Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

2 stk 1x12" vs 1 stk 2x12


Anbefalte innlegg

Hva kan jeg forvente i endringer av lyden om jeg bytter fra å bruke ei 2x12" kasse til å bruke to 1x12" kasser?

Vil jeg få tightere lyd av det? Jeg har et bogner 2x12" kabinett, og synes det låter som en sau.. lyden blir for ullen, og ikke så tight som jeg skulle ønsket. Det er et oversized rear loaded kabinett med celestion v30 elementer. Prøvde et ENGL 1x12" kabinett her om dagen og syntes det låt tightere. Om dette er frontloaded vet jeg ikke, men uansett. Det eneste minuset med 1x12" kassa var at lyden ikke ble så grom som med 2x12" kassa.

Innvendinger på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått fra 2x12 til 2 stk 1x12, med samme elementer og samme totale størrelse, og jeg vil påstå det høres dønn likt ut!

Med 2 kabinetter har du muligheten til å spre de mer, og dermed få en oppfatning av et 'større' lydbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabinettet er lukket bak, men det er jo av typen "oversized". Vil tro dette har innvirkning på tightheten.

Hadde vært ganske fett å hatt 2 stk. 1x12" kabinetter. Tenkte muligens å gå til anskaffelse av en rørkombo av noe slag og kjøre 1x12"ene wet, og ha selve ampen dry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabinettet er lukket bak, men det er jo av typen "oversized". Vil tro dette har innvirkning på tightheten.

Hadde vært ganske fett å hatt 2 stk. 1x12" kabinetter. Tenkte muligens å gå til anskaffelse av en rørkombo av noe slag og kjøre 1x12"ene wet, og ha selve ampen dry.

Kan du forklare begrepene "wet" og "dry" for meg i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at komboer kan bruke både interne og eksterne kabinetter samtidig?

Det er vel begge deler der, etter min erfaring i hvert fall.

Vil også si at V30 elementene er veldig mid-scooped, etter min forstand, i tillegg til mye bass. Med et stort kab i tillegg, vil det nok fort bli veldig udefinert ja. Vurdert andre høyttaler-elementer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at komboer kan bruke både interne og eksterne kabinetter samtidig?

Naboen min kjører en Diezel Einstein Combo sammen med to 1x12" kabinetter. Han kjører wet på kabinettene og dry på selve ampen.

Låter dritfett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel begge deler der, etter min erfaring i hvert fall.

Vil også si at V30 elementene er veldig mid-scooped, etter min forstand, i tillegg til mye bass. Med et stort kab i tillegg, vil det nok fort bli veldig udefinert ja. Vurdert andre høyttaler-elementer?

Vel, kjøper heller et annet kabinett enn å bytte ut elementene i det jeg allerede har. Trenger noe litt trangere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.