Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til akustikken i øvingsrom


Knewt

Anbefalte innlegg

Skal platene som blir til overs etter hjørner osv. henges i et sammenhengene "belte" rundt veggen? Eller bare helt randomly?

helt random er bra

Madrass i hjørnet funker fint det

Få inn en bokhylle og fyll den med gamle bøker, blader, skrot. Alt hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer on-topic:

Hva er det som er plagsomt? Lyden som når øret varierer i frekvens, og det er spesielt i øvre mellomtone øret er følsomt, mens det er i den øverste diskanten hørselen lettest tar skade.

Derfor har det ikke så mye hensikt å forsøke å dempe bass, selv om stående bølger i bassområdet kan være ødeleggende for balansen i lydbildet. Bassresonanser er sjelden smertefulle og sjelden det mest skadelige for hørselen.

Dessverre vil all verdens demping ikke hjelpe på direktelyden, altså lyden som går direkte fra lydkilden til øret, uten å være innom veggene. Rommet kan fulldempes etter alle kunstens regler uten at direktelyden dempes. I hifi-sammenheng og i studiokontrollrom er nettopp direktelyden fra høyttalerne det man ønsker å lytte til, mens refleksjoner og etterklang i stor grad ønskes dempet. Her kontrollerer man også lydtrykket med volumkontrollen.

Men i bandøvingssammenheng er det vanskelig å gjøre noe med direktelyden fra akustiske instrumenter. Trommer er akustiske i betydning at de ikke trenger hjelp av høyttalere for å låte. Samme med vokal, men denne er sjelden noe problem i konkurransen med andre musikkinstrumenter. Demping av refleksjoner og etterklang vil selvfølgelig hjelpe på det totale lydtrykket man utsettes for, men den delen av lydenergien som kommer rett fra kilden vil man bare kunne dempe ved selve kilden.

Derfor er prioriteringslisten (ut fra mitt hode, sikkert ikke industristandard) slik:

1. Få kontroll på lydtrykket fra de kraftigste akustiske instrumentene (i praksis trommer og blåseinstumenter).

2. Demp en del etterklang i rommet i mellomtone og diskant med myke materialer (absorbenter) uten at romakustikken dør helt.

Man skiller mellom absorbenter og diffusorer. Absorbenter "suger til seg" lyd. For mange absorbenter gir et rom med tørr og død lyd. Det føles unaturlig å snakke i. Dersom man erstetter deler av absorbentene med diffusorer (f.eks. eggekartonger) så får man en forbedring av ressonnanser. Derfor:

3. Når man har kontroll på etterklangen i rommet vil man kanskje oppleve at det fortsatt er en del frekvenser som ressonnerer. Demp ressonanser i diskant og mellomtone ved å bruke ujevne overflater (diffusorer).

4. Klangbalansen i rommet kan nå være endret. Det er spesielt bassens lange bølgelengder som er vanskelige å håndtere. Her er det flere tilnærminger. Dersom det er enkeltfrekvenser kan smalbåndet demping med EQ være en god ide, spesielt for bassgitar og i PA. Alternativt kan man forsøke å dempe frekvensene med bassfeller, enten svære absorbenter eller bassfeller (Helmholtz-ressonnatorer).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare skrive under på alle gode tips om hjørnene. Det er utslagsgivende så det holder. Vi har nettopp vært igjennom samme problemstilling sjøl, etter å ha flytta inn i en 30 kvm stor betongkjeller. Vi bruker full PA, og noen lave frekvenser holdt på å drive oss zoombie.... Noen asfalt vindtett plater i hjørnene, og tepper på gulvet gjorde underverker.

Forøvrig er det kanonfin trening for alle i bandet, inkl. trommiser, og lære seg å spille lavt. Det er mye mer krevende å spille lavt, med god dynamikk, enn bare å øse på... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er enkeltfrekvenser kan smalbåndet demping med EQ være en god ide, spesielt for bassgitar og i PA.

Når det gjelder elektronisk "jukse-bokser" er denne tassen forbløffende flink:

deq2496_front.jpg

Jeg har et lite øvingsrom i andre estasje på min garsje, og dette rommet er et akustisk mareritt med tanke på bass-boom. Denne lille tassen fra Behringer (DEQ2496) rydder pent opp i rommet, og jeg kan ikke fullrose den nok. Ikke er den spes dyr heller. Nå er det nok stor skepsis til Behringer generelt, men denne boksen har selv ihuga Hjemme-kino fanatikere trykket til sitt bryst.. Bør brukes sammen med en måle-mic for best resultat..

Jeg bruker en "dæsj" med grafisk EQ, og feedback destroyer til undertrykke de enkeltfrekvensene i bassområdet som skaper problemer. Den har i tilleg til grafisk EQ, paramtrisk EQ, Dynamisk EQ (smart form for "loudness") Feedback destroyer, Wide/narrow funskjon (faker bredde i lyden, og DET VIRKER) SPL meter (krever måle-mic). Ekte bypass, som slår inn dersom boksen dør.. Kjekt med tanke på at det er en Behringer :lol:

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.