Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone vs Gibson


Wooper

Anbefalte innlegg

Jeg skal til USA i juni og har tenkt å kjøpe en ny gitar, Les Paul/Les Paul Style. Jeg hadde først tenkt på en Gibson Standard men de er i litt høyere pris klasse en jeg har tenkt meg.

Har helst ikke lyst til å bruke mer enn ca 5000 kr. Så da tenker jeg kanskje å skaffe en Gibson studio eller en høyere klasse Epiphone.

Spørsmålet mitt er; Hva er best å investere i? En lavere klasse Gibson eller en høyere klasse Epiphone?

Kommer hovedsaklig til å bruke gitaren til hard-rock og blues og 80's style rock.

(ps: Tenker også på en Schecter Tempest/Solo om noen har en formening om disse.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde kjøpt en brukt les paul studio. disse ligger ofte på finn til rundt 5k. sjekk hver dag. aller helst bør du gå etter gloss finish versjonene.

gtrzn

Nice, med finn.no er det nesten ingen vits i og kjøpe gitarer i utlandet virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sjekket ut LTD EC-1000 i USA. Formen er ikke akkurat 100% standard les paul, men ikke så aller verst heller. Fikk nettopp med meg en selv for i underkant av 5500kr med kasse. Det er minimum halv pris av i norge og under moms grensen. Fikk den faktisk med som håndbagasje med hjem på flyet også ;) Absolutt verdt å sjekke.

Verdt å vite er at det Sitter EMG 81 og 60 i den som regel noen pickuper som muligens ikke er helt bluesy pickuper men det er jo smak og behag i grunn, jeg liker dem iallefall og jeg spiller mye innenfor samme sjanger B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice, med finn.no er det nesten ingen vits i og kjøpe gitarer i utlandet virker det som.

i den prisklassen, forutsatt man kjøper brukt, er det nok ikke alltid store forskjellen. om du skal kjøpe dyre instrumenter kan det nok lønne seg å shoppe fra utland.

lykke til med jakten,

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at momsgrensen på 6000 er totalt for alle varer man kjøper, så kjøper man gitar for 5500 så har man ikke lov å shoppe for mer enn 500kr til før man i utgangspunktet skal momse av alt sammen ;)

Stemmer visst det ja. B) Glad jeg ikke ble stoppa da for jeg trodde det var maks 6000kr pr vare men det er jo helt feil hehe :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offtopic, men hvem er det som har bevisbyrden om jeg blir "tatt" i tollen med en halvslitt Les Paul 1959-modell som jeg kjøpte i USA?

Det er nok du selv i og med at du i utgangspunktet skulle ha ordnet med papirer på at du hadde med deg samme gitar ut av landet også, slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ting av en viss verdi skal deklareres UT av landet for at du skal være sikker når du skal inn igjen. Da mitt speilreflekskamera og 3-4 linser var relativt nytt, så gjorde jeg det på vei ut av landet. Det vil vel også sannsynligvis holde som dokumentasjon dersom man har med norsk kvittering/faktura med varespesifikasjon eller lignende.

Men dette er vel en digrasjon i forhold til tråden, for her skal du vel INN i landet med en gitar som du IKKE hadde med ut. Og da skal du betale MVA ved innførsel dersom anskaffelsesverdien er over 6000 kroner.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sjekket ut LTD EC-1000 i USA. Formen er ikke akkurat 100% standard les paul, men ikke så aller verst heller. Fikk nettopp med meg en selv for i underkant av 5500kr med kasse. Det er minimum halv pris av i norge og under moms grensen. Fikk den faktisk med som håndbagasje med hjem på flyet også ;) Absolutt verdt å sjekke.

Verdt å vite er at det Sitter EMG 81 og 60 i den som regel noen pickuper som muligens ikke er helt bluesy pickuper men det er jo smak og behag i grunn, jeg liker dem iallefall og jeg spiller mye innenfor samme sjanger B)

Virker ganske interessant, ihvertfall de med seymour mic'er (er ikke noe særlig fan av EMG). Skal se om jeg finner en jeg kan prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så redd for å bli stoppet i tollen med en gitar. Er vel hovedsaklig ikke gitarister tollerne går etter.

Har ihvertfall aldri hørt om noen som har blitt tatt med en gitar i tollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.