Gå til innhold
Norstorm

Bruke amp simulator/effektsimulator LIVE

Anbefalte innlegg

Ja, solgte amp og det meste og kjøpte meg en axe..

Brukte POD til studio før, og en marshall JVM med sløyfe til LIVE bruk.

Nå er Marshallen borte og jeg skal prøve å mekke patcher for live bruk.. øving og slikt med litt større decibel..

Jeg hører folk sier (og jeg skjønner det jo) at patchene du lager for studio og DI, ikke funker ved større volum.

Er det da noen spesielle kjennetegn ang. å stweake dem til live bruk som går igjen, eller må man liksom finne tonen tilbake med å knote litt??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det at generelt sett, så må jeg skru ned bass og vreng når jeg spiller live. Mids må noen ganger boostes litt også, samt litt treble.

Jeg anbefaler deg å skru patcher når du har live-oppsettet ditt ute.

Siden Axen har såpass mange routing-muligheter, har du muligheter til å kjøre ett tørt signal ut for reamping, ett signal til en monitor, og ett signal til in-ears f.eks... Det er MANGE muligheter, bare si hvilket oppsett du bruker live!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke brukt det live enda, men skal ta med axe'n å få testa ett fryette 2502 sluttrinn.. så tenkte tweake litt når jeg testa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet her, men fyrer inn min mening om dette likevel.

Ampsimulator er et minefelt. Det kan fungere veldig godt, men lyden varierer helt fra hva slags lydkilde du bruker. Selv bruker jeg POD, og da har jeg skrudd ned bassen til omtrent 10-15%. Det kan fremdeles oppfattes som mye bass, men der vil ampsimulatoren ha mye og si. Noen høres ekstremt tunge ut på low-end, mens andre kan høres ut som en veps. Dersom du fortsatt kjører PODxt, kan du prøve å sjekke output modes. Jeg kjører gjennom "studio direct" hele tiden, og har EQ'en min på lydene stilt slik at bass (200 hz) er stilt opp med .8 gain, mid er stilt ned til -5.0 gain eller rundt der, mens high-mid og mid er stilt opp kanskje .4.

Ikke fortvil dersom det høres skrekk ut, det tar tid å finne en grei lyd.

Jeg har ikke fått testet disse patchene ved et virkelig høyt volum, men de har fungert bra til huskonserter i en gymsal, hvor volumet har vært noenlunde ok. Så dersom du skal teste på stor rig, så har jeg ikke mye fornuftig å tilføye på den fronten.

Esa

Endret av Esa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som med alle lydkilder, både amper og AxeFX, så bør du booste litt mids, kutte litt i toppen og dempe vrengen bittelitt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.