Web Analytics
Jump to content

Forskjellige Gibson og Epiphone broer

johs
 Share

Recommended Posts

hei

har fundert på dette en stund i og med at min nye gitar er en Gibsonn CS. Hva er forskjellen mellom broene sitter på epiphonene og de som sitter i gibson gitarer? Har også lagt merke til at ikke alle på gibson gitarene har helt like broer så hvor mange forskjellige finnes det og hva er kvalitetsforskjellene?Vis gjerne med eksempelbilder hvis dere finner det :)

hilsen johs

Man har forskjellige avarter av tune-o-matic-brua: (Min ES335 1964 er anderledes enn min LP 2005). På ES'en så er det en ståltråd som holder skruene på plass når strengene er av, mens på LP'en så har vi den moderne, og ikke minst smartere løsningen.

Så har vi jo de Gibsongitarene (feks Les Paul jr) som bruker stoptailen som bru, hvor strengene er brettet rundt (wrap around).

Og hva i alle dager er det som gjør at Epibruer har dårligere sustain enn Gibsonbruer når de er lagd av samme materiale?

De metriske målene på Epiphone-mekanikken gjør at de har resonans med andre bølgelengder som i mindre grad faller sammen med de andreharmoniske svingningene til rene toner, mens tommebaserte mål (som Gibson-bruene bruker) bedre faller sammen med disse resonansfrekvensene. Det gir bedret sustain og gjør at gitaren er i bedre harmoni med universet.

B)

:ninja:

:blink: