Knewt Skrevet Mars 30, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 30, 2011 (endret) Noe sånt kunne funket, eller? Endret Mars 30, 2011 av Knewt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Imaginos Skrevet Mars 30, 2011 Share Skrevet Mars 30, 2011 Noe sånt kunne funket, eller?Ser greit ut det. Hvilken vei PA-monitorene skal peke avhenger av hvor de som skal synge befinner seg. Det viktigste er at vokalisten(e) hører seg selv, de andre får ta det de får. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knewt Skrevet Mars 30, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 30, 2011 Det med feeding har vel en del å si på mikkene også. I går brukte vi to Shure PG48. Forøvrig feedet den ene mye mer enn den andre. Og da snakker vi MYE mer, hjalp ikke særlig å skru ned heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hkh Skrevet Mars 30, 2011 Share Skrevet Mars 30, 2011 Skal platene som blir til overs etter hjørner osv. henges i et sammenhengene "belte" rundt veggen? Eller bare helt randomly?helt random er braMadrass i hjørnet funker fint detFå inn en bokhylle og fyll den med gamle bøker, blader, skrot. Alt hjelper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knewt Skrevet Mars 30, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 30, 2011 Nå står det en oppkappa seng og litt diverse i et hjørne, men det skal ut. Vi får heller hente no anna "pynt". Kanskje henge opp et par gamle gitarer og sånn. Kanskje et kjøleskap med øl? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hkh Skrevet Mars 30, 2011 Share Skrevet Mars 30, 2011 kjøleskap reflekterer nok mer enn det absorberer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knewt Skrevet Mars 31, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 31, 2011 Kjøleskap dekket med rosa pels, da. Neida, men det er nok ikke plass til så forferdelig mye mer i det rommet uansett. Trommesettet tar stor plass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Telemann Skrevet Mars 31, 2011 Share Skrevet Mars 31, 2011 Bur inne trommisen. Nei, det er ikkje gratis, men det beste vi har gjort i vårt lokalet. Evt. få han til å spele lavare? Som fleire har vore inne på, så er det ikkje plass til allverdens med lyd i eit så lite rom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knewt Skrevet Mars 31, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 31, 2011 Det får bli i neste omgang. Jeg vet at det hjelper godt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sarge Skrevet Mars 31, 2011 Share Skrevet Mars 31, 2011 (endret) Ikke gratis, og trommisen rynker sikkert på nesa, men: Da er det jo mulig å løse det med en volumkontroll... Endret Mars 31, 2011 av sarge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knewt Skrevet Mars 31, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 31, 2011 Vel, det blir nok bassfeller i hjørnene, akustikkplater over trommesettet og ørebeskyttelse lenge før et elektrisk trommesett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sarge Skrevet Mars 31, 2011 Share Skrevet Mars 31, 2011 (endret) Litt mer on-topic:Hva er det som er plagsomt? Lyden som når øret varierer i frekvens, og det er spesielt i øvre mellomtone øret er følsomt, mens det er i den øverste diskanten hørselen lettest tar skade. Derfor har det ikke så mye hensikt å forsøke å dempe bass, selv om stående bølger i bassområdet kan være ødeleggende for balansen i lydbildet. Bassresonanser er sjelden smertefulle og sjelden det mest skadelige for hørselen.Dessverre vil all verdens demping ikke hjelpe på direktelyden, altså lyden som går direkte fra lydkilden til øret, uten å være innom veggene. Rommet kan fulldempes etter alle kunstens regler uten at direktelyden dempes. I hifi-sammenheng og i studiokontrollrom er nettopp direktelyden fra høyttalerne det man ønsker å lytte til, mens refleksjoner og etterklang i stor grad ønskes dempet. Her kontrollerer man også lydtrykket