Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Glattere strenger til akustisk stålstreng?


Balthazar

Anbefalte innlegg

Bare lurte på, jeg spiller nesten bare elektrisk og nylon... men av og til drar jeg fram min gamle stålstrenger akustisk. Jeg husker ikke engang hvordan det var før (den har samla støv i årevis), men de to siste gangene jeg har kjøpt strenger til den, har jeg bare spurt om et strengesett uten å spesifisere, og hver gang har jeg fått D'Addario Phosphor Bronze, forrige gang 0.012-sett, denne gangen 0.011 (EJ26). Virker som det er "standard-settet". Problemet mitt med strengene er at det er så utrolig trådt å slide med fingrene i forhold til nylon eller elektrisk. Bare så det er klart: Det har ingen ting med tykkelsen på strengene å gjøre, det er ikke tyngre å slide med tykke strenger enn tynne. De strengene jeg bruker på elektrisk (hvor det ikke er noe problem) er også et 11-sett, dønn standard D'Addario uten noe coating eller noe annet dill-dall. Så det må ha noe med materialet eller utførelsen å gjøre. Jeg har søkt på det på nettet, og svarene ser ut til å være av typen:

1) Det er sikkert fordi strengene er tykkere på akustisk (feil)

2) Kjøp Elixir strenger

3) Du blir nok vant til det

Til punkt 3 syns jeg det er tullete, blant annet en av låtene jeg ville spille på akustisk er det masse rask slide som går over nesten hele halsen, og det er slitsomt når strengene føles som de er dyppet i lim (både plain og wound). Elixir-strengene har jeg sjekket ut på nettet, men det ser ut til å være noe spesial-coating-greier og folk klager over at de mister tone. Det virker helt unødvendig etter det jeg har forklart, så har dere noe annet merke/modell for akustiske stålstrenger å anbefale?

Endret av Balthazar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret.

Det er sikkert det som kalles "flat-wound". Med dem kan man slide så mye man vil uten at det blir noe hvinelyd i strengene. Ulempen med dem er visstnok at det blir mindre sprut i lyden enn standard round-wound, derfor er det mest jazzfolk (tror jeg) som liker dem på vanlig gitar. Men siden det problemet jeg har ikke eksisterer på standard round-wound elektriske strenger, og problemet på min akustiske er like stort på plain (de glatte, lyseste) strenger som wound (de mørke, med nupper), skulle man tro det var unødvendig med flat-wound med de ulempene det medfører. Det er akkurat som selve stålet gir mer motstand når man slider. Men kanskje det er en idé likevel, siden hvining i strengene sikkert er et større problem akustisk enn elektrisk.

Endret av Balthazar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er kvaliteten på den stålstrengern? En stålstrengsgitar av billig sort vil aldri bli like lettspilt som en elektrisk gitar, så det kan hende at du nok rett og slett må forholde deg til punkt 2 eller 3.

Mange liker elixir også, så det kan jo helt klart være verdt et forsøk, evt få en ordentlig setup på kassegitaren. Kanskje man kan få senket strengene og justert litt rundt så den blir litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Til Duckling: Det er jo en billig og gammel gitar. Det er en Seagull som kostet 1200,- da den ble kjøpt for leeeenge siden, men det som slår meg med den er at den fortsatt lyder så bra, at den ser ut til å være immun mot alt som er av fret buzz og typiske billig-gitar-problemer... så jeg antar at kvaliteten er ganske god likevel. Den skilte seg ut som lettspilt i butikken, men da var jeg liten gutt, det må være 20 år siden, og jeg aner jo ikke om jeg prøvde finger slides. Uansett virker det for meg helt klart at det har med strengene å gjøre og ikke gitaren. Det er selve strengene, plain og wound, som gir ekstra motstand når fingrene glir oppover gripebrettet mens de trykkes ned. Det er absolutt ikke det minste vanskelig å spille all slags grep og solo på den, så lenge man unngår én eneste ting: Finger slides. Hvis det ikke er noen andre akustiske gitarister som kjenner igjen dette, må det være noe seriøst galt med meg.... :) Jeg får nå bare prøve et annet merke og se om det er noe forskjell. Kanskje akustiske stålstrenger lages av et annet materiale enn elektriske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, folkens. Jeg prøvde nå å sammenligne én gang til... jeg tror jeg må trekke tilbake det jeg sa om at det er både på plain og wound strenger dette gjelder. Virker ikke som det er noe særlig forskjell på plain strenger lenger... jeg begynner å mistenke at dette har med at strengene er splitter nye å gjøre. Siden jeg nesten aldri spiller på den, er de nesten alltid det. M.a.o. kyllingvinger var et godt tips.

Men jeg har sammenlignet ubrukte nickel wound-strenger (til elektrisk) med mine nye phosphor bronze wound-strenger (til akustisk) og her mener jeg det er klar forskjell. Begge strengene var 052. Det tror jeg kan ha med at strengene er spunnet med forskjellig materiale (nickel og bronsje) å gjøre. Så da må jeg nok forholde meg til punkt 2 eller 3.

Takk for alle innspill.

Endret av Balthazar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Prøv Elixir, men kjøp Nanoweb, ikke Polyweb. Elixir er mye "glattere" enn vanlige strenger. Riktignok låter de ikke like crispe som helt nye, "vanlige" strenger, men de låter veldig bra veeeldig lenge. Min elskede Martin får ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Elixir, men kjøp Nanoweb, ikke Polyweb. Elixir er mye "glattere" enn vanlige strenger. Riktignok låter de ikke like crispe som helt nye, "vanlige" strenger, men de låter veldig bra veeeldig lenge. Min elskede Martin får ikke noe annet.

Helt enig. Jeg bruker Elixir Nanoweb på alle mine akkustiske gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Elixir, men kjøp Nanoweb, ikke Polyweb. Elixir er mye "glattere" enn vanlige strenger. Riktignok låter de ikke like crispe som helt nye, "vanlige" strenger, men de låter veldig bra veeeldig lenge. Min elskede Martin får ikke noe annet.

Enig.. Funker veldig bra for meg. At de ikke er de mest crispe i starten går fint, hadde jeg spilt på kassa for folk hadde jeg kanskje vurdert et annet merke, men for min egen del fungerer det superflott. God følelse, varer lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Meg bekjent er strengene til akkustiske og elektriske gitarer laget av forskjellige metallegeringer. Dette er fordi bronsen i akkustiske strenger ikke er magnetisk, og at man derfor bruker nikkel eller stål til elgitarstrenger så pickupene skal få svingninger å plukke opp. Kanskje det er forklaringen? Prøv et sett med elgitarstrenger med spunnet G-streng og se om det hjelper på spillefølelsen. Det skal visstnok gi dårligere akkustisk lyd, men det er jo bare å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bronse er ikke magnetisk, men stålkjernen til strengen er det. Det handler vel om å matche magnetene til forventet output fra strengene. Like fullt er de laget av forskjellige metall, og det kan være grunnen til at de føles annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.