Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til akustikken i øvingsrom


Knewt

Anbefalte innlegg

Heisann.

Bandet mitt har akkurat innreddet et nytt øvingsrom hjemme i kjelleren hos trommisen. Det er dritkult, og jævlig mye bedre enn de kommunale øvingsromma vi har brukt så langt.

Men vi tregner litt hjelp med akustikken i rommet. Det er så godt som kvadratisk, tipper 3-4 meter hver vei. Rommet er støpt, med både vegger, tak og gulv i betong. Da vi øvde i går hadde vi litt problemer med at PA-en feedet veldig lett, men vi er avhengig av å kunne ha PAen høyt for å høre vokalistene. Hardtslående trommis og gitarister og bassist som liker høy lyd.

Vi har gjort noen ting allerede. Det har blitt hengt opp en god del dempeplater i skumgummi på veggene. De er hengt opp ganske tilfeldig. Jeg tror det er vanskelig å ta de ned igjen (brukte bra lim). Men hvordan bør de egentlig henge, om vi skulle finne på å flytte de? Vi har noen til overs også. Gulvet er dekket med filleryer og gamle tepper. Vi snakka også om å henge noen av de tynnere og lettere platene i taket. Det kom også frem forslag om både eggekartong og vegg-til-vegg-teppe i taket. Noen tips til dette?

Hvordan bør vi sette opp utstyret for best mulig lyd? Trommesettet tar ganske mye plass (to basstrommer, skarp, 5 tammer og masse cymbaler). Foreløpig har vi ikke høyttalerstativ til PA-monitorene, så de står/ligger på gulvet. Det er snakk om 2 stk dB Opera 215.

Her er en plantegning over hvordan det så ut i går:

post-7816-0-33680400-1301479847_thumb.pn

Tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få PA opp i ørehøyde. Man har ikke hørsel i anklene, og du vil kunne spille lavere hvis du har de i ørehøyde. Når det gjelder taket, er sånne takplater fra Glava , hengt opp i rammer litt unna taket veldig effektivt. Det koster ikke en formue for en pakke. Jeg tenker på sånne lydplater som er veldig vanlige på kontorer og offentlige bygg. Hvis metallrammene koster mye, kan man lage rammer selv av noen lister.

Edit- ser det er Rockwool som selger de mest brukte, som nevnt senere i tråden

Endret av CastorFiber
Firmafeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, PA peker jo oppover, den ligger på skrå. ;) Men vi har planer om å lage noen stativer etter hvert.

Sånn som det er nå har vi nesten ingen penger å bruke på plater og diverse. Vi trenger en bortimot gratis løsning. Tenkte at det kanskje gikk an å få eggkartong fra en bonde eller noe. Trenger også litt hjelp til plassering av forsterkere osv.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal kjøpe dyre absorberende plater til studiobruk osv (ofte 4-500 kr pr 60cm x 60cm plate) så er det beste alternativet det som het akustikkplater fra Rockwool. De har fått nytt navn nå, de heter Industrial Black, Industrial Opal og Industrial Nature (ettersom hvilken farge en skal ha på de) og er distribuert via Rockfon.no, et nytt underselskap til Rockwool. De er 1200x600x50 mm og kommer i pakker på 8 stk. Har akkurat bestilt ei pakke nå på Bauhaus, og det kommer på ca 700,-. Disse er de beste lydabsorbentene du får tak i som også fungerer nedover i frekvens (ned til 500Hz før de begynner å runde av...rundt 125Hz så har de ikke mye virkning lenger. Dette er ved montering med et luftrom på 5cm bak platen). Link til Industrial Black her.

Kjøp noe billig listverk, kapp det til og stift det sammen til noen enkle rammer til dempeplatene dere vil henge opp (uansett hva slags plater) og skru i noen øyekroker i rammene. Da kan dere eksperimentere med å henge de opp hvor dere vil, både i vegger og tak, samtidig som at det da er enkelt å få et luftgap bak dempeplatene. Dette vil bedre dempingen betraktelig, iallefall når en bruker isolasjonstype dempeplater. Bare bruk lengre skruer i veggen som stikker lenger ut :) Skal dere dempe lave frekvenser, altså fra bassområdet og opp til nedre mellomtone, så plasserer dere dempeplatene på skrå i hjørnene. Lave frekvenser har en lei tendens til å samle seg i hjørner :). Tenk også på at det ikke bare er 4 hjørner i et kvadratisk rom, men 12. Overganger mellom tak/vegg, vegg/vegg og gulv/vegg er også hjørner :).

