Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strupe amp...


Tommern

Anbefalte innlegg

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du leser deg litt opp på attenuatorer jobber alle med å få en konstruksjon som skal etterlikne en høytaler mest mulig.

En god attenuator vil være en som fra forsterkerens side ikke er forskjellig fra det høytaleren ville vært uten attenuatoren.

En fast motstand vil på ingen måte oppfylle de kriteriene og hverken være sunn for ampen eller lage god attenuert lyd.

De motstandene er stadig til salgs i forskjellige innpakninger på Ebay som "attenuatorer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hadde aldri jeg tatt sjansen på å gjøre med en blackface.

Jeg tok rådet fra en meget kompetent konstruktør av hifi og det fungerte :-). Dette er en løsning som er brukt "over hele fjøla", fra hi-fi til PA.

Ikke dermed sagt at det en ideel løsning.. Det ideelle er å la ampen være som den er, uten mods.

Endret av Protone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser deg litt opp på attenuatorer jobber alle med å få en konstruksjon som skal etterlikne en høytaler mest mulig.

En god attenuator vil være en som fra forsterkerens side ikke er forskjellig fra det høytaleren ville vært uten attenuatoren.

En fast motstand vil på ingen måte oppfylle de kriteriene og hverken være sunn for ampen eller lage god attenuert lyd.

De motstandene er stadig til salgs i forskjellige innpakninger på Ebay som "attenuatorer".

Dette her henger jo ikke sammen med rådet ditt fra tidligere i tråden:

Dr.Z sine attenuatorer er to feite motstander fra Ohmite pakket inn i en boks hvor det står Dr.Z utenpå, som selges som "attenuatorer". :mellow:

Hva var poenget ditt igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig Dr.Z er en primitiv variant, men det finns minst tre eller fire varianter eller generasjoner av attenuatorer som har kommet etter det.

Aracom PRX150-PRO Power Attenuator, Alex Attenuator, Ultimate Attenator (Ho Attenuator), Faustine Attenuator,

Kelly Amps Attenuator og også en vesentlig del av Webers attenuatorer er bygd på andre prinsipper enn en fast motstand.

Les her om Webers to typer: Weber Attenuator

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at Weber (motor, reaktiv last, og gud vet hva) låter vesentlig dårligere enn Dr Z (enkel motstand), på alle volum på amper med forskjellig wattstyrke. Har forøvrig hørt mye bra om et par 60W lyspærer også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa ut Dr Z BrakeLite på Z-28(22w)med 1x12" Celestion Vintage og Mazarati(38w)med 2x12" Celestion gh12. Konklusjon: Funker fett til å dra ned nivået en smule altså på 1, men etter det blir lyden så påvirka at det ikke funker for meg.

Har ikke testa Dr Z Brake Lite eller Weber sine produkter så der skal jeg ikke uttale meg.

Men hør på GunnarpåMo, han vet hva han prater om.

Edit: Se her ja, en selvmotsigelse i min egen tekst. Jeg mener selfølgelig at jeg ikke har prøvd en Dr Z Airbrake.

Endret av Æljen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr.Z sine attenuatorer er to feite motstander fra Ohmite pakket inn i en boks hvor det står Dr.Z utenpå, som selges som "attenuatorer". :mellow:

Er det derfor Ken Fisher har konstruert Dr.Z Air Brake,

og Paul Rivera har jobbet med attenuatorer siden 1978?

Det er forresten en ny Rivera attenuator på markedet akkurat nå,

men den er vel også bare en Clas Olsson motstand i innpakning regner jeg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det derfor Ken Fisher har konstruert Dr.Z Air Brake,

og Paul Rivera har jobbet med attenuatorer siden 1978?

Det er forresten en ny Rivera attenuator på markedet akkurat nå,

men den er vel også bare en Clas Olsson motstand i innpakning regner jeg med?

Siden du quoter meg og benytter spørsmålstegn etter setningene dine virker det som dette er spørsmål rettet til meg?

Hva er det du spør om? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt jeg vet er "hemmeligheten" til Fischer at en enkel motstand er like greit som noe annet. Faktum er at Dr. Z er to svære reostat(?)-motstander i serie i en luftig boks.

Jeg har aldri åpna en Dr.Z AirBrake, men jeg har åpna en Ultimate Attenuator.

Å kalle den for motstander innpakka i en boks er ikke noen god beskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultimate Attenuator (og Alex) er vel for reamper å regne har jeg forstått. Dr. Z ER bare to motstander. Man kan selvsagt diskutere til man blir blå hvilken som låter best (der holder jeg en knapp på type komplisert som UA og AA, helt basert på andres erfaringer), men det er altså ikke FARLIG å bruke en attenuator basert på en enkel resistor. Som sagt, min erfaring med i alle fall Weber og Dr. Z er at Dr. Z låter mye bedre enn Weber. Dr Z er helt transparent (skyt meg) de to-tre første kneppene, deretter blir det mer fislete lyd og mindre dynamikk. Weber er mye mer konsistent på lyden fra min til maks, men gjennomgående dårligere. Fordelen med det er at man kan stille om ampen litt med litt mer topp og bass om man skulle ønske det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med engasjerte forumitter, og artig å konstatere at jeg ikke er alene om dette problemet... :D

Slik jeg ser det, er det i hovedsak 2 relevante parametere her. Det ene er hvorvidt det kan være skadelig for en amp å bruke billige "Claes Ohlson" - motstander, det andre er hvordan de forskjellige løsningene påvirker lyden.

Den duppeditten til kr. 98,- kan det jo være verdt å prøve ut, medmindre det foreligger konkret kunnskap om at det er eller kan være skadelig for ampen... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er sakset fra presentasjon av ampen din

Single-channel, Class A tube amps reign supreme in the amp pantheon of guitarists who prefer to shape tone with their fingers and the guitar rather than tap-dancing on channel switches. No other circuitry conjures such an immediate connection between human and machine – or perhaps more accurately, musician and instrument. And no other amp sounds so direct, so alive, so sensuous. Puretone embraces this minimalist manifesto. And if you’re a die-hard traditionalist who feels all frills smack of creeping decadence, and a three-band voicing section strays too far from the path of purity, simply twist the Growl knob to dial it out of the signal path. Make no mistake, with its 25 EL34-powered watts, this is one loud beastie. To tame it, we added a power-attenuator. This way you can savor its savage yet beguilingly beautiful roar at levels that won’t make you the neighborhood pariah. But be advised that Puretone amps take no prisoners, meting out instant punishment for every mistake and shortcoming in technique. Now, who dares tame this fierce beast?

har den allerede en innebygget attenuator?

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.