Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strat elle tele?


Anbefalte innlegg

Smak og behag. Det er to HELT forskjellige instrumenter som låter veldig ulikt hverandre. Synes Single coils og P-90 "Soapbar" pickups funker best til punk, men bruker du veldig mye gain, og spiller mer "Punkrock" eller "Punkmetal" kan det være greit med en humbucker.

Fender jazzmaster er råkult til punk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett gitar: Punk er enkelt og rått. Her synes jeg det skal være enkle gitarer uten særlig mange innstillinger og valg. Gibson jr er for meg kul til punk. En tele kan nok også fungere. Men gjerne en konstruksjon med kun en bridge-pickup og en volumkontroll og ikkeno mer. Punkere diller ikke med innstillinger. De spiller. B)

PS. Når jeg tenker meg om hadde det vært litt kult å lage en gitar med bare en bridge-pickup. Ingen volumkontroll eller noe. Alltid på maks. ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag. Det er to HELT forskjellige instrumenter som låter veldig ulikt hverandre. Synes Single coils og P-90 "Soapbar" pickups funker best til punk, men bruker du veldig mye gain, og spiller mer "Punkrock" eller "Punkmetal" kan det være greit med en humbucker.

Nå er forsåvidt all "punken", også den fra gamle dager, strengt tatt punkrock. Punk er stilen, punkrock er musikken, enten det er 1978 eller 2008.

Men ja. Gibson Les Paul Jr eller Melody Maker. Straigth forward og uten dill. Ellers er det ikke til å komme bort fra at mange trives med humbuckere også, og da synes jeg at den nye Blacktop-telen med 2 buckere, eller Sweetwater-telen som blir solgt på forumet her er ganske rå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt punk med telecaster. Men det var fordi det var den gitaren jeg kjøpte for konfpenga da jeg var 15 år.

17 år senere er den slitt og fæl og enda tøffere!

Punk handler ikke om hva slags gitar man spiller på. Ikke hvordan du spiller på den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle valgt gitar til punk selv (altså bare min personlig oppfatning), så tror jeg faktisk det hadde blitt en billig prosjektgitar der jeg satte inn en Seymour Duncan P-rails i bridge, en treveis bryter for å velge mellom P90, single coil rail og humbucking, og en enkelt volumkontroll. Ikke så farlig hva slags kroppsform, egentlig, så lenge den er lett å spille på.

Og når jeg tenker meg om så er den jo nesten laget ferdig (bare pickupen som må skiftes ut):

0301010506_01.jpg

...da DRITER JEG I at det er en Avril Lavigne signaturgitar. ;) Tipper den ser helt konge ut som roadworn etter en stund. :D

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.