Gå til innhold
b-havers

JazzBass vs Prcision vs HigwayOne

Anbefalte innlegg

Sikkert et vannvittig dumt spørsmål, men kan noen her inne på forumet på en lettfattelig måte forklare meg forskjellen på

Fender Jazzbass vs Fender PresicionBass - og igjen hvordan en HigwayOne utgave passer inn i bildet?

Er det forskjell på lyden, konstruksjonen, kvaliteten ?????

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve meg på en liten og lettfattelig forklaring:

Hals:

Jazzbassen har tynnere hals, mens precision har en del tykkere hals. Noen synes tynne halser er lettere å spille på, mens andre bare får kramper av dem. Dette må man nesten prøve litt selv, og preferanser mot tynn eller tykk hals er noe som man utvikler etter hvert som man får prøvd litt forskjellig.

Elektronikk:

Jazzbassen har i manges ører en fordel her, i og med at den har to pickuper som gjør at man kan få flere forskjellige lyder ut av den. På den annen side har vi precision-bassen med sin klassiske lyd, som sitter veldig godt i lydmiksen og som passer til nesten hva som helst. Det finnes også utgaver av begge bassene med én precision-pickup i tillegg til stolpickupen fra en jazzbass. Dette synes jeg personlig er den beste kombinasjonen, da du får det beste fra begge bassene.

Konstruksjon/kvalitet:

Det skal i utgangspunktet ikke være noen forskjell på disse to bassene, så lenge vi snakker om samme prisklasse. Begge bruker i de aller fleste tilfeller lønn i hals og or i kropp, med en 4-bolts hals. Kvaliteten på eksemplarene kan variere ganske mye, særlig når vi snakker om Fender. Du kan finne meget gode mexico-byggede versjoner av bassene, og det hender også man treffer på dårlige versjoner av dyrere USA-basser. Fender er ikke det merket som gir deg mest for pengene, og heller ikke de mest innovative som finnes på markedet, men det funker som oftest meget bra.

Highway One:

Disse har nitro-lakk, noe som lettere blir slitt, og som blir slitt på en annen måte enn poly-lakk (som er det vanligste) Noen synes dette er fint, andre synes ikke det er fint. Lakken på disse bassene er mattere enn den blanke finishen som er på de fleste andre modeller. De har også en oppgradering som jeg setter meget pris på, nemlig stolen. På vanlige Fender-modeller er stolen dårlig konstruert, rett og slett en bøyd metallplate med noen sadler skrudd på. På Highway One-bassene, derimot, er det Badass II-stoler, som er noe av det beste man får tak i. Solide greier som er mye mer massive og overfører energi bedre mellom strenger og kropp. Highway One-bassene er satt sammen i USA istedenfor Mexico, men dette utgjør ingen stor forskjell mener jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar :-)

Da får jeg prøvespille litt (bruker en Cort GB54 i dag), og sjekke hvilken hals som passer best.

Ser dog ut som en Jazzbass i HighWayOne utgave (om det finnes...) kan være et klart alternativ.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var litt i samme gate som deg for et par måneder siden og landa på en mexikansk P-Bass. Men du bør prøve de forskjellige før du gjør deg opp en mening. Bra svar av Mytola btw! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spiller selv på 1.generasjons HW1 Jazz, uten badadss, og den er knallgod. Nå som de kommer med Badass-stol i tillegg så gjør jo ikke det ting værre heller. Men som sagt viktig å finne ut om du foretrekker jazz eller p, eller begge deler. Jeg er i siste kategori :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.