Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strupe amp...


Tommern

Anbefalte innlegg

Hva med en cleanboost da? EHX LPB-1 er jo en kurant pedal til en billig penge.

Jo forsåvidt, men jeg bruker en LPB-1 på ampen hjemme (den har ikke mastervolum) for å få den til å vrenge. Setter boosten på fullt, og så regulerer jeg med volumbryteren på ampen. Ampen vrenger tidligere da, selv på et "akseptabelt" lydnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jo forsåvidt, men jeg bruker en LPB-1 på ampen hjemme (den har ikke mastervolum) for å få den til å vrenge. Setter boosten på fullt, og så regulerer jeg med volumbryteren på ampen. Ampen vrenger tidligere da, selv på et "akseptabelt" lydnivå.

OK. Men nå er det ikke vreng jeg er ute etter, det er lavere følsomhet, les nedgira volumkontroll .. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En attenuator vil muligens også få volumkontrollen til å oppføre seg litt annerledes, men i og med at det ikke er overstyring på lavere volum du er ute etter, er jeg ikke sikker på at det er noen god løsning. Jeg ville gått for en tidligere nevnt løsning om å bytte volumpot'et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En attenuator vil muligens også få volumkontrollen til å oppføre seg litt annerledes, men i og med at det ikke er overstyring på lavere volum du er ute etter, er jeg ikke sikker på at det er noen god løsning. Jeg ville gått for en tidligere nevnt løsning om å bytte volumpot'et.

Det er jeg. Helt sikker. Lån en og prøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur nok jeg lander på Gunnarpåmo sitt forslag. En onboard attenuator. Easy fix, ingen inngrep i selve ampen, ingen tech-kostnader, ikke noe dyrere enn å bytte element, og like lett å reversere. Gi beskjed om jeg har utelatt noe viktig da.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå "lest meg opp" litt på dette med attenuatorer. Ser at mange hevder at lyden påvirkes ganske kraftig med slike demperledd, og også at mange opplever susing ved bruk av attenuatorer.

Da kan det hende at Aphelions forslag om å bruke et element med lavere følsomhet kanskje ikke var så dumt.....

Det sitter et Celestion Vintage 30 - 12' element i Puretonen. Har den ikke her, så jeg vet ikke hvor mange ohm. Men en tilsvarende topp oppgis til enten 1x8, eller 2x16.

Noen som kan forklare på en kjapp og grei måte hva og hvordan man evt kan endre uteffekt i db ved å trikse med dette ? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du ikke. Men du kan bytte elementet til et annet med lavere følsomhet, f.eks. til en Greenback (G12M, 96dB) eller HOT100 (G12T, 97dB). Ellers kan du vel låne en attenuator av noen og prøve å se om du liker det? Jeg bruker en Dr Z Airbrake på mine 120-wattere, og det funker utmerket å dra ned volumet et par hakk. Skrur jeg for mye ned blir det litt vepsete, men det er absolutt verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du ikke. Men du kan bytte elementet til et annet med lavere følsomhet, f.eks. til en Greenback (G12M, 96dB) eller HOT100 (G12T, 97dB). Ellers kan du vel låne en attenuator av noen og prøve å se om du liker det? Jeg bruker en Dr Z Airbrake på mine 120-wattere, og det funker utmerket å dra ned volumet et par hakk. Skrur jeg for mye ned blir det litt vepsete, men det er absolutt verdt å prøve.

Gode forslag det, begge deler. :D

Ser at et slikt Greenback-element koster USD 125,-, og en Brake Lite USD 169,-. Jeg får sjekke litt videre, men takker for tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte en variabel motstand på Eltek (dynabel) i Oslo for å få kneblet min Fender Blackface. Monterte den bak på forsterkeren og det ble pent nok ettersom det bare ble ett "volumratt" på baksiden som ble synlig.. Det var en trinnløs motstander som tålte 100w, og veldig enkelt ble montert mellom amp og høyttaler. Og det fungerte som fjell.. Og den tok ikke livet av transiteter og overtoner som attenuator har en tendens til å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte en variabel motstand på Eltek (dynabel) i Oslo for å få kneblet min Fender Blackface. Monterte den bak på forsterkeren og det ble pent nok ettersom det bare ble ett "volumratt" på baksiden som ble synlig.. Det var en trinnløs motstander som tålte 100w, og veldig enkelt ble montert mellom amp og høyttaler. Og det fungerte som fjell.. Og den tok ikke livet av transiteter og overtoner som attenuator har en tendens til å gjøre..

Var det denne ??

MT0002 Nivåregulering Mono

For demping av for høytspillende elementer og mindre høyttalere. Tåler 60 watt kontinuerlig effekt ved bruk over hele frekvensområde og 120 watt brukt over 500 Hz. Impedanse 8 ohm, Dempning 0 til uendelig, Omdreiningsvinkel 300 grader, Monteringshull Ø=10mm, Monteringsspindel 17x9mm.

NOK 98.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte en variabel motstand på Eltek (dynabel) i Oslo for å få kneblet min Fender Blackface. Monterte den bak på forsterkeren og det ble pent nok ettersom det bare ble ett "volumratt" på baksiden som ble synlig.. Det var en trinnløs motstander som tålte 100w, og veldig enkelt ble montert mellom amp og høyttaler. Og det fungerte som fjell.. Og den tok ikke livet av transiteter og overtoner som attenuator har en tendens til å gjøre..

Det der hadde aldri jeg tatt sjansen på å gjøre med en blackface.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.