Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye ohm har jeg her?


hkurt

Anbefalte innlegg

Beklager ny tråd for et lite spørsmål.

Jeg er litt usikker på om jeg kjørte med riktig ohm på kabinettet.

Det er et 2x12" kabinett med 8ohm høyttalere, der hver jack inngang var forbundet med hverandre med en ledning mellom de, se bilde.

Så er litt usikker på om jeg har kjørt forsterkeren på 4ohm.

Det er 2 utganger på forsterkeren på 8ohm eller en på 16ohm der jeg koblet 2 jackledninger, blir vel 2x8ohm. (Det er en Orange tiny terror amp.)

Jeg kappet nettopp ledningen mellom jackinntakene på kabinettet, og er usikker på om dette var nødvendig, men synes den støyer mindre nå.

post-6011-0-66793900-1301166978_thumb.jp

post-6011-0-58666300-1301166995_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom forsterkeren er på 8 ohm så har det ingenting å bety, tror jeg. Men dersom forsterkeren din bare er på 4 ohm, så kan du kun bruke mono.. Det blir 8 ohm dersom du bruker stereo. Vet ikke helt hva du mener med at du kappet ledningene, men det hørtes ikke helt lurt ut.. Har ikke helt satt meg inn i dette temaet, så tror "ekspertene" bør få svare, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står hvitt på svart på bakplata at mono input er 4 ohm....

Og hvorfor i all verden kappet du forbindelsen mellom inngangene? Da har du sannsynligvis bare en høyttaler i bruk nå...

Ja var det jeg også mente.. Mindre støy blir det med tanke på at han bare bruker én høytaler ja, som du sier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står hvitt på svart på bakplata at mono input er 4 ohm....

Og hvorfor i all verden kappet du forbindelsen mellom inngangene? Da har du sannsynligvis bare en høyttaler i bruk nå...

Ja men jeg har koblet til to ledninger, ikke en.

En til left og en til Right.

Det som er at jeg er usikker på om det to høyttalerene blir 4 ohm siden de vel egentlig er koblet i parallell, selv om jeg har koblet to ledninger i stedet for en, som blir mono...?

Burde skrevet i første post at jeg er usikker på om denne var koblet likt originalt som den er koblet nå siden det viser på kabelskoene at det har vært gjort noe med den i ettertid.

post-6011-0-12885300-1301168105_thumb.jp

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som du har koblet, spiller det jo ingen rolle om du har kappet de to ledningene. Skal du bruke kassen med i mono, vil ikke begge elementene fungere. De to chassikontaktene har innebyggede brytere som "lager" to kanaler av de to elementene, uavhengig av hvilken inngang du bruker, så lenge du bruker bare en. Slik som det er nå, at du kar kappet, er det et stereokabinett, og vil ikke kunne bruke begge elementene hvis man kjører det i mono.

Skal man koble opp et sånt 2x kabinett med den "mono-> stereo med brytere i pluggen, og du har to 8- ohms elementer, vil det ikke fungere med annet enn paralellkobling av høyttalerene. Det lar seg rett og slett ikke gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.