Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Laminerte halser


Neros

Anbefalte innlegg

Hei..

Hva er årsaken til fraværende utbredt bruk av laminerte halser. Jeg ser flere custom bygger bruker dette på high-end gitarer, mens andre svindyre gitarer fra etablerte

leverandører ikke bruker dette. Jeg antar at laminerte halser blir mer stabile, man kan få dem tilnærmet like, og at det innebærer merarbeid under produksjon.

Men hva er da årsakene til at dette ikke er mer utbredt blandt ESP, Gibson, Fender osv.. Noen tonale ulemper..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forestille meg at den er noen lydmessige ulemper, med laminert hals kan man jo nærmest "fine-tune" frekvensresponsen til en hals i tillegg til at den kan bli mye sterkere enn en hals i ett stykke. Jeg regner med at det bare er merarbeid/kost som er grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville trodd at jo mer lim, dess mindre klang, og jo flere trestykkerr som motarbeider hverandres resonans osv...men det er sannsynlig at jeg tar fullstendig feil.

Kan kjøpe den fin-tuninga til Roffo, men da vil d jo kreve voldsomt med tid pr. hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Trevirkets (eller hva nå gitaren er laget av) påvirkning på lyden ligger jo i den frekvensavhengige energiabsorbsjonen. Det er komplisert fysikk bak dette, og det kan godt hende at masse lim og forskjellige trestykker i den rette kombinasjonen blir "bedre"... Det kan kanskje bli mer konsistent også, uten fordyrende tuning per hals. Uten å studere det nøye vil jeg tro at man kan få større variasjon ved bruk av ett stykke tre siden de lydpåvirkende egenskapene blir prisgitt det enkelte trestykkes varierende tetthet, fiber -struktur og -retning, imperfeksjoner osv., heller enn en planlagt og delvis kontrollert struktur.

En ting kan jeg i hvert fall med sikkerhet observere i gitarsamlingen min: laminerte halser er mest stabile.

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du snakker om limtre og ikke laminat? Laminat er en syntetisk beskyttelse påført/limt på en masse (tre, metall, spon/lim etc.). Uansett, limtre - hvor du bruker tilskjærte staver i treet forhindrer vridning i treverket - akkurat som heltrebordet i eik du kjøper i en møbelforretning. Kryssfinér er ett eksempel, takbjelkene på Gardermoen er et annet eksempel. Felles er at de er bygget for å hindre treverkets naturlige bevegelsesevne i forhold til relativ luftfuktighet.

En generell regel når det gjelder lyden er: jo mer dødt materiale du bruker, jo mindre lydpreg av materialet vil du høre, og derved vil du få mer original lyd av samspill mellom pickup og strenger (+ forsterker, nøtt/stol). Saken er den at limtre som regel ikke er like dødt som f.eks MDF eller aluminium (som ofte brukes i gode stereohøyttalere), og du vil likevel plukke opp noe ressonans fra materialet, men hvis halsen i tillegg er dekket av et tilleggsmateriale (ibenholt, rosentre, etc.) så vil det være minimal påvirkning på lyden. Det vil kun være fordeler med en limtrehals så lenge den er forseggjort (har i et tidligere innlegg reklamert for limtre/kryssfinérvarianter). Problemet er at limtreprodusenter bruker mer lim enn tre - og da kan man like gjerne kjøpe en plastikkgitar... En hals laget med 3-5 staver bør være nok.

En god limtrehals vil derimot være så stiv at en truss-rod nesten vil være overflødig, og derved vil den også være mindre fleksibel i forhold til justeringer. Hvis du har en justerbar bridge så skal det holde.

Om jeg tar feil, og du snakker om laminat, så har jeg ingen innspill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener selvfølgelig limtre, eller laminert.. Enig at laminat er noe annet :-) Bra innspill, men hvordan kan man få brukt mer lim enn strengt nødvendig er for meg en gåte. Stavene limes vel sammen under trykk, og overflødig lim vil vel da presses ut..(?) jeg har selv puslete med dette fra min tid som modellbygger ( fly/ helikopter/ skalamodeller) og klarer som sagt ikke å se hvordan man får brukt for mye lim i denne prosessen...

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener selvfølgelig limtre, eller laminert.. Enig at laminat er noe annet :-) Bra innspill, men hvordan kan man få brukt mer lim enn strengt nødvendig er for meg en gåte. Stavene limes vel sammen under trykk, og overflødig lim vil vel da presses ut..(?) jeg har selv puslete med dette fra min tid som modellbygger ( fly/ helikopter/ skalamodeller) og klarer som sagt ikke å se hvordan man får brukt for mye lim i denne prosessen...

jo flere staver, jo mer lim, og jo mer lim, jo dårligere kvalitet på treet kan du bruke for at det skal sitte sammen (jf. kryssfinér med og uten sagspon i de midtre delene). Det var derfor jeg nevnte at 3-5 staver på halsen burde være nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De føeste Ibanez'ene i Prestige klassen og oppover har som oftest flerdelt hals. Jeg personlig digger følelsen og utseendet av det. :)

Vet ikke om jeg hadde klart å kjenne noen forskjell, men enig i at det ser bra ut.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.