Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd til kjøp av forsterker


MrGodot

Anbefalte innlegg

Hvis du ikke vil tro på at både amper og høytalere trenger å spilles inn, kan du bare fortsette å tro det.

Vi andre vet at kondensatorene i en amp trenger opp til 200 timers innspillingstid, og at høytaler også trenger minst like lang innspillingstid.

Hvordan spiller man inn en forsterker og høytalere? 200 timer uten å kjøre på kraftig volum? Det klarer ikke jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror ikke du bør være så forsiktig. Det finns måter å gjøre det mer høytaler som går litt fortere-

Ferdig innspilte høytalere blir også levert av noen produsenter.

Det viktige å huske på er at det faktisk kan ta ganske lang tid med en ny amp før ampen låter på sitt beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til råd: Med 15 lapper til rådighet, så bruk for all del penger på et godt kabinett. Tipper at et godt bygd kabinett med V30 passer bra til stilen du beskriver. Forøvrig er det jeg som eier Dragon-en som Troll linket til lenger oppe, og om du har lyst så er det bare å prøve den en dag, uansett om du har tenkt til å kjøpe eller ikke. Har litt forskjellige kabinetter også, så du kan få høre hvor stor forskjell det er, på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil tro på at både amper og høytalere trenger å spilles inn, kan du bare fortsette å tro det.

Vi andre vet at kondensatorene i en amp trenger opp til 200 timers innspillingstid, og at høytaler også trenger minst like lang innspillingstid.

Vell, meget bra for dere "andre" :)

For min del er den forskjellen mellom en splitterny amp og en brukt amp minimal.

Ser heller ikke helt hvorfor en kondensator skal spilles inn heller..

De gamle V30 høyttalerene som er blitt spilt på i flere hundre timer låt ikke mye bedre enn de nye.

Sikkert noe galt med meg da, men det får heller være.. :)

Ot: Syns tørr lyd i studio er digg jeg.. Liker at lyden på innspillingene er tørr og pårøs :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke helt hvorfor en kondensator skal spilles inn heller..

De gamle V30 høyttalerene som er blitt spilt på i flere hundre timer låt ikke bedre enn de nye.

Sikkert noe galt med meg da, men det får heller være.. :)

Ser selv litt komisk på 200 timers innspilling av kondiser, men at høyt. elementer endre seg

på kanten av radikalt fra ny og til etter XXX timer er et faktum. Det tar tid for opphenget av elementen til å "løsne" opp, og forskjellen er stor. Jeg kjøpte til ungene 2 stk Cube 30 med et par mnd mellomrom, når amp 2 kom i huset var jeg på nippen til å returnere den da den låt så ufattelig forskjellig fra den første... En bra bunke timer senere var de like.. Så innspilling av elementer er ikke noe å kimse av. At det vil være forskjell på rør og elektroniske komponenter fra nytt til etter noen timer er nok også tilfellet, men jeg har ikke opplevd det selv at det utgjør noen STOR forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hører vesentlig forskjell på høyttalere over tid så er det enten hørselen din som forandrer seg eller noe alvorlig galt med høyttalerelementet. Små mekaniske forandringer i høyttalerelementet som følge av bruk har neglisjerbar effekt på lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hører vesentlig forskjell på høyttalere over tid så er det enten hørselen din som forandrer seg eller noe alvorlig galt med høyttalerelementet. Små mekaniske forandringer i høyttalerelementet som følge av bruk har neglisjerbar effekt på lyden.

Tja, dårlig hørsel ja.. Men 20 års erfaring i audio/video bransjen (service) forteller mine ører noe helt annet.. Jeg er sterkt uenig med deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hører vesentlig forskjell på høyttalere over tid så er det enten hørselen din som forandrer seg eller noe alvorlig galt med høyttalerelementet. Små mekaniske forandringer i høyttalerelementet som følge av bruk har neglisjerbar effekt på lyden.

Forandringene er ikke små. Det vanlige er som andre tidligere har nevnt at opphenget mykner. Det samme kan oppleves med høyttalere som har stått lagret lenge. Resultatet er at elementet beveger seg friere for de større utslagene, som hovedsaklig er i de dype frekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe med elastisiteten i membraen å gjøre? Jeg bare spør for jeg aner ikke. Hva består et høytalerelement av?

Ikke membranen, for den skal ideelt sett være ganske stiv, men opphenget rundt ytterkanten, samt sentreringsfjæren ("spider" på utenlandsk) ved spolen er i utgangspunktet ganske stive og vil mykes opp ved bruk. De stivner også litt ved lagring.

Det er selvfølgelig forskjeller ute og går med ulike valg av materialer og utforminger, men i prinsippet er det ganske enkelt. Litt som å gå inn en dongeribukse som kommer rett fra tørkesnora. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forandringene er ikke små. Det vanlige er som andre tidligere har nevnt at opphenget mykner. Det samme kan oppleves med høyttalere som har stått lagret lenge. Resultatet er at elementet beveger seg friere for de større utslagene, som hovedsaklig er i de dype frekvensene.

Sånn reologisk sett, hvor mange % forandring i f.eks elastistitetsmodul vil du anslå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn reologisk sett, hvor mange % forandring i f.eks elastistitetsmodul vil du anslå?

Dette er umulig å si noe konkret om, det brukes forskjellig materialer i opphenget og dette samt dimensjoner har mye å si for utslaget. Men at forskjellen er stor er det ingen tvil om, men det igjen varierer fra forskjellige produsenter..

Se vedlaget bilde, både det de her kaller spider og surround er deler av elementet som utsettes for mekanisk "slitasje" og disse vil myknes opp etter noen timers bruk..

Fra min bransje er det typisk bass/sub elementer som virkelig endrer seg stort. Kjøp en sub flunka ny, og still den inn slik du mener er optimalt. Kan garantere at du etter noen timer vil måtte forta en justering av sub`n :)

computer-speaker-work-5.1-800X800.jpg

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.