Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bedre akustikk i et trim-lokale (spinningsal)


Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg trenger litt hjelp til å få bedret akustikken i en spinningsal på et treningsenter.

Lokalet er på ca. 14*8m, ene langsiden er vinduer, resten er primært betongvegger. Det er ikke noe stort problem i bass-området, men litt booming skjer i et hjørne. Dette kan bøtes på ved å "knekke" av hjørnet med en lydplate, samt litt eksperimentering med plassering av sub`er. Men rommet i seg selv er akustisk forferdelig, det er en kort gjenklang som ødelegger mulighetene for go`lyd. Hva kan brukes for å "mykne" opp hardheten i rommet. Vil det være fornuftig med lydplater på veggene..? Er åpen for alle tips, og det skal koste minst mulig. Dvs lydplater kan jeg snekre samme selv.. Det estetiske er også viktig, så det er ikke snakk om å kle rommet med egg-kartong :) . Tepper er også utelukket da det ikke kan være noen støvsamlere i rommet..

Noen innspill..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det jeg skrev her

Akustikkplater fra Rockwool, de heter nå Industrial og selges gjennom Rockfon, et nytt underselskap til Rockwool. Fikk akurat ei pakke med sånne nå, og de har fin overflatefinish på fremsiden, trenger bare noe listverk til å lage rammer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, fete damer er det nok av, men ikke til å kverke all gjenklang :-) Er det noen fasit på dimensjoner av veggplater kontra veggareal.. ? Regner med det finnes noen regler å følge her...(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, klarte ikke å dy meg..

Trikset med plater som er nevnt er nok det beste. Med norske priser på listverk tror jeg jeg hadde unnersøkt om det er like billig å kjøpe ferdige sånne stålgreier til å montere de i, men har man noe liggende, så er jo selvsagt det rimeligst.

Noe prosentmål på dekningsgrad har jeg ikke, men hvis man monterer dem littegranne skjevt på veggen, altså at de stikker litt lenger inn i rommet på den ene siden enn den andre, et par cm er nok, så er det veldig mye mer effektivt enn hvis de henger like langt unna veggen over alt.

Hvordan står det til med taket? Det er gjerne lettere å henge opp noe der uten at det synes så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å dempe etterklangen i hodehøyde. Hva er budsjettet ditt? Det jeg tenker er en sammenhengende stripe av stående akustikkplater sentrert i ørehøyde på alle vegger uten vinduer. Akustikkplatene fås med sort overflate, og da kan man utsmykke denne kjedelige stripen med postere av syklister innimellom.

Dersom tak og gulv også er harde, så lønner det seg også å dempe i taket.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.