Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mitt første ElGitar prosjekt


Anbefalte innlegg

Da har endelig delene kommet :)

post-8354-0-75808800-1301593677_thumb.jp

Men... Gripebrettet må lengre fram. Jeg hadde tenkt å ha det lengre inn mot kroppen, men da går det ikke ann å treffe de nederste båndene...

Løste dette med å legge i en liten trebit i hullet, og så fylle på med sparkel/fyller så får vi se om det holder i morgen, så får vi frese noen nye hull til pickups osv :)

post-8354-0-67433500-1301594091_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Da var sparkelen tørka og pusset så da var det bare å frese ut nye hull til pickupsa :)

Her her pickuphullene frest ned, og har bort hull til potmeterne og switchen.

(Ser virkelig ikke fint ut nå med den grønne sparkelen...)

post-8354-0-37797700-1301754374_thumb.jp

Frest ned på baksiden til "kontrollrommet" også. (Har ikke frest ned på kanten til plastikken)

post-8354-0-03011500-1301754475_thumb.jp

Alt av fresing er faktisk gjort med frihånd med en håndoverfres. Er kun 15 år, og mamma misliker at jeg bruker masse penger på gitarer og bygging :P

post-8354-0-25496300-1301754535_thumb.jp

Litt visualisering er jo gøy for å ha en liten peiling på hvordan det kommer til å se ut :)

Beklager at bildene blir veldig store...

Du må bare trykke ctrl og + for å zoome inn og ctrl og - for å zoome ut.

Endret av ollis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ordna ei lønneplanke i dag!

skal nok antageligvis hente den i morra. :)

er foreløpig ikke så mye mer på kroppen å gjør enn å pusse litt mer, installere elektronikk/hardware og frese litt til halslommen, men gjør ikke det før jeg får ordnet halsen.

når det kommer til elektronikken, så burde jeg vel vente til jeg har lakkert den?

og så tenkte jeg på en litt gjennomsiktig gulfarge med 2 svarte striper i midten (litt som en nyere mustang)

kan dette bli tøft?

-All konstruktiv kritikk mottas med Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser lovende ut dette her. :) Hvis du skal gå for gjennomsiktig gulfarge hadde jeg prøvd å sette treverket inn med noe som får strukturen i treverket til å stå litt mer frem (om det er noe å hente) før du kjører på med gulfarge. Selv hadde jeg ikke gått for en viss grad gjennomsiktig finish. Husk at du har noen relativt store plasser på gitarkroppen som er fyllt igjen med sparkel/treverk. Disse stedene kommer garantert til å synes om du går for gjennomsiktig finish.

Husk også å sette inn treverket med en eller annen form for grain filler. Hvis ikke blir det mye jobb og mange lag med lakk før du klarer å få overflatene jevne og rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være partypooper, men det er en meget stor sjanse for at det med tiden kommer til å sprekke opp igjen der du har fylt igjen. Jeg snakker av eraring. Nå er det jo slik at det er lurt å anse den førate (og andre og tredje.. :) ) gitaren man lager som "betaversjoner", og at man blir flinkere når man har satt sammen en del.

Ikke ment som kritikk, men vil bare gjøre deg oppmerksom på at hvis det skal være 100%, så har du ikke noe annet valg enn å begynne på en ny kropp. Ellser ser jo dette veldig bra ut, det, for all del. :)

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å se resultatet her! Som Castor sier, kan du nok få problemer med det du har fylt igjen, men det er så. Ikke umulig at du får noe brukbart utav det likevel. Uansett er du vel såpass ung at du kan bygge massevis av gitarer enda. Jeg er over dobbelt så gammel, og greier ikke å lage ei pen skjærefjøl en gang.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i forhold til at du er 15 år og bygger din aller første gitar så er dette virkelig imponerende, og jeg tror du kan komme til å lage noen i aller høyeste grad dugendes gitarer i fremtiden om du fortsetter med denne hobbyen. Jeg er ikke fullt så gammel som Audun, men håndtverksferdighetene er vel omtrent på samme nivå virker det som, og jeg kan ikke se at de skal forandre seg noe for min del de nærmeste 10 årene heller, så jeg får være fornøyd om jeg noen gang får noe spillbart resultat av en Dele-tele.

Som sagt ja, stå på videre. Ser bra ut dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørkegitar er ikke dumt, nei. Men eget forum er vel ikke nødvendig. Kunne likevel vært kjekt med en tråd/artikkel som oppsummerer erfaringer med bruk av ulike treslag til gitarbygg.

Nåvel. Gleder meg til å følge denne tråden videre. Den første "dette kan vi lære noe av"-tabben er allerede gjort, slik det alltid vil være første gang man begir seg utpå noe så avansert som gitarbygg. Det man kan lære her er: Vit nøyaktig hvor en ting skal være, og kontrollmål flere ganger før det freses hull i kroppen. Det er lettere å ta vekk treverk enn å legge til treverk.

Det ser ut som tabben er opprettelig, bare pass nå på at det er nok treverk igjen til solid feste for halsen. Sparkelmasse er helt uegnet til å feste noe i.

Lykke til videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har en mal (template) eller mål og dimensjoner til halsen?

Begynte såvidt å lage noe selv, men tar sånn ei sabla lang tid...

Halsen er 24.562"

Om noen har noe, så kan tar jeg gjerne i mot, så jeg har noe mer å gå etter :)

Og forresten, Gripebrettet har en 12" radius, og jeg har kun rette bånd.

Er det noen greie måter å bøye disse, eller en måte å få disse nedi gripebrettet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarbygging tar lang tid. Det er en av flere grunner til at jeg valgte ferdig hals i sin tid.

Har du skaffet deg truss rod? Du bør absolutt frese spor til denne og montere denne før du former halsen ferdig. Det er vanskelig å frese i en kurvet trekloss.

Hvilken skalalengde er gripebrettet laget for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.