Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mitt første ElGitar prosjekt


Anbefalte innlegg

Hei!

Skal lage min første elgitar, som da blir en slags PRS/Les paul junior...

Og tenkte da at jeg kunne legge ut noen bilder av prosessen her :)

har ikke tid til å skrive noe mer, så mer info/bilder kommer nok i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Spennende. Med mindre du er utdannet instrumentmaker eller møbelsnekker, så vær forberedt på at du må planlegge grundig, være veldig nøye, kommer til å gjøre tabber, og skal være fornøyd om du får til noe som kan spilles på. Men gled deg til den herlige følelsen av at selvgjort er velgjort. :)

Gleder meg uansett til å følge med post bilder her, og ikke nøl med å spørre. Folk er veldig hjelpsomme her når det gjelder DIY.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste les paul'ene har jo set neck, men noen har jo bolt on også.

Tenkte å kanskje brukt bolt on, men er rett og slett ikke helt sikker... Leser veldig blanda svar, noen mener bolt on istedenfor set og omvent.

Men hva anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste les paul'ene har jo set neck, men noen har jo bolt on også.

Tenkte å kanskje brukt bolt on, men er rett og slett ikke helt sikker... Leser veldig blanda svar, noen mener bolt on istedenfor set og omvent.

Men hva anbefales?

Bolt vs: set er helt individuelt, som så mye annet i gitarverdenen. Jeg har spilt på et par boltneck les pauler, og de har mer "snap" enn setneck. Jeg synes dette er kult, så om jeg skulle bygd en les paul hadde jeg kjørt på med boltneck.

Hva slags tegninger bygger du ut ifra, og hva slags hardware og elektronikk putter du i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen får en dobbel curaway, som minner om en les paul junior eller en PRS.

-Litt mer spec:

kropp: Bjørk.

Hals: ikke bestemt.

Fingerbrett: rosewood.

stemmeskruer: Gotoh 15:1 vintage style.

stol: wraparound bridge.

Mikker: 2 stk. golden age p-90's.

Blir også en 3 way swich. har 4 potmetere, men blir nok kun 1 vol og 1 tone.

Deler ble sendt fra Stewmac.com i går, og kommer nok (håper jeg) om ca en uke.

skrev ut en mal av hele gitaren, men måtte lage ny til kroppen siden det vil bli 2 pickups og noen småendringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper dette blir veldig bra. :)

Husk at dersom du bruker en Gibson type stol, så skal halsen ha en lett vinkling i forhold til kroppen. Det er spennende og utfordrende å lage en vinklet fresemal for halslommen.

Bjørk er for øvrig ganske hardt å jobbe med. Vær forsiktig og tålmodig når du freser.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, legger ved tegning av en Les Paul '59. Det kan være greit å bruke denne som mal for hvor mye vinkling du skal ha på halsen.

plano_les_paul_59.pdf

Den viser prinsippet bra, men vær klar over at Les Paul har en kurvet overflate som gjør at broen kommer høyere i forhold til innfestingspunktet for halsen enn dersom man går for en enklere kropp med en flat topp.

Hele poenget er uansett å sørge for at strengene ligger med riktig høyde over gripebrettet hele veien:

NeckAngle.JPG

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det noen bilder

post-8354-0-00025300-1301405794_thumb.jp

Her er kroppen kappet ut, og pusset litt.

post-8354-0-80710700-1301405800_thumb.jp

Her er kantene litt pusset for en rundere form, og pickup, og der halsen skal være er frest ned litt.

Venter enda på deler, så valgte å frese litt innforbi streken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det noen bilder

post-8354-0-00025300-1301405794_thumb.jp

Her er kroppen kappet ut, og pusset litt.

post-8354-0-80710700-1301405800_thumb.jp

Her er kantene litt pusset for en rundere form, og pickup, og der halsen skal være er frest ned litt.

Venter enda på deler, så valgte å frese litt innforbi streken.

Kan være lurt å vente til du får deler, ja. Bra du ikke freste mer.

Ser ut til at du har en flott kropp å jobbe med og formen ser veldig bra ut.

Min erfaring er at det er lurt å gjøre ting i denne rekkefølgen (ihvertfall om man har bolt on neck):

  1. Finn halsvinkelen ut fra broplassering og hvor dypt du skal ha gitarhalsen i kroppen. Lag en fresemal og fres lomme til halsen.
  2. Testmonter halsen (inkludert skruer og det hele). Om du må justere på halslommen gjør du det nå. Husk at hullet til skruene som skal til halsen akkurat skal kunne skyves med fingrene gjennom hullet i kroppen. Det er hullene i halsen som skal være trangere og gi feste, men man skal selvfølgelig forbore her også, men med mindre bor enn det som brukes for hullene i kroppen.
  3. Mens halsen er montert, legg en linjal langs hver side av halsen og marker forlengelsen med forsiktige blyantstreker inn over oversiden av kroppen. Dette gir grunnlag for å plassere bro og pickups korrekt sentrert i forhold til halsen.
  4. Med halsen montert, mål eksakt hvor langt broen må være fra halsen (det er bare når halsen er montert at du vet nøyaktig hvor nøtta kommer).
  5. Skru av halsen og fortsett jobben med kroppen.

Grunnen til dette er at samme hvor nøyaktig man forsøker å være,så kan en tidels millimeter forskyvning i halslommen fort utgjøre flere millimeter på halsens sideveis vinkel i forhold til kroppen, og plutselig er strengene nesten på utsiden av gripebrettet hvis brua er litt feilplassert sideveis. Pickupene kan også få problemer med å plukke opp svingningene fra de lyseste strengene dersom de er litt feilplassert sideveis (min egen bridge-pickup er litt sånn).

Lykke til!

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet litt om hvor mye vinkel jeg må ha sånn ca på halsen?

På "vanlige" LP's bruker det å være ca. 3,7-4,2 grader. Men det er på gitarer med "curved top". Men på en med flat top vil det som "sarge" skriver bli en annen vinkel. Jeg vet ikke hva som passer best der.. På den ene av de gitarene jeg bygger nå er det flat topp, men jeg monterer FloydRose... Der bruker jeg 2 graders vinkel på halsen i forhold til kroppen. Men nå er jeg ikke sikker på hvor mye en FR bygger i sammenlignet med den broen du skal bruke.

Men søk litt rund på http://www.mylespaul.com/forums/luthiers-corner/

der finner du garantert svar.

Endret av Airbrusher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.