Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til kjøp av ny/brukt rørforsterker


Svirre

Anbefalte innlegg

Jeg har drivi med gitar i 5 år og hatt mine fingre i en behringer de siste 2 åra. Var innom en musikkbutikk på Strømmen storsenter og fikk oppleve EKTE gitar, med rørforsterker. Den jeg har fikk jeg beskjed om å henge opp på veggen, ikke til glede, men til skrekk og gru over hva jeg har gått igjennom og holdt ut med.

Nok om det. Nylig blitt eier av en Gibson SG, og da skal selvfølgelig forsterkeren byttes ut. Jeg har titta litt på finn, og funnet en VOX Cambridge 15w. Hørt mye positivt om Vox og lurer på om dette er noe å kaste seg over.

Generelt er jeg på jakt etter noe i prisklassen 1-1500kr. Takker for all hjelp til nykommeren her på dette forum ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selges en 5W topp med 1x12" kasse her på forumet for 1500. Kjenner ikke til merket - men det virker som om den ligger i samme klassen som Fender Champion 600 og epi valve jr. 5 fullblods rørwatt er mer enn nok til hjemmebruk. Selv har jeg en Harley Benton 15 w (samme som 15 w til epi) og den får jeg ikke presset hjemme uten at fruen kommer løpende med kjevla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke allverden til prisklasse da.. Tror vox er den billigste rør forsterkeren du kommer over, ja..

Veit det er marginalt, men har ikke alverdens økonomi for tida heller...ønsker bare ikke å ta gleden fra meg med den råtne Behringerforsterkeren etter at jeg har fått meg en nokså bedre gitar :lol:

Nei, har kommi over et par Vox forsterkere på finn til en brukbar pris. Har også snubla over en Fender Frontman 212R til en billig penge. Er dette rørforsterker eller en ventilforsterker som Google Translate oversatte til?

Kan legge til at jeg kobler dette opp mot eksternt anlegg og da trenger jeg ikke store tassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skalgs musikk spiller du?

Du får mye fine, billige rørforsterkere nå for tiden. Under 2 lapper er det mulig å få en god forsterker med organisk og fin rørlyd til prisen.

Vox AC4TV, BlackHeart, Epiphone Valve Jr og flere.

Sjekk finn.no, ofte mye fint der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta er en "ventil" eller transistorforsterker om du vil. ;)

Hva med å sjekke ut Blackstar HT5

HT-5 er strengt tatt også en transistorforsterker, med ca 90% transistorer og ca 10% rør. Den er full av transistorer, opamper og diodeklipping.

blackstarv.th.jpg

Skjema fins på http://music-electronics-forum.com/t16338/#post132586

Men den låter jo fett, så hvem bryr seg om det er rør eller transistorer på innsiden? :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HT-5 er strengt tatt også en transistorforsterker, med ca 90% transistorer og ca 10% rør. Den er full av transistorer, opamper og diodeklipping.

blackstarv.th.jpg

Skjema fins på http://music-electronics-forum.com/t16338/#post132586

Men den låter jo fett, så hvem bryr seg om det er rør eller transistorer på innsiden? :ninja:

Tror du tar litt feil her. Den har riktignok massevis av solid state-komponenter, men ikke diodeklipping.

Viser til denne tråden på et annet forum: http://www.guitarworld.com/forums/viewtopic.php?f=34&t=75907#p909915

Et utdrag:

I corresponded with a Blackstar engineer about the circuitry inside the amp. One thing I was told, and he was very stubborn about it, was how clipping is done in the amp. Here is a quote from one of the emails about it.

"The HT-5 preamplifier is based on the HT-Dual pedal. As is the case in the

HT-Dual, we use solid-state circuits to provide "pre-gain" before the ECC83

valve. The diodes are part of this "pre-gain circuit" and are used to limit

the signal level being driven into the valve and hence maintain the correct

operating conditions for the valve in this application.

Most importantly, the valve is the last amplification (and clipping) device

in the signal chain and the overall gain structure is designed such that the

compression and harmonics you hear are generated solely from the valve

itself."

Og ja, det låter fett. :) Det er jo tross alt rørvreng.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du booster HT5 med en pedal hvordan er du da garantert at ikke SS delen før rører clipper? Just saying.

Jeg henger meg på EBT, HT5 er uansett hvor ræva den låter ikke en fullverdig rør amp, ha ha ha ha........ zuckerz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det låter fett så ser jeg ingen grunn til å gå inn i akademiske diskusjoner om man ved å sende inn et inngangssignal som er boostet langt forbi forsterkerens operasjonsområde kan tvinge diodene til å klippe og dermed låte dårlig.

Det blir omtrent som å helle 1.5l brus i et vanlig kjøkkenglass og klage over at det renner over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.