Web Analytics
Jump to content

2 vs 6 skruers tremolo

Fremmed
 Share

Recommended Posts

Kan noen forklare meg hva som er vitsen med 6-skruers tremolo? Jeg grubler og grubler over det, og kan ikke skjønne annet enn at det bare gir ekstra problemer uten noen fordeler...

--Gunnar

Edited by Fremmed

Det er tydeligvis fordeler med 2 pin hvis du skal ha flytende bru. Du skal vist også kunne herje litt mere med den, uten at tuninga gir etter.

Ja ikke sant, det gir jo helt opplagt mening. Men er det noen sammenhenger hvor 6 skruer faktisk er bedre? Eller er det bare "vintage mojo", som så mye annet?

--Gunnar

En 6-punkts trem har en seigere feel, og en annen "sound" pga dette, og en annen forskjell er at 2-punkts gjerne viler på en knivsegg, som igjen kan gi en litt annen tone.

Rent teknisk sett er 2-punkts og knivsegger et bedre system, men godt satt opp 6-punkts holder stemming 99% like bra. Når det gjelder stemming og stabilitet er det sadelen som er det mest kritiske, ikke stolene eller stemmeskruene.

Jeg har både 6 og 2 punkts tremmer på stratene mine. Jeg er størst fan av 2 punkts, ettersom de er mer anvendelige og mer stabile.

Det er null problem å få en 6 punkts til å bli stabil i tuninga også. Alt avhenger av hvordan du fester strengene på stemmeskruene og hvilken nøtt du har. Ha så lite ekstra streng på stemeskruen som mulig, eller enda bedre, kjøp låseskruer og hiv på. Nøtta burde være teflonbelagt. GraphTech TUSQL

er en sikker vinner. Mange velger å gå for bein, ettersom det gir en litt mer snappy sound på åpne strenger. Uansett ville jeg gått for en gotoh wilkinson vs100 med ei graphtech nøtt og låseskruer :)

Håper det var til hjelp.

Synes både feelen og lyden i 6 skruers er bedre enn 2punkts, men sistnevnte er lettere å få til å holde stemminga på IMO.

Spørs jo hva man spiller. Skal jeg spille blues går jeg lett for 6punkts, ettersom den overfører en hel del mer vibrasjoner til gitarkroppen, men skal jeg spille fusion og litt tyngre saker velger jeg 2punkts flytende.