Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyttalerkabinett


Anbefalte innlegg

Det kommer et 12" greenback element (Celestion Heritage Series G12H(55)) i posten til meg de første dagene, men jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal ha åpent eller lukket kabinett.

Hva er fordeler og ulemper med disse løsningene?

Mener forøvrig jeg har sett et Musicman-kabinett som var formet som et fronthorn, noen som har noen erfaringer med slik løsninger?

Hvis jeg går for en åpen løsning, finnes det noen regler/formeler for hvor stor åpning man skal ha i forhold til data på driveren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke direkte erfaring med gitarkabinetter, men har designet hifihøyttalere og subwoofere.

Ut fra dette kan jeg ihvertfall si at kabinettdesign har 95% å gjøre med bassrespons.

"Alle" gitarelementer kan settes inn i en åpen kasse. Det gir en jevn respons uten særlig resonanser i bassen og stående kabinettresonanser. Det er en "trygg" løsning. Ulempen er akustisk kortslutning i bassen, noe som gjør at man i praksis får lite bass.

Poenget med å lukke kabinettet er å få mer relativt mer bass fordi man både fjerner all lyd fra baksiden av elementet, noe som gir totalt mindre mellomtone og diskant, samtidig som man unngår akustisk kortslutning i bassen.

Har man detaljerte nok spesifikasjoner for elementet (i.e. VAS, Qts og Fs) kan man simulere hva som skjer i et lukket kabinett. Blir kabinettet for lite vil man få kraftig resonans ved en bestemt bassfrekvens, fordi luften i kabinettet blir til en fjærende luftpute som endrer elementets resonans.

Likevel er også lukkede kabinetter ganske tilgivende så lenge de er såpass store at man unngår kraftig resonans.

Man kan også lage en mellomting ved å bygge baksiden som en stor "akustisk ventil" ved å bygge baksiden som et tykt lag med dempemateriale, gjerne støttet opp av en bakplate med store hull. Da dempes igjen diskant og mellomtone, mens man slipper gjennom noe mer bass, men fortsatt dempet litt, slik at man flyttet frekvensen for akustisk kortslutning dypere og får mer bass. Dette blir nesten som å lure elementet til å spille som det sitter i en større kasse.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant også denne kjekke oppsummeringen av ulike kabinettyper:

http://www.ultimate-guitar.com/columns/gear_maintenance/cabinets_for_guitars.html

Et utdrag fra oppsummeringen:

Choosing Speakers

For guitar you want a cab that is good from 88Hz to 6000Hz and which is punchy and well damped. You are going to want an open cab for its efficiency or a closed cab for its control and accuracy. If you are using a closed cab with a low powered valve amp you might want to look for something really efficient like a decent 4x12. Frankly ported cabs are a bit of a gimmick for guitar as the port will only add to the output below the 88Hz of bottom E in most cases. If you want decent bass look to a sealed cab but ultimately if it sounds good to you then go for it.

[...]

If you are swapping or replacing speakers then make sure they are the right designs for the cab you are using. They will have to match the enclosure type and the volume of your box. Most of the manufacturers will tell you this either on their websites or via email.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut fra at du har vært innom denne siden:

http://professional.celestion.com/guitar/products/heritage/detail.asp?ID=7

Suitable for use in all cabs, it exudes thick, syrupy tones with a deep, growling bottom end.

Dessverre har jeg ikke funnet noen spesifikasjoner som inneholder de parameterne som trengs for å simulere bassrespons i lukket kabinett, men det kan virke som om dette elementet er ganske tilgivende med hensyn på størrelse.

Hva med å først bygge et åpent kabinett, men som er dypt nok til å kunne lukke det dersom du finner ut at du får for lite bass?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo endel momenter å ta hensyn til, men jeg vet ikke hvor aktuelle t/s parametere er når man skal bygge kabinett til gitar? Har lest et sted at de ikke er relevante.

Ellers har jeg sett løsninger som ser ut som det vedlagte bildet, MusicMan tror jeg det var. Dette er vel en hornløsning?

<a  href=%7Boption%7Dhttp://img225.imageshack.us/img225/9578/hornw.th.jpg' alt='hornw.th.jpg'>

Uploaded with ImageShack.us

Endret av geewizz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo endel momenter å ta hensyn til, men jeg vet ikke hvor aktuelle t/s parametere er når man skal bygge kabinett til gitar? Har lest et sted at de ikke er relevante.

Ellers har jeg sett løsninger som ser ut som det vedlagte bildet, MusicMan tror jeg det var. Dette er vel en hornløsning?

hornw.th.jpg

Endret av geewizz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo endel momenter å ta hensyn til, men jeg vet ikke hvor aktuelle t/s parametere er når man skal bygge kabinett til gitar? Har lest et sted at de ikke er relevante.

Ellers har jeg sett løsninger som ser ut som det vedlagte bildet, MusicMan tror jeg det var. Dette er vel en hornløsning?

hornw.th.jpg

Det er vel en slags hornlading av lyden fra baksiden av elementet. Mulig den også har noen transmisjonslinje-egenskaper også. Å beregne hornlading og transmisjonslinje er IKKE enkelt.

Når det gjelder t/s-parametre så forteller de jo om egenskapene til elementet. Det man sier dersom man mener t/s-parametre er uvesentlige er vel at elementets egenskaper er uvesentlige i forhold til valg av kabinett. Og på en måte kan man vel si det, siden nøytral lydgjengivelse gir liten mening i gitarsammenheng. Likevel vil valg av kabinett påvirke lydsignaturen. Jeg vil vel påstå at t/s forteller en del om hva slags kabinett man bør velge og hva man bør styre unna. Noen elementer er veldig tilpasningsdyktige, mens andre er "kresne".

Selv titter jeg på Eminence "the Wizard", og der er det absolutt listet t/s-parametre. Der står det også at de ikke anbefaler bassrefleks, mens et lukket kabinett er akseptabelt.

Jeg tror grunnen til at mange sier t/s ikke er relevant for gitarelementer er at så og si alle gitarelementer kan settes inn i et open back-kabinett, samt at gitar spiller ganske lite i den dypeste bassen, og da er det jo ganske greit.

For bassgitar vil jeg tro det er ganske annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.