med volumkontrollen.Men i bandøvingssammenheng er det vanskelig å gjøre noe med direktelyden fra akustiske instrumenter. Trommer er akustiske i betydning at de ikke trenger hjelp av høyttalere for å låte. Samme med vokal, men denne er sjelden noe problem i konkurransen med andre musikkinstrumenter. Demping av refleksjoner og etterklang vil selvfølgelig hjelpe på det totale lydtrykket man utsettes for, men den delen av lydenergien som kommer rett fra kilden vil man bare kunne dempe ved selve kilden.Derfor er prioriteringslisten (ut fra mitt hode, sikkert ikke industristandard) slik:1. Få kontroll på lydtrykket fra de kraftigste akustiske instrumentene (i praksis trommer og blåseinstumenter).2. Demp en del etterklang i rommet i mellomtone og diskant med myke materialer (absorbenter) uten at romakustikken dør helt.Man skiller mellom absorbenter og diffusorer. Absorbenter "suger til seg" lyd. For mange absorbenter gir et rom med tørr og død lyd. Det føles unaturlig å snakke i. Dersom man erstetter deler av absorbentene med diffusorer (f.eks. eggekartonger) så får man en forbedring av ressonnanser. Derfor:3. Når man har kontroll på etterklangen i rommet vil man kanskje oppleve at det fortsatt er en del frekvenser som ressonnerer. Demp ressonanser i diskant og mellomtone ved å bruke ujevne overflater (diffusorer).4. Klangbalansen i rommet kan nå være endret. Det er spesielt bassens lange bølgelengder som er vanskelige å håndtere. Her er det flere tilnærminger. Dersom det er enkeltfrekvenser kan smalbåndet demping med EQ være en god ide, spesielt for bassgitar og i PA. Alternativt kan man forsøke å dempe frekvensene med bassfeller, enten svære absorbenter eller bassfeller (Helmholtz-ressonnatorer). Endret Mars 31, 2011 av sarge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Imaginos Skrevet Mars 31, 2011 Share Skrevet Mars 31, 2011 Lyden fra cymbaler på nært hold er verst mhp plagsom/skadelig diskant, så dere kan jo vurdere å investere i noen cymbaldempere (cymbal mutes), selv om mange trommeslagere hater dem... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommern Skrevet April 3, 2011 Share Skrevet April 3, 2011 Kan bare skrive under på alle gode tips om hjørnene. Det er utslagsgivende så det holder. Vi har nettopp vært igjennom samme problemstilling sjøl, etter å ha flytta inn i en 30 kvm stor betongkjeller. Vi bruker full PA, og noen lave frekvenser holdt på å drive oss zoombie.... Noen asfalt vindtett plater i hjørnene, og tepper på gulvet gjorde underverker. Forøvrig er det kanonfin trening for alle i bandet, inkl. trommiser, og lære seg å spille lavt. Det er mye mer krevende å spille lavt, med god dynamikk, enn bare å øse på... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Neros Skrevet April 4, 2011 Share Skrevet April 4, 2011 (endret) Dersom det er enkeltfrekvenser kan smalbåndet demping med EQ være en god ide, spesielt for bassgitar og i PA. Når det gjelder elektronisk "jukse-bokser" er denne tassen forbløffende flink: Jeg har et lite øvingsrom i andre estasje på min garsje, og dette rommet er et akustisk mareritt med tanke på bass-boom. Denne lille tassen fra Behringer (DEQ2496) rydder pent opp i rommet, og jeg kan ikke fullrose den nok. Ikke er den spes dyr heller. Nå er det nok stor skepsis til Behringer generelt, men denne boksen har selv ihuga Hjemme-kino fanatikere trykket til sitt bryst.. Bør brukes sammen med en måle-mic for best resultat.. Jeg bruker en "dæsj" med grafisk EQ, og feedback destroyer til undertrykke de enkeltfrekvensene i bassområdet som skaper problemer. Den har i tilleg til grafisk EQ, paramtrisk EQ, Dynamisk EQ (smart form for "loudness") Feedback destroyer, Wide/narrow funskjon (faker bredde i lyden, og DET VIRKER) SPL meter (krever måle-mic). Ekte bypass, som slår inn dersom boksen dør.. Kjekt med tanke på at det er en Behringer Endret April 4, 2011 av Neros Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå