Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mitt første ElGitar prosjekt


Anbefalte innlegg

Enig her. Min første gitar ble bygget uten trussrod. Den ble spillbar, men ikke mer. Brukte mer tid på å stemme enn å spille. Hals uten trussrod er bortkastet tid, så lenge man ikke lager en skikkelig laminert hals av egnet treverk. Da bør man helst ha bedre lamineringsutstyr enn det privatpersoner har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Skalalwngden er: 24-3/4" i følge stewmac, der jeg kjøpte det.

trussrod har jeg også. skal også frese den ut før jeg former halsen.

burde jeg legge et trestykke over truss roden?

Truss rod kan monteres på (minst) to måter, frest inn enten fra oversiden eller fra undersiden. Fra undersiden må man jo ha et langsgående trestykke for at det skal bli fint, mens nedfresing fra oversiden er jeg mer usikker på. Her vil jo gripebrettet dekke over.

Uansett er montering av truss rod er det jeg har minst erfaring med, siden jeg satset på ferdig hals i mitt selvbygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

burde jeg legge et trestykke over truss roden?

Kommer ann på hvilken trussrod du skal bruke det..

Om du burker samme typen som f.eks Gibson bruker, med enveis justering må du det. Den skal ligge så dypt som mulig i halsen, og enten paralellt med baksiden av halsen (som er det enkleste), eller så bruker noen å frese sporet så det blir litt bue i det. Altså dypest midt på halsen.

Men om du bruker den utgaven som er justerbar to veier trenger du ikke frese sporet dypere enn at den ligger plant med den flaten på halsen som gripebrettet limes på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg kuttet ut halsen grovt i dag :)

Det er nå følelsen av at det er en gitar kommer :P

Legger ved noen bilder...

Så er det bare pusse, pusse, pusse, pusse osv...

post-8354-0-93739100-1302267972_thumb.jp

post-8354-0-10920600-1302267996_thumb.jp

post-8354-0-43204600-1302268003_thumb.jp

Endret av ollis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du passet på å måle hvilken avstand du vil få fra toppen av halsen ned til broa, når du flyttet alt? Er vel begrenset hvor mye du får justert med en slike bridge, så det bør være rimelig nøyaktig.

Ellers må jeg si det er et skikkelig spenstig prosjekt! Jeg hadde aldri vurdert å sette i gang med egen hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du space? må det være like langt?

Neida, har målt å sjekket det og vil måle igjen etter at jeg har montert halsen :)

Kan faktisk justere broa endel framover og for hver enkelt streng.. :)

Var på biltema her på lørdagen, og fant et fint serveringsbrett av grei plastikk. så tenkte å lage meg ett plekterbrett og cover bak til gitaren av det :P (Brukte mobilen til bilde, så ble veeldig dårlig...)

post-8354-0-06039900-1302721988_thumb.jp

Har tenkt å feste båndene så fort jeg kan nå, men gripebrettet har en 12" radius, så må bøye båndene før jeg hamrer de i... Hva er egentlig forskjellen på 12" radius og ett flatt gripebrett? Har mulighet for å pusse det flatt, men er det lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du space? må det være like langt?

Neida, har målt å sjekket det og vil måle igjen etter at jeg har montert halsen :)

Kan faktisk justere broa endel framover og for hver enkelt streng.. :)

Var på biltema her på lørdagen, og fant et fint serveringsbrett av grei plastikk. så tenkte å lage meg ett plekterbrett og cover bak til gitaren av det :P (Brukte mobilen til bilde, så ble veeldig dårlig...)

[*Bilde*

....

Oppfinnsomt! Blir jo sikert ikke så verst heller :)

Endret av Jøssda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltsjekk det med plasseringen av brua. Mener stewmac.com har gode retninglinjer for hvordan man skal plassere brua på tidels millimeteren. En vanlig Tune-i-matic bro skal f.eks plasseres en tanke på skrå: 1.5mm lenger unna enn skalalengden på siden for de lyseste strengene og ytterligere 1.5 til 3.0 mm lenger unna på den andre siden for basstrengene.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatt gripebrett går jo i teorien, men vil bli veldig uvant, for ikke å si direkte ukomfortabelt... Barrégrep kan jeg tenke meg blir en liten utfordring. Du må også ha en annen bro enn Gibson-typen, siden den er laget for gripebrett med radius.

Edit:

Det fins masse meninger om dette med flatt gripebrett på nettet, google "flat fingerboard" e.l. så får du nok av lesestoff :) Jeg ville gått for noe mer konvensjonelt, det er ikke så problematisk å hamre inn bånd med radius.

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flatt gripebrett er no-go. En radius på 24,1 (9,5") slik som den moderne radiusen til Fender er feks veldig behagelig. Jeg har en fender med enda mer radius (18,41cm / 7,25"), men problemet med den igjen er at den lyse e-strengen må ha ganske høy action for å unngå båndklirr når man bender i de øverste båndene. Ellers er den radiusen meget komfortabel.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.