Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøre pedaler under 9 volt


Anbefalte innlegg

Foretok et lite eksperiment, der jeg installerte et potmeter i en billig strømforsyning, for å kunne regulere voltstyrken til å bli lavere enn 9 volt.

Danelectro Drive-pedalen (som visstnok lydmessig skal ligne på Fulltone OCD) ble ganske så "vintage" i tonen - mer rå og upolert. Den ene fuzzpedalen min trivdes faktisk veldig godt med så lite som 3 volt :D

Dette var mye billigere enn å kjøpe enda flere pedaler for å få nye lyder... Men jeg kommer nok til å ramle utpå igjen og kjøpe noen flere fuzzbokser uansett...

For de som lurer på hvordan det kan høres ut: Variabel voltstyrke

For de som lurer på hvordan det gjøres: Dying battery simulator

Er det andre her som sulteforer pedalene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folk ler av Eric Johnson...

Eric Johnson bruker etter sigende batterier som er akkurat passe utladet. Men ettersom batterier er gammeldags teknologi, antar jeg at jeg er vår tids Eric Johnson siden jeg bruker noe så moderne som en strømforsyning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må bare le av herr Johnson så mye de vil. De av oss som er så gamle at vi har brukt kassettspillere og platespillere, vet at lyden endrer seg drastisk etter hvert som batteriene blir dårlige. Lyden blir mer kornete, mer komprimert, ja i det hele tatt. Jeg har selv hørt forskjellen på en germaniumfuzz med nytt og med slapt batteri, og effekten er dramatisk. Det er ikke noe å lure på engang. Selv jeg hører forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eric Johnson bruker etter sigende batterier som er akkurat passe utladet. Men ettersom batterier er gammeldags teknologi, antar jeg at jeg er vår tids Eric Johnson siden jeg bruker noe så moderne som en strømforsyning :P

Eric Johnson bruker faktisk ferske moderne alkaliske batterier. :)

Endret av Amund Blix Aaeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt vil lyden endre seg når IC'er, transistorer, dioder ol får lavere strømmer og spenning. Det vil da endre ting som f.eks forsterkning og ledeevner..

Men anyways, betyr ikke ndvendigvis negativt da.. Liker man det, så skal man være glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også finnes denne http://www.ehx.com/products/germanium-od

Classic '60s Germanium transistor overdrive and more. In addition to a Gain control, the Electro-Harmonix Germanium OD allows the user to control Bias for attack and the circuit Volts for that sweet spot found when a battery's voltage dips. Dial up that slightly torn speaker sound OR dial in total Germanium "Satisfaction."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.