Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

«Copyright» på bandnavn


Aphelion

Anbefalte innlegg

Lurer litt på dette med rettigheter på bandnavn! For en god stund siden fant vi ut at det er et britisk punkband som også kaller seg Fatal Impact. Vi var først ute med bandnavnet (bandet hadde sin spede begynnelse allerede i 2000, vi har blant annet avisartikler som kan bevise dette - mens det britiske bandet med samme navn ble startet x antall år senere). Vi sendte dem en mail ang. dette, men de mente det ikke ville by på problemer siden vi ikke opererer i samme sjanger. Etter det har vi ikke tenkt noe mer på dette, men nå ble jeg informert om at de har en låt ute på Spotify - denne låta dukker dermed opp på samme side som våre låter, noe som ikke er spesielt heldig.

Så jeg lurer litt på, er det noe vi kan gjøre med dette siden vi var først ute med bandnavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik situasjonen er nå har begge band hevd på navnet som (uregistrert) varemerke siden de hittil har operert i forskjellige geografiske områder. Hvis et av bandene registrerer navnet som varemerke (gjennom Patentstyret i Norge) kan de fremme rettslige krav om internasjonal enerett.

Så spørs det hvor mye tid og penger man gidder å legge i det, og hvorvidt et band som bidrar på samleskiva "OI! FUCK YOU!" bryr seg noe særlig om rettslige pålegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er vanskelig uten et plateselskap eller annen juridisk hjelp i ryggen.

Det å søke, og få godkjent et varemerke er faktisk en ganske lang og omstendig prosess, som koster mange penger. Jeg har sjekket dette en gang i tiden, og skjønte fort at det var noe man bare kunne gi opp uten penger, juridisk hjelp og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funny story: For rundt 8-10 år siden lagde vi et køddeband internt på studentkulturhuset vårt som vi kalte "Social Suicide". Alle bandmedlemmene valgte instrumenter de absolutt ikke kunne spille, og vi mekket både plate, merch og liveshow som underholdning på interfester. Det låt mildt sagt jævlig. JÆVELIG, sier jeg dere. Vokkisen var fullstendig tonedøv, og det sto ikke så bra til med ferdighetene til resten av bandet heller.

Nå har det dukket opp et noe mer seriøst norsk band med dette navnet, som vi såklart synes er hysterisk festlig. :D

Dog kan dette selvsagt ikke sammenlignes med deres problemstilling, som jeg har full forståelse for kan være ganske så frustrerende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som var i et etablert band tidlig på -80 tallet som spilte på utesteder, spilte inn musikk osv, og de het Oasis.. Kanskje de burde ha ringt over til UK en gang på -90 tallet og holdt litt hælvete :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller i et band som heter UFO, og nei, det er ikke det litt mer kjente bandet fra det store britannia. (:rolleyes:) Men på den annen side har bandet jeg er med i eksistert under det navnet siden '68, så "vi" var først! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.