Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PC - Lydkort - studiomonitorer


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vet det er mange tråder om noe lignende....men prøver likevel

1. Hvordan kobler dere laptopen til studiomonitorer?

Hvilke kabler/ via eksternt lydkort? / direkte til monitorer?

Jeg prøvde fra hodetel utgang med y kabel til monitorerne, men det gav mye støy. ( ¨åde RCA og XRL)

Nå kjører jeg med firewire kabel til eksternt lydkort og videre til monitorene. Ingen støy. Men er dette en ønskelig oppkobling?

Jeg trodde firewire kabelen var beregnet på lyd fra lydkort til opptakssoftware på pcen?

2. Jeg har byttet ut Phonic P8A med KRK Rokit 6.

Den har flere tilkoblingsmuligheter, og jeg tenkte jeg skulle benytte monitorene til min Fractal OG som høytalere for musikk fra pcèn

Men så lenge som XLR kablene fra Axe`n står i monitorerne ( uten at Axe`n er skrudd på) kommer det ingen lyd fra monitorene ( pc til monitorer via eksternt lykort med balanserte jack kabler)

Må en virkelig ta ut av monitorene den ene settet med kabler for å bruke andre kabler fra en annen kilde? Stemmer dette?

Setter pris på noen gode svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Firewirekabelen er både for signal fra lydkort til pc og fra pc til lydkort, så det å koble monitorene til det eksterne lydkortet er absolutt ønskelig oppkoblingsmåte.

2. Vet ikke

Hei

OK. Vet du også om lydkvaliteten blir tatt vare på via firewire? Tenker på alt skriveriet om balanserte/ ubalanserte kabler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at kjenner utstyret ditt i detalj, så tror jeg det vil bli lettere for deg å skjønne hva som skjer hvis du får med deg følgende:

"Lyden" i Firewirekabelen er ikke analog lyd. Det er digitale signaler, og kan slik sett ikke avspilles av en vanlig studiomonitor, så sant den ikke har digital inngang. Man trenger en DA- konverter (digital -> analog) i mellom som gjør om lyden til vanlige analoge signaler som forsterkeren i monitoren kan forsterke og spille av. Det er her "line out" eller lignende på lydkortet ditt kommer inn i bildet.

Kvaliteten på kabelen i en firewirekabel vil ikke under normale forhold påvirke lyden i det hele tatt, da det som sagt er snakk om digitale signaler, og de er enten korrekte, eller helt feil innenfor normen de sendes under.

Når det gjelder kabler, og ta ut det ene settet, er det helt vanlig. Det ene settet med kontakter "bryter" kontakten med lyden fra det andre settet med innganger, og det med vilje. Vil du bruke to lydkilder, trenger du typisk en bryter. Eller du kan sende lyden fra Axen inn til to innganger på mikseren på lydkortet ditt, og mikse lyden der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at kjenner utstyret ditt i detalj, så tror jeg det vil bli lettere for deg å skjønne hva som skjer hvis du får med deg følgende:

"Lyden" i Firewirekabelen er ikke analog lyd. Det er digitale signaler, og kan slik sett ikke avspilles av en vanlig studiomonitor, så sant den ikke har digital inngang. Man trenger en DA- konverter (digital -> analog) i mellom som gjør om lyden til vanlige analoge signaler som forsterkeren i monitoren kan forsterke og spille av. Det er her "line out" eller lignende på lydkortet ditt kommer inn i bildet.

Kvaliteten på kabelen i en firewirekabel vil ikke under normale forhold påvirke lyden i det hele tatt, da det som sagt er snakk om digitale signaler, og de er enten korrekte, eller helt feil innenfor normen de sendes under.

Når det gjelder kabler, og ta ut det ene settet, er det helt vanlig. Det ene settet med kontakter "bryter" kontakten med lyden fra det andre settet med innganger, og det med vilje. Vil du bruke to lydkilder, trenger du typisk en bryter. Eller du kan sende lyden fra Axen inn til to innganger på mikseren på lydkortet ditt, og mikse lyden der.

Bra svar!

Utstyret er enkelt: Axe Fx, Echo Audiofire 4, laptop. Og diverse kabler som jeg har kjøpt og ikke kan bruke pga støy fra powerkabel fra pc...Det er mye å passe på!! <_<

Det er ikke slik at jeg vil bruke 2 kilder samtidig. Bare ha 2 xtl og 2 jack i monitorene siden jeg noen ganger bruker monitorene til Axe Fx og andre ganger til musikk fra pc.

De to kildene står ikke på samtidig, men likevel må jeg ta ut kablene som er koblet til Axe`n hvis jeg skal spille musikk fra pc? Selv om ikke Axe`n står på? Jeg hadde skjønt det hvis begge kilder

var "aktive"/skrudd på.

Men jeg kan vel koble Axe til eksternt lykort og så samme kabler videre til monotorer. Det er bare det at da synes jeg det høres ut som om noe skjer med lydkvaliteten fra Axe`n. Det beste synes jeg er en direkte kobling Axe-monitorer.

Endret av H Smith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.