Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Axe-FX spørsmål


Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å anskaffe meg Axe-FX, men har et par spørsmål som vil avgjøre om det er noe for meg. Lyden er såpass imponerende at det er kun funksjonaliteten det står på.

1: Må man lage en unik preset for hver lyd man ønsker? Det beste for meg hadde vært å bare lage en preset med en rekke pedaler og effekter, og så kunne kontrollere alt innenfor den slik man ville gjort med et vanlig pedalbrett. Dvs at man konfiugrerer MIDI-brettet til å ta effekter inn og ut av signakjeden på preseten man har laget.

2: Hvilke power-amps er anbefalt? Kommer til å kjøre denne med sistnevnte og et godt kabinett med mindre lyden på spillestedet er veldig god.

3: Hvilke MIDI-brett egnes best?

4: Er man avhengig av MIDI for å koble enheten til PC, eller finnes det en USB/FireWire mulighet?

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Svar på de fleste sp.mål du måtte ha om axe fx.

Alikevel:

1) Ja, du må mekkeen unik preset for hver gang. Dette er en såkalt IT amp, så her må du belage deg på endel tweaking. Du kan midlertidig stille inn en ampsiulering du har kommet fram til, og liker, som "global". Denne vil da komme opp som standard med de innstillingene du hadde sist. Tror du kan ha 12 slike amper.

2) Svarene på dette spørsmålet er svært varierende og fleksible. Når jeg er ferri i studio og skal bruke mer tid på lokalet, blir jeg å gå for Fryette 2502 hvertfall... men se på wikisiden jeg linket til.. Der står en del anbefalinger fra fractal der.

3) Jeg kjøpte MFC-101 som er laget spesielt for å fungere med axen.. Men må nok en gang be deg se på wikisiden. Blar du deg frem der er det sider opp og sider ned med anbefalinger.. Alt fra poweramps, tril tilbehør og småsaker.

4) Ja, du må ha en midi-interface.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer sterkt å anskaffe meg Axe-FX, men har et par spørsmål som vil avgjøre om det er noe for meg. Lyden er såpass imponerende at det er kun funksjonaliteten det står på.

1: Må man lage en unik preset for hver lyd man ønsker? Det beste for meg hadde vært å bare lage en preset med en rekke pedaler og effekter, og så kunne kontrollere alt innenfor den slik man ville gjort med et vanlig pedalbrett. Dvs at man konfiugrerer MIDI-brettet til å ta effekter inn og ut av signakjeden på preseten man har laget.

2: Hvilke power-amps er anbefalt? Kommer til å kjøre denne med sistnevnte og et godt kabinett med mindre lyden på spillestedet er veldig god.

3: Hvilke MIDI-brett egnes best?

4: Er man avhengig av MIDI for å koble enheten til PC, eller finnes det en USB/FireWire mulighet?

Takker!

Du kan selvsagt sette den opp som du ønsker, sålenge du har det rette midibrettet.

Men å basere seg på èn grunnlyd med en Axe er jo litt bortkastet da...

Det beste er å sette den opp med muligheter for en del presets, og samtidig ha en del effekter tilgjengelig som IA (instant access).

2. Axe er ingen vanlig preamp, den er laget for å kjøres rett i bordet, så det som brukes mest for monitoring med den er fullrange studiomonitorer med innebygde poweramper, populære valg er f.eks KRK Rokit og QSC K10/K12 og lignende. Men ser enkelte bruker de med powe amp og normale gitarkasser også. Et bra og rimelig valg av poweramp er Rocktron Velocity 300

3. Fractals eget midibrett er opplagt det beste valget, men den kan brukes med hva som helst, men du vil jo ha muligheten til IA, så du må velge deretter. Populære brett er Rocktron Midimate, Behringer 1010, Voodoo Labs Ground Control og mange flere.

4. Du er avhengig av MIDI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer selvfølgelig til å bruke flere presets, men hovedsakelig var jeg ikke interessert i å lage en preset for hver lyd jeg ville ha, f.eks Axe-FX hadde ikke vært noe for meg om jeg måtte legge til en ny preset for å adde en phaser til signalkjeden, om du skjønner hva jeg mener :)

Takk for svar, ser ut at jeg må begynne å spare litt fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer selvfølgelig til å bruke flere presets, men hovedsakelig var jeg ikke interessert i å lage en preset for hver lyd jeg ville ha, f.eks Axe-FX hadde ikke vært noe for meg om jeg måtte legge til en ny preset for å adde en phaser til signalkjeden, om du skjønner hva jeg mener :)

Takk for svar, ser ut at jeg må begynne å spare litt fremover!

Hei igjen, alle svarene som har kommet så langt, er svært korrekte... Jeg vil anbefale deg en Aktiv Monitor, og ikke Poweramp, om du skal spille live, slipper scenestøy, og er mye mer fleksibelt, og tar mindre plass/vekt.

Om du planlegger å gjøre sånn som du sier, å ha EN patch, med mange effekter du kan slå av/på, så anbefaler jeg deg å kjøpe Axe-FX Ultra, da den har mye mer minne, og kan kjøre en god del fler effekter samtidig, uten at du makser ut den.

Om du har mye penger å rutte med, vil jeg anbefale Fractal Audio MFC-101, som er ett midibrett, som fungerer slik som du sier, rett ut av boksen. Trenger ikkeno programmering eller liknende. De 5 nederste knappene vil automatisk skifte patcher, mens de andre 10 brukes til effekter, samt noen ekstra knapper til taptempo, tuner, reveal, edit, up down osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mest keen på å bruke poweramp/kabinett, men ser absolutt at det også hadde vært greit med en aktiv monitor. Må tenke litt på det.

Kommer nok til å gå for MFC-101 om jeg får råd. Kommer til å selge så og si alt jeg har av utstyr som jeg ikke behøver, så mulig det strekker til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du synes de er dyre hos G66, anbefaler jeg deg å sjekke ut muligheten for å importere fra USA.

En Axe-FX Standard vil koste deg ca. 12.000 kroner ferdig importert, og en Ultra vil koste ca. 16.200.

Dette er de prisene jeg fikk oppgitt av JetCarrier da jeg skulle importere Standard eller Ultra.

Prisene hos G66 er disse :

STANDARD: 1427 + 30 = 1457€ * 7,8 = 11364NOK * 1,25 = 14205NOK Ferdig Importert og Momset for.

ULTRA: 1847,90 + 30 = 1877,90€ * 7,8 = 14647NOK * 1,25 = 18308NOK Ferdig Importert og Momset for.

Ikke forvent å betal mindre enn 12k for en Standard, eller 15k for en Ultra brukt eller, da etterspørselen er STOR

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice! Tror jeg bestiller via Shop4You på JetCarrier :)

God ide... Det er derimot KUN Shop4You som fungerer, med tanke på å bestille AxeFX fra statene uansett, så.

Har veldig god erfaring selv, iallefall...

MFC-101 er dyrere fra statene enn fra G66 forresten, kortere venteliste også.

Det er derimot ikke dyrere fra statene om du bestiller SAMTIDIG med Axen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.