de i serie. Finnes det "YBA bokser"? Altså motsatt....2 inn og 1 ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ABY er ikke kresen på retninger. Den slipper strømmen gjennom like forbanna, samme hvilken "vei" boksen står.

sarge har et godt poeng om summering av signaler. En passiv summerer er gunstig for å hindre at utgangene på to effektbokser "drar hverandre", i stedet for å dra ampen eller hva som er det neste leddet i kjeden. Hvis man lager en summerende Y-kabel er det fort gjort å ta med et par motstander for å bevare husroen hos utgangene i pedalene foran.

Det kan også dukke opp faseproblemer når man kobler parallelle signalkjeder sammen, noe man må være oppmerksom på, men som egentlig ikke er noe stort problem. Her ødelegger man bare lyden, ikke utstyret. Og fasefeil kan i noen tilfeller låte temmelig kult, avhengig av situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa litt i går på øvingslokalet. Plukka fra hverandre pedalbrettet og kobla på nytt :)

Gjorde et forsøk med å bruke begge utgangene på tuneren min (boss tu-3), den har en output og en direct utgang. Her var første problem: Den muter bare den ene utgangen når du trykker på den for å stemme :) Videre inn i hver sin vrengpedal, og så koblet sammen utgangene på disse med split (y) kabel inn i neste pedal. Nå merket jeg neste problem: ingen switching før pedalene...når en skrur av ene pedalen går det fortsatt et cleansignal igjennom.

Men ellers fungerte det fint, med begge pedalene aktivert så spilte det helt rått....akkurat som jeg hadde håpet på :D Merket ingen problemer med hverken summering eller fase ettersom jeg kunne høre. Testet frem og tilbake, og det var helt klart at pedalene låt som de skulle sammen.

Tror løsningen for meg blir en ABY pedal ut til de 2 vrengpedalene som igjen kobles sammen med en splitkabel på utgangene. Håper det holder med en splitkabel, så jeg slipper å kjøpe 2 ABY pedaler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.