Eggekartonger har ikke mye for seg, mer en myte enn praktisk funksjon da disse ikke har noe masse å snakke om og vil derfor kun dempe i diskantområdet. Du vil da få en ganske "boomy" eller ullen lyd i rommet. Det samme gjelder også tildels med gardiner og tepper men det er dog noe bedre enn å hive opp noe papir(eggkartonger) på veggen :) En tommelfingerregel er at jo lenger ned i frekvens du vil dempe, jo mer masse må dempematerialet ha. Skikkelig tykke tunge tepper demper altså bedre og lenger ned i frekvens enn en tynn gardin.

Med tanke på feedback fra mikker, så tenker jeg:

- Få høyttalerne opp i ørehøyde så kan dere dra ned volumet litt

- Pass på at alle mikker vender VEKK fra høyttalerne

- Plasser mikkene lengs mulig unna høyttalerne

- Muligens reduser bruk av klang/reverb

Ellers er det vanskelig i et så lite rom, da mikker vil uansett ha ganske liten avstand til høyttalerne og vil lettere feede. Eksperimentering må til! ^_^

Og grattis med nytt eget lokale! Det er deilig tenker jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er i alle fall alle skumplatene nå hengt opp feil. De er limt rett på veggen. Tror det er noe liknende Rockwool-greiene. Ser ut som skumgummi presset sammen i plater på omtrent den størrelsen som over.

Vi må nok vurdere å dempe trommene, ja. Visper er nok ikke aktuelt. Spiller jo hard metal, så. :P

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja...det jeg skrev ovenfor er optimal bruk av den type plater som jeg snakket om. Ingen aning om hvor stor forskjell det ville blitt med skumplatene dere bruker i dag hvis dere hadde hatt litt luft bak dem :) Jeg ville nok tenkt på å plassert noe på veggen bak trommisen og noe i taket over cymbalene. Det kan dempe en god del av de værste krasjene fra trommesettet, som sikkert er noe dere hører mest av i et rom på den størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt, ikke prøvd, at brukbare bassfeller kan man lage ved å kjøpe en rull glava, dele den i to, lage to ruller, kle den med løsvevd stoff og sette de i hjørnene. Sikkert ikke optimalt, men har sett dette trikset flere steder.

"Eggepapp" som er nevnt her har jeg erfaring med, og som det sies, har det begrenset effekt. Det demper romklang, så totalt effektløst vil jeg nå ikke si det er.

Er man heldig får man jo en stabel gratis, og da skal det godt gjøres å fikse billigere demping enn det.

Det blir ganske stor forskjell på rådene man bør gi hvis tråden starter med

"Vi har 5000 å bruke på demping"

kontra

"Vi har så og si ikke penger å bruke på demping"

Det å avfeie tepper, stoppede møbler, eggebrett og tepper som helt virkningsløse mener jeg blir litt feil. Det er bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt rotete dette. Gjør spørsmålene fete.

Jepp. Vi har en god del sånne plater jeg tror det er snakk om (ser for meg de er rundt 1,2m x 0,5m og 5 cm tykke, kledd med noe som likner alu-folie på baksiden). Men disse er limt rett på veggen, uten mellomrom bak, i helt tilfeldige plasseringer. Det beste hadde kanskje vært å prøve å ta de ned igjen og henge de opp med luft bak, og i hjørner osv. Jeg tror også noe av det beste vi kan gjøre er å dempe trommesettet og skru ned gitar og bass, for at PA ikke skal feede.

Skal platene som blir til overs etter hjørner osv. henges i et sammenhengene "belte" rundt veggen? Eller bare helt randomly?

Trenger også litt tips til hva som er smarteste plassering av utstyr (trommer, forsterkere, PA) i forhold til lyd osv.

Hva med å stive av noen gamle madrasser og sette i hjørnene for bassfeller? Husk at dette skal være billig. :P

Foreløpig skal det bare være øvingsrom, men etter hvert vil det nok bli noen demo-innspillinger. Tenker i forhold til akustikk og sånn.

Litt endret: tror nok dette blir gjort:

- Resten av platene (som ikke er limt opp) henges over og rundt trommesettet.

- Lage bassfeller av gamle madrasser eller puter.

- Sveise stativer til høytallere

- Kanskje dempe trommesettet

- Så blir det nok kanskje spilt litt musikk der også, rock on! \m/

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bassanlegget bør stå ved siden av trommisen.

Begge gitarkabinettene bør peke mot trommisen.

Prøv å dra ned bass på mikrofonstripene (eq) på PAen hvis det feeder.

Mic opp basstromma slik at dere hører klikket (men ikke så mye bass) i PA.

Med 3-4 meter mellom veggene ligger det an til noen heftige stående bølger ved frekvenser rundt 100 Hz (+ harmoniske), hvor ille dette blir avhenger av hva dere gjør for å dempe og bryte opp veggflatene. Dette er vel det eneste eggkartonger hjelper litt mot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.