Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sprekker i gitarlokk


aenemic

Anbefalte innlegg

Heisann.

Litt usikker på om dette er riktig forum, men jeg prøver meg uansett!

Var så uheldig at noen snublet i min Yamaha for et par helger tilbake, fått et par sprekker som strekker seg nedover lokket fra hullet og nesten ned til bunnen.

Virker ikke som om sprekkene går helt igjennom bortsett fra et par steder, og lyden virker ikke noe forskjellig så vidt jeg kan høre. Jeg tok den med på 4sound i Oslo, og fikk beskjed om at reperasjon ville komme på rundt 2000. Det er jo noe bortkastet da den koster 2500 ny.

Jeg har ingen planer om å kaste den fra meg foreløpig, da den spiller helt fint for min del, jeg er nybegynner og hører ikke noe forskjell på før og etter. De mente på 4sound at det heller ikke var grunn til å tro at den kom til å ta mer skade av bruk.

Jeg lurte da rett og slett på om det vil ha noe for seg å kjøre på noen klistremerker eller tape over sprekkene for sikkerhets skyld, eller om dette ikke vil spille noen rolle? Dette er ikke ment som en reperasjon av noe slag, men jeg ville jo tro om jeg klistret dette sammen, at det kunne hjelpe å forebygge videre "sprekking" ved å holde ting sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Litt usikker på om dette er riktig forum, men jeg prøver meg uansett!

Var så uheldig at noen snublet i min Yamaha for et par helger tilbake, fått et par sprekker som strekker seg nedover lokket fra hullet og nesten ned til bunnen.

Virker ikke som om sprekkene går helt igjennom bortsett fra et par steder, og lyden virker ikke noe forskjellig så vidt jeg kan høre. Jeg tok den med på 4sound i Oslo, og fikk beskjed om at reperasjon ville komme på rundt 2000. Det er jo noe bortkastet da den koster 2500 ny.

Jeg har ingen planer om å kaste den fra meg foreløpig, da den spiller helt fint for min del, jeg er nybegynner og hører ikke noe forskjell på før og etter. De mente på 4sound at det heller ikke var grunn til å tro at den kom til å ta mer skade av bruk.

Jeg lurte da rett og slett på om det vil ha noe for seg å kjøre på noen klistremerker eller tape over sprekkene for sikkerhets skyld, eller om dette ikke vil spille noen rolle? Dette er ikke ment som en reperasjon av noe slag, men jeg ville jo tro om jeg klistret dette sammen, at det kunne hjelpe å forebygge videre "sprekking" ved å holde ting sammen?

Hvis du skal gjøre noe selv med det, hadde jeg heller fylt sprekkene med noe superlim e.l. Hvis du er litt nøye, trenger ikke resultatet bli så aller verst heller, og det vil i hvert fall forhindre at sprekkene blir verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audun har en god plan. Bruker du litt tid samt skaffer deg noen plast tannpirkere til å plassere superlimet med, vil også reparasjonen bli oppunder usynlig."Snur du flaska" over sprekken må du regne med at det blir stygt og klinete. Få tak i tynt superlim og bruk tannpirker. Tar litt tid, men det mener jeg det er verdt.

Superlim av forskjellig viskositet har de på proffbutikker, for eksempel Wurth, eller kan også bestilles her:

http://www.absolutthobby.no/

De har 30- grams flasker til åtti kroner. Det er billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sprekk på yamahaen min og. Men bare i lakken. Var der når jeg kjøpte den, så fikk den for halv pris ;) Men har også en større skade. Mistenker kona for å ha verdt litt uforsiktig... Ble et hull der :( Merka ikke noe særlig forskjell. Har ikke turt å fikla noe med det, så bare slengte på et klistremerke som dekte det akkuratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt noe om å "kile tannpirker nedi"?

Her er det snakk om å klemme ut litt superlim på en plastplate, dyppe spissen av pirkeren nedi, slippe dråpen med superlim ned på sprekken og se den flyte i i selve sprekken.

Er noe litt annet, er det ikke? Og så maskerer man selvsagt alt man ikke vil ha lim på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å kjøpt en luftfukter og lagt den i ei kasse. En jeg kjenner hadde sprekk tvers gjennom i sin gitar. ikke store greian, men det ble bare verre og verre. men etter han la den i kasse sammen med en såkalt "guitar humidifier" så ble sprekken mye bedre og nå ser du nesten ikke noe til den lenger. På gitarhuset så koster en slik en 295,-. Jeg sier ikke at det garantert hjelper, men det er jo verdt å gjøre et forsøk i stedet for å bruke 2000 på at de på 4sound skal fikse den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror lynlim med maskering rundt vil bli den beste løsningen.Ta av strengene og ta gaffatape fra den ene siden og dra til og sett fast tvers over slik at du får presset i hop lokket etter du har limt. Lynlim er genialt !!! Du kan også bruke et barberblad/knivblad fra feks en malingsskrape og dra bort overflødig lim etter at det er tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

It really depends on how deep the crack is, and if it is through the top, the proper crack repair method is to seal the crack shut and attach cleats inside along the crack every 2-3cm, preventing the crack from reopening next fall/winter when the guitar will dry out again, unless precautions are taken with the humidity.

Cleating up a long top crack like that I would charge about 1/2 of what you were quoted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.