Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lære å spille gitar


Nybegynner

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg øver på gitaren flere timer hver dag og opplever at fingrene blir stive av treningen. Fingrene får ikke hvile mer enn en dag mellom hver økt.

Jeg presser hele tiden på med det som for meg er nye og vanskelige grep, og faktisk liker jeg å øve til fingrene nesten ikke klarer mer. Jeg ønsker å lære fort og er nok ganske utålmodig og tror at måten jeg øver på gjør at jeg har raskere fremgang. Har en veldig utrent venstrehånd p.g.a. en skade i armen som barn, så det er mulig at det kan ha med det å gjøre.

Siden jeg omtrent aldri føler at jeg spiller med "friske" fingre lurer jeg på om dette kanskje kan være feil fremgangsmåte.

Med det mener jeg om det kanskje er bedre å la fingrene "restituere" seg ved mere hvile og at fremgangen da kanskje kommer raskere. Det er sikker veldig individuelt hvordan en øver, men det skulle vært fint å høre om andres erfaring. Alle har vel vært nybegynnere en gang og kan huske at de "slet" litt (håper jeg).

hilsen hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restitusjon er viktig for alle som ønsker å bli bedre, både for idrettsutøvere og musikere. Øv også allsidig, ikke bare terp på én eneste ting. Kan også starte litt forsiktig for hver øving, slik at muskulaturen i fingrene blir varm før du starter å presse deg. Kall det gjerne "å varme opp", selv om jeg personlig hater det begrepet. For det innebærer ulidelig kjedelig kromatiske øvelser og den slags drit. I værste fall spill "normale" skalaer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i hva Corporal Clegg skriver. Tror også det er viktig å spille på en måte som hånden er komfortabel med, for eksempel kan det for noen hjelpe å løfte gitaren slik at venstrehånden kommer høyere opp. Det er slik blant annet klassiske gitarister spiller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg holder gitaren opp slik som klassiske gitarister gjør, og varierer stillingen litt ettrsom jeg sitter eller står. Har heller ikke vondt i armen eller i håndleddet, kun i fingrene. I fjor øvde jeg sammen med et par erfarne gitarister og de var helt ferdige i fingra/underarmen etter 2 timer.

Mener dere virkelig at jeg ikke bør øve hver dag. Det kommer til å bli helt jævlig å bare se gitaren henge på veggen en hel dag i trekk. Tror ikke jeg klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du øver så mye at du blir så stiv og sliten at du faktisk ikke orker mer når du øver, da bør du nok ikke øve hver dag nei. Når du øver på gitar så trener du musklene i fingrene og håndledd/underarm, og som alle andre muskler trenger de å hvile etter trening. Jeg vil anbefale deg for en periode å enten øve si annenhver dag, eller prøve å øve litt mindre hver dag og gi deg før du blir "utslitt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.