Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd til kjøp av forsterker


MrGodot

Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Beklager for sinnsykt sent svar!

Utrolig mye forslag. Jeg setter virkelig pris på det!

Jeg har nå vært å testet ut diverse amper, og fått et veldig godt tilbud på en Mesa Boogie Stiletto Ace (tror jeg den het).

Skal sammenligne litt priser, men lyden var ekstremt fet og passet godt til mitt bruk.

Jeg skal prøve å finne Engl Blackmore, og få testet den også, ettersom den er blitt godt anbefalt her.

Jeg har også testet ut Bogner ûberschall som var helt enorm, men litt utenfor min prisklasse.

jaja.. Er mesaen verdt det? Noen som har god, eller, dårlig erfaring med dem/den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker p åat du vil ha en amp ala Mesa?

Har ikke prøvd den selv, men har et inntrykk av at den er i Lonestar-land. Da er det greit å prøve flere amper :)

Uberschall er helt knall.. Men hvis det er den type lyd du er ute etter, så bør du se etter Blackmore, 6505, JVM, og ikke minst Framus Cobra'en som jeg linket til.

De går under samme "stil" :)

SKyt meg hvis min sammenligning av Stiletto vs Lonestar er helt feil da.. Men hvis de er i samme gate, så tror jeg nok at du gjerne ville likt noe litt mer "metal". Lonestaren er meget fin den, men den leverer ikke den samme chuggen som andre high gain amper.

Bare ikke forhast deg. Jeg holdt på å kjøpe en VOX AC30 første gangen jeg skulle ha en røramp, og er meget glad for at jeg ikke gjorde det. Knallamp, men ikke metal,

Lett å bli revet med når man har lysten på noe nytt.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker p åat du vil ha en amp ala Mesa?

Har ikke prøvd den selv, men har et inntrykk av at den er i Lonestar-land. Da er det greit å prøve flere amper :)

Uberschall er helt knall.. Men hvis det er den type lyd du er ute etter, så bør du se etter Blackmore, 6505, JVM, og ikke minst Framus Cobra'en som jeg linket til.

De går under samme "stil" :)

SKyt meg hvis min sammenligning av Stiletto vs Lonestar er helt feil da.. Men hvis de er i samme gate, så tror jeg nok at du gjerne ville likt noe litt mer "metal". Lonestaren er meget fin den, men den leverer ikke den samme chuggen som andre high gain amper.

Bare ikke forhast deg. Jeg holdt på å kjøpe en VOX AC30 første gangen jeg skulle ha en røramp, og er meget glad for at jeg ikke gjorde det. Knallamp, men ikke metal,

Lett å bli revet med når man har lysten på noe nytt.

Er selvfølgelig ikke sikker enda.

Må bare ha tid til å kunne teste flereut, og å finne dem forsåvidt.

Skal i studio ilpet av April, så hadde jo selvfølgelig vært best om jeg hadde klart å bestemt til den tid.

Jeg holder til i Oslo, så er vel noen av musikkbutikkene som har noen av de nevnte (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dem bør nok ha minst en av ampene inne.. Noen fra osloområdet får svare, da de vet litt bedre!

Ta en kikk på denne også:

Det er ikke ofte man får en JCM800 2204 til 8 sorte laken.. Sinnsykt fet forsterker som er en klassiker og aldri går av moten.. :)

Snapp den til deg før Aphelion gjør det! TuffTuff er en kjernekar, så han kan sikkert ordne prøving ol hvis du sender han en PM.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Mesa er jo blitt prog-guttas yndlig etter petrucci setter dem på scenen forran Axe-Fxen sin. Det eneste jeg kan anbefale er å bruke så lite som mulig på kab, og heller bruke så og si alt på amp. Brukte kabs dukker ofte opp billig både her på forumet og på finn. Om du kjøper et kab med kjipe høyttalere kan disse byttes ut ett etter ett mye billigere enn å kjøpe et kab med gode elementer i. De er ofte like, bortsett fra merket på fronten.

Da får du en svært god amp, enten du kjøper nytt eller brukt.

Det gjorde jeg, og har nettopp byttet ut de 2 siste høyttalerne fra Super 65' til V30. Kabbet kostet meg 200.- siden det stod Harley Benton på utsiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Mesa er jo blitt prog-guttas yndlig etter petrucci setter dem på scenen forran Axe-Fxen sin. Det eneste jeg kan anbefale er å bruke så lite som mulig på kab, og heller bruke så og si alt på amp. Brukte kabs dukker ofte opp billig både her på forumet og på finn. Om du kjøper et kab med kjipe høyttalere kan disse byttes ut ett etter ett mye billigere enn å kjøpe et kab med gode elementer i. De er ofte like, bortsett fra merket på fronten.

Da får du en svært god amp, enten du kjøper nytt eller brukt.

Det gjorde jeg, og har nettopp byttet ut de 2 siste høyttalerne fra Super 65' til V30. Kabbet kostet meg 200.- siden det stod Harley Benton på utsiden...

Haha! Er lite gira på proggen DT driver med, men jeg tar hintet om kabinettet.

Nå digger jeg forsåvidt Opeths gitarlyd (de bruker vel Laney), og Mattias Eklundh bruker vel Laney også.

Var hinsides fet lyd å høre fra han, men de Laney-ampene jeg har prøvd var -fette dårli-.

Noe bra Laney ute å går for rundt 15?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på iPhone så jeg får ikke hørt dere uten videre, men spiller dere nedstemt eller med 7-strengere eller har behov for mye gain kan du lese anmeldelsen min av Laboga Mr.Hector.

Priser på forskjellige amper er jeg ikke god på dessverre. Om du vil ha klassisk rockelyd har TUFF en jcm800 til salgs, og da får du jo i pose og sekk ang topp+kab siden du får noen tusen å bruke på kab da.

Nå spiller verken Åkerfelt eller Eklundh med mye gain, det er lydbildet og spillestil som får det til å høres gainyere enn det er. Jeg prøvde Eklundhs amp på fgc i sommer med de samme innstillingene og jeg måtte ha hardt anslag for å få ampen til å vrenge hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på iPhone så jeg får ikke hørt dere uten videre, men spiller dere nedstemt eller med 7-strengere eller har behov for mye gain kan du lese anmeldelsen min av Laboga Mr.Hector.

Priser på forskjellige amper er jeg ikke god på dessverre. Om du vil ha klassisk rockelyd har TUFF en jcm800 til salgs, og da får du jo i pose og sekk ang topp+kab siden du får noen tusen å bruke på kab da.

Nå spiller verken Åkerfelt eller Eklundh med mye gain, det er lydbildet og spillestil som får det til å høres gainyere enn det er. Jeg prøvde Eklundhs amp på fgc i sommer med de samme innstillingene og jeg måtte ha hardt anslag for å få ampen til å vrenge hardt.

Spiller med 7-strenger, men stemmer gitaren som i en c#. Jeg ønsker en definert lyd som både er heavy som f, men lagt vekt på mye brede akkorder.

Uansett, trommisen bruker et relativt heftig sonor sett med 24" bass-trommer. Mye av lyden jeg også er ute etter henger jo ihop med resten av bandet.

Skal lese anmeldelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selvfølgelig ikke sikker enda.

Må bare ha tid til å kunne teste flereut, og å finne dem forsåvidt.

Skal i studio ilpet av April, så hadde jo selvfølgelig vært best om jeg hadde klart å bestemt til den tid.

Jeg holder til i Oslo, så er vel noen av musikkbutikkene som har noen av de nevnte (?)

Uten at jeg skal anbefale en spesiell amp, så kan det være noe å tenke på at en helt ny amp gjerne trenger litt "innspillingstid" før den spiller på sitt beste. Spesielt høytalerelementene, men også rør i de tilfellene det er det, hvis de ikke allerede er innspilt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Det der tror jeg svært lite på, desverre.. :P

Skal du ha Opeth-aktig vreng, så er JCM800 eller Marshall JVM veien å gå. Hvis jeg ikke tar feil, så har Åkerfeldt brukt JVMen hyppig i det siste..

Og en av grunnene til at jeg solgte min ENGL og kjøpte JVM (var også på leting etter JCM800) er fordi jeg ville ha en litt renere, men fortsatt brutal vreng ala Opeth :)

TubeScreamer i front og du har en meget definert og tight lyd med veldig allsidig oppsett.

Fikk min JVM-topp + Framus 212V30 kabb til 9000kr brukt.. Røverkjøp mtp kvalitet og lyd.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nok å kjøpe brukt. Foreløbig ligger valget mellom Bogner ûberschall (ikke twin jet), Mesa triple rectifier og Marshall JCM800.

Jeg har brukt mesa før, og vært fornøyd. Husker desverre ikke modellen, men eneste problemet var at lyden ble i studiosammenheng litt vel tørt.

Ampen jeg ønsker må også ha en grei cleanlyd, idet jeg spiller mye eksperimentelt med mye bizarre effekter over clean.

Noen som har erfaring med Twin jet? hva er den store forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Det der tror jeg svært lite på, desverre.. :P

Hvis du ikke vil tro på at både amper og høytalere trenger å spilles inn, kan du bare fortsette å tro det.

Vi andre vet at kondensatorene i en amp trenger opp til 200 timers innspillingstid, og at høytaler også trenger minst like lang innspillingstